اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

کلانشهرهای به نفس افتاده و چشمان امیدوار به توان محققان و همت مسؤولان

محققان ایرانی از توان‌‌شان برای جایگزینی سوخت زیستی به جای بنزین می‌گویند، حال آنکه مسؤولان انجام این کار را نیازمند تأمین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی طولانی مدت می‌دانند، در این میان مردم در انتظار رفع مشکل آلودگی هوا و شروع برنامه‌ریزی‌ها هستند.

کلانشهرهای به نفس افتاده و چشمان امیدوار به توان محققان و همت مسؤولان

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ «خواهش می‌کنم رسانه‌ها صدای ما را به گوش مسؤولان برسانند، ما از این ناراحتیم که آلودگی هوا بر روی سلامتی هموطنان‌مان تأثیر بگذارد، نگرانی ما برای محصول تولیدی خودمان نیست بلکه برای مردم است، محصول ما روی دست‌مان نمی‌ماند زیرا از کشورهای دیگر پیشنهاد داریم و اگر مسؤولان کشور خودمان محصول‌مان را نخواهند آن را کشورهای دیگر صادر می‌کنیم اما دلمان برای کودکان کشورمان می‌سوزد، تا چه زمانی باید آلودگی در حلق مردم وارد شود؟ ما دلمان از این می‌سوزد که توان جایگزینی سوخت پاک به جای بنزین را داریم، اما مسؤولان کشور خودمان از این توان استفاده نمی‌کنند و کشورهای دیگر مانند پاکستان و عراق با ما برای خرید محصول‌مان قرارداد می‌بندند.»

این‌ها صحبت‌های یکی از پژوهشگران کشورمان در حوزه سوخت زیستی است که در شرایط بحران آلودگی هوا برای مردم کشورمان بیان می‌کند و خواستار توجه و استفاده مسؤولان کشورمان از اتانول سوختی تولیدی پژوهشگران کشورمان است.

در شرایطی که از «هوای پاک» چیزی جز شعر و خاطره باقی نمانده و دیگر حتی مجریان رادیو و تلویزیون هم نمی‌توانند صبح‌ها مردم را به باز کردن پنجره‌ها و لذت بردن از تماشای آسمان آبی دعوت کنند، پژوهشگران کشورمان توان‌شان برای مقابله با آلودگی را فریاد می‌زنند اما گویا گوش شنوایی برای شنیدن این فریادها نیست.

سال‌هاست مردم کلانشهرها لذت تنفس در هوای پاک را فراموش کرده‌اند و فقط از پشت پنجره‌های بسته حسرت یک پیاده‌روی «بدون ماسک» در هوای آزاد را می‌خورند؛ این در حالی است که می‌توان با تکیه بر توان محققان ایرانی گام‌هایی حتی کوچک برای کاهش آلودگی هوا برداشت.

در صحبت با چند نفر از این محققان این صحبت‌ها را شنیدیم که استفاده از سوخت‌های زیستی به عنوان منبع پاک و تجدیدپذیر انرژی سال‌هاست در کشورهای پیشرفته دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته و حتی در حال حاضر کشورهای در حال توسعه نیز به این سمت رفته‌اند به طوریکه بیواتانول سوختی به عنوان مهمترین و پرمصر‌ف‌ترین سوخت زیستی دنیا جایگاه ویژه‌ای در میان سوخت‌های مصرفی در دنیا دارد.

بیواتانول به عنوان یک سوخت پاک می‌تواند جایگزین بنزین شود تا مقداری از آلودگی هوا کاسته شود اما جای تأسف آنجاست که با وجود توان و اعلام آمادگی محققان ایرانی برای تولید این سوخت پاک، مسؤولان کشورمان توجهی به این تلاش و دغدغه محققان ندارند و همین مسأله با گلایه پژوهشگران کشورمان نیز همراه شده است.

* توان محققان ایرانی و عدم اراده مسؤولان برای جایگزین اتانول به جای بنزین

پیروز پروین مشاور در زمینه تولید کننده اتانول سوختی در این باره می‌گوید: بنده شخصا چند بار با مسؤولان سازمان حفاظت محیط زیست جلسه داشتم و هر بار عنوان می‌شد که اگر در حال حاضر اتانول سوختی دارید ما خواستار آن هستیم و می‌گفتند تهران بسیار آلوده است و از این همه آلودگی خفه شدیم که ما در پاسخ می‌گفتیم این کار نیاز به برنامه‌ریزی ۵ ساله تا ۱۰ ساله دارد تا تولید آن در مقیاس تجاری صورت گیرد، آن زمان گفتیم که همین حالا برنامه‌ریزی کنیم ۵ سال دیگر مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود اما هیچ زمان این کار صورت نگرفت.

اگر دولت اراده‌ای برای جایگزینی سوخت زیستی به جای بنزین داشته باشد و کار را از ما بخواهد، امکانات زیرساختی و آمادگی را داریم

باسم آزدو رئیس انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران نیز می‌گوید: اگر از ما بخواهند امکانات زیرساختی و آمادگی را داریم که روزانه ۲۰۰ هزار لیتر اتانول تحویل دهیم اما به نظرم باید اراده ملی باشد و حاکمیت هم ورود کند، تا زمانی که حاکمیت ورود نکند این قضیه ساماندهی نمی‌شود.

سیدکمال فیروزئی مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیستی نیز از اعلام آمادگی این شرکت جایگزینی اتانول به جای بنزین خبر داده و می‌گوید: ما جلساتی در شرکت ملی پالایش و پخش داشتیم که صراحتا گفتیم اگر بخواهید ۵ درصد این مقدار را با اتانول جایگزین کنید ۴ میلیون لیتر در ماه نیاز است اما می‌توان از همان ۱ درصد شروع کرد یعنی در ابتدا یک قدم به جلو برداشت تا مقداری کاهش آلودگی را در برداشته باشد اما این کار سرمایه‌گذاری می‌خواهد و نیاز به قرارداد طولانی مدت دارد، ما می‌توانیم واحدهای کوچک را تجمیع کنیم و در یک پالایشگاه محصول را تحویل دهیم؛ حرفی که زدند این بود که شرکت نفت پالایشگاه‌ها را خصوصی کرده و ما از پس آن‌ها برنمی‌آییم، ما با بخش خصوصی هم صحبت کردیم اما به ما گفتند ما هیچ اختیاری نداریم بلکه ماده اولیه را به ما می‌دهند ما تبدیل به بنزین می‌کنیم و فقط حقوق کارکنان را می‌پردازند.

* طرح‌های سوختی نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد

مسأله استفاده از سوخت زیستی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بررسی شده و در سال‌های گذشته این معاونت برنامه استفاده از سوخت‌های زیستی را تدوین کرده و به دولت ارائه داده است، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چندی پیش گفته بود: محدود بودن سوخت های فسیلی، گران بودن و ضررهای ناشی از استفاده از آن باعث شده که انسان به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر روی بیاورد و در حال حاضر نظر وزارت صنعت نسبت به موضوع استفاده از سوخت های زیستی مثبت‌تر شده است.

* حمایت معاونت علمی از کسب‌وکارهای سوخت زیستی

اما برای بررسی بیشتر این موضوع با چند نفر از کارشناسان، مسؤولان و نمایندگان مجلس نیز گفت‌وگو کردیم.

محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری اسبق وزارت علوم معتقد است: محققان ایرانی توان انجام بسیاری از کارها را دارند ولی برای اجرای یک طرح همیشه فناوری اصل نیست بلکه بحث‌های زیرساختی و توجیه اقتصادی طرح‌ها هم باید مطرح باشد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صورت عزم جدی شرکت‌ها برای جایگزینی سوخت‌های زیستی حتما از آن‌ها حمایت می‌کند

همچنین اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در این باره می‌گوید: در زمینه مسأله‌ای مانند سوخت بحث منافع یک نهاد یا چند نهاد مطرح نیست بلکه مسأله این است که چنین بحثی را نمی‌توان غیرفنی و غیر حساب شده انجام داد، بحث تولید اتانول یا سوخت‌های زیستی سال‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و چند نمونه نیز به صورت پایلوت انجام شده، اما تولیدکنندگان این حوزه برای اینکه بتوانند سریع‌تر وارد چرخه مصرف شوند هم باید استانداردهای لازم را کسب کنند و هم ما باید بتوانیم زیرساخت‌های خودمان را تأمین کنیم.

قادری‌فر با بیان اینکه مافیایی برای جلوگیری از کار شرکت‌ها در زمینه سوخت زیستی وجود ندارد، می‌گوید: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اگر عزم جدی شرکت‌ها را در زمینه جایگزینی سوخت‌های زیستی ببینیم به عنوان واحدهای فناور و دانش بنیان از آن‌ها حمایت می‌کنیم، اما در حال حاضر این مسأله در حد ایده و نمونه اولیه آزمایشگاهی است نمی‌توانیم به یکباره در کشوری که ۸۰ لیتر بنزین را مصرف می کند این کار را انجام دهیم، ما در معاونت علمی از کسب و کارهای حوزه زیستی حمایت می‌کنیم تا راه ورود به بازار را پیدا کنند.

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید کار تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه انجام شود، بیان می‌کند: طرح پژوهشگران ایرانی باید با وزارت نفت، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگ شود چرا که چنین طرح‌های کلانی باید در تمام زمینه‌ها بخصوص در زمینه علمی و بهداشتی مورد بررسی قرار گیرد.

به عقیده شهریاری، محققان ایرانی می‌توانند طرح‌شان را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمیسیون انرژی مجلس ارائه دهند تا همکاری‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش فارس، چندین سال است مردم بخصوص در روزهای شدت آلودگی هوا از مسؤولان انتظار دارند کاری برای کاهش این آلودگی انجام دهند که در صورت توان محققان کشورمان برای جایگزینی سوخت چه بهتر این کار از سوی پژوهشگران ایرانی صورت گیرد، البته این کار نیاز به برنامه‌ طولانی‌مدت دارد اما مسأله اینجاست که به هر حال هر طرحی باید از یک زمانی آغاز شود تا با گذر زمان به تکامل برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول