اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

شرایط احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید بتوانند یک نمونه اولیه از محصول مبتنی بر فناوری‌های برتر و پیشرفته داشته باشند و تا این شرایط محرز نشود شرکت‌ها به عنوان دانش‌بنیان شناخته نمی‌شوند.

شرایط احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در مورد تسهیلات ویژه‌ای که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند، اظهار داشت: تسهیلاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند متنوع است که از جمله آنها تسهیلات در زمینه نمونه‌سازی قرض‌الحسنه، تسهیلات پیش از تولید صنعتی، تسهیلات تولید صنعتی، تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات خرید یا رهن فضای استقرار،‌ تسهیلات فروش اقساطی، تسهیلات  اوراق خزانه اسلامی و اشتغال پایدار است.

* شرط احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: شرط احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان این است که بتوانند یک نمونه اولیه از یک محصول مبتنی بر فناوری‌های برتر و پیشرفته داشته باشند و تا این شرط محرز نشود شرکت‌ها به عنوان دانش‌بنیان شناخته نمی‌شوند؛ در حقیقت هر شرکتی باید یک نمونه و محصول اولیه داشته باشد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نخستین تسهیلاتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است تسهیلات نمونه‌سازی قرض‌الحسنه است که بدون بهره است و با یک کارمزد ۴ درصدی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود، در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی تمام هزینه‌های تحقیق و توسعه تکمیلی روی نمونه اولیه یا ارتقای محصول دانش‌بنیان را به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌کند که طی یک دوره بازپرداخت و تنفس حداکثر ۳ ساله‌ به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند که بتوانند نمونه اولیه یا آزمایشگاهی را به یک نمونه صنعتی تبدیل کنند.

* دریافت تسهیلات نمونه‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات نمونه‌سازی را دریافت و این مرحله را طی کرده باشند، در اصل یک نمونه صنعتی از محصول دانش‌بنیان دارند که می‌خواهند به خط تولید برسانند؛ در این مرحله صندوق نوآوری با ارائه تسهیلات موسوم به پیش از تولید صنعتی و تولید صنعتی از شرکت‌ها حمایت می‌کند؛ یعنی شرکت‌ها می‌توانند کارخانه یا کارگاهی را خریداری و تجهیزات مورد نیاز برای تولید انبوه را خریداری، نصب و راه‌اندازی کرده و از تسهیلات ۱۱ درصد تا سقف ۵۰ میلیارد تومان استفاده کنند.

وی ادامه داد: ممکن است شرکت دانش‌بنیان یک کارگاه، کارخانه و خط آماده تولید داشته باشد و برای پرداخت هزینه‌هایی مانند حقوق،‌ بیمه، مالیات و برق برای تولید و فروش محصول دانش‌بنیان به نقدینگی نیاز داشته باشد که اصطلاحاً به آن سرمایه‌ در گردش گفته می‌شود، در این صورت تسهیلات سرمایه در گردش صندوق با نرخ ۱۱ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان قابل ارائه است.

*  کاهش نرخ تسهیلات 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درباره تسهیلات خرید فضای استقرار افزود: این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد و بازپرداخت ۴ ساله به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود تا بتوانند دفتر کار یا گارگاه تولیدی خریداری کنند، صندوق نوآوری و شکوفایی چند مشوق را برای این شرکت‌ها مدنظر قرار داده است که نرخ تسهیلات را پایین بیاورد، در صورت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری، نواحی نوآوری، شهرک‌های صنعتی یا مناطق کمتر توسعه یافته نرخ این تسهیلات کاهش می‌یابد؛ همچنین خرید گروهی و ایجاد مجتمع فناوری (در استان تهران حداقل ۱۰ شرکت و در شهرستان ۵ شرکت) نیز منجر به کاهش نرخ می‌شود.

ملکی‌فر درمورد تسهیلات رهن فضای استقرار خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور می‌توانند تا ۷۰ درصد هزینه رهن را به مدت سه سال از تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق نوآوری و شکوفایی با کارمزد ۴ درصد، که بسیار ناچیز است، استفاده کنند.

*   اعطای وام کم بهره به خریداران محصولات دانش‌بنیان

وی در ادامه درباره تسهیلات فروش اقساطی اظهار داشت: زمانی‌که شرکتی تقاضایی روی محصول دانش‌بنیان خود دارد ولی خریدار پول کافی ندارد و به دلیل کسری نقدینگی خریدار، فروش محصول اتفاق نمی‌افتد؛ صندوق نوآوری و شکوفایی به خریداران محصولات شرکت‌ دانش‌بنیان وام کم‌بهره می‌دهد. درواقع ما کمک می‌کنیم محصول شرکت دانش‌بنیان به صورت اقساطی و با نرخ بهره ۹ درصد به فروش برسد. در این تسهیلات خریدار می‌تواند دولتی یا خصوصی، دانش‌بنیان یا غیردانش‌بنیان باشد.

*  فروش اقساطی  محصولات و خدمات  دانش‌بنیان 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی شرایط لازم برای فروش اقساطی محصولات و خدمات دانش‌بنیان همه ‌شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را فراهم کرده است. به این صورت که خریدار ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ قرارداد را به صورت نقد پرداخت می‌کند و ۷۰ تا ۸۰ درصد مابقی را صندوق به شرکت دانش‌‌بنیان پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: در واقع شرکت دانش‌بنیان پول را نقد گرفته و کنار می‌رود و تسهیلاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی به خریدار داده است ظرف ۳۶ ماه با نرخ ۹ درصد بازپرداخت می‌شود، در واقع صندوق به خریدار شرکت دانش‌بنیان وام داده است تا توان مالی خریدار بالا برود و محصول شرکت دانش‌بنیان به فروش برسد.

ملکی‌فر درباره تسهیلات اوراق خزانه اسلامی و مطالبات شرکت‌ها اظهار داشت: بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان به جای مطالبات از دولت اوراقی از دستگاه‌های دولتی مانند وزارت نیرو، وزارت بهداشت و سایر نهادهای دولتی گرفته‌اند که به این اوراق، اوراق خزانه اسلامی گفته می‌شود، سررسید این اوراق معمولاً ۱ تا ۳ ساله است که همانند یک چک ۳ ساله دولتی است که سوخت نمی‌شود، در پرداخت شدن و تبدیل آن به پول شک و تردیدی نیست و از لحاظ اعتباری در رده حقوق کارکنان دولت قرار می‌گیرد به طوری که دولت هر زمان بخواهد حقوق کارکنان را پرداخت کند این اوراق را نیز پرداخت می‌کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مشکل اصلی این اوراق فاصله زمانی تا نقد شدن است که منجر به ایجاد کسری نقدینگی در شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد اختلال در فرایندهای تولید و فروش آنها می‌شود.

* ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: وقتی به شرکت دانش‌بنیان چک ۳ ساله می‌دهند پولی ندارد، محصول را فروخته و چک سه ساله گرفته است. صندوق نوآوری و شکوفایی کمک می‌کند شرکت دانش‌بنیان این چک را به عنوان وثیقه نزد ما بگذارد و به اندازه نصف آن وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد دریافت کند و هر زمانی که موعد چک فرا رسید پول صندوق نوآوری و شکوفایی را برگرداند و چک را دریافت کند؛ بنابراین صندوق نوآوری و شکوفایی اوراق خزانه اسلامی را که به نوعی چک معتبر دولت نزد شرکت‌ها است، به عنوان وثیقه قبول می‌کند و به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص می‌دهد.

ملکی‌فرد در پایان درباره تسهیلات اشتغال پایدار خاطرنشان کرد: شرکت دانش‌بنیان می‌تواند به ازای هر نیروی انسانی با سن زیر ۴۰ سال و مدرک تحصیلی کاردانی و بالاتر که در ۱۲ ماه گذشته به لیست بیمه خود اضافه کرده باشد، ۳۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد دریافت کند، سقف سالانه مبلغ این تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان است؛ به طوری که شرکت‌ها می‌توانند تا سقف ۱۵ نفر در سال از این تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول