اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

لیبی: چاره‌ای جز دریافت کمک نظامی از ترکیه نداریم

رئیس دولت نجات ملی لیبی گفت که چاره‌ای جز دریافت کمک نظامی از ترکیه برای مقابله با تجاوز نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی وابسته به ژنرال حفتر را ندارد.

لیبی: چاره‌ای جز دریافت کمک نظامی از ترکیه نداریم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «فائز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت جامعه بین المللی است، در پاسخ به مخالفان توافقنامه لیبی با ترکیه گفت که طرابلس در حال حاضر علاقه‌مند به  وارد کردن تانک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین از ترکیه است.

السراج در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا»  گفت: «دولت لیبی چاره‌ای جز درخواست کمک نظامی از ترکیه ندارد.»

وی ضمن تأکید بر خواسته لیبی برای دریافت تانک و پهپاد از ترکیه پرسید: «ببخشید چه انتظاری غیر از این داشتید؟ اینکه از ترکیه تانک و پهپاد نگیریم و دولتمان دست بسته بنشیند و شاهد نابودی طرابلس در برابر چشمانمان باشد، در حالی که هر کجا خون می‌بینیم. می‌خواستید بیکار بنشینیم و ببینیم که پایتخت لیبی اشغال می شود؟»

نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در پاسخ به این سوال که آیا در نهایت قواعد بازی لیبی در دستان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی است، گفت: «این یک سناریوی دشوار است و به دلیل مداخلات خارجی پیچیده‌تر شده است. با این حال، من فکر نمی‌کنم که کل مسئله به جز از طریق گفت‌وگوهای پوتین و اردوغان حل شود.»

السراج درباره حمله نیروهای ژنرال حفتر به طرابلس که مورد حمایت پارلمان طبرق در شرق لیبی قرار دارد، گفت: «متجاوز در عمل شکست خورده است. از زمان حمله غافلگیرانه آن در آوریل گذشته حفتر می‌گوید که طرابلس را ظرف ۴۸ ساعت می‌گیرد، اما با گذشت نوزده ماه هنوز جنگ ادامه دارد.»

وی تاکید کرد: «ما مطمئنیم که در نهایت ما هستیم که پیروز خواهیم شد و معلوم خواهد شد چه کسی حق مذاکره درباره آینده لیبی را دارد و چه کسی متجاوز است ودر دیوان کیفری محاکمه خواهد شد.»

دولت وفاق ملی لیبی روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) از امضای دو یادداشت تفاهم  طبق قوانین بین المللی در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی به ترکیه خبر داد که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر این دولت از خبر داد.

دولت وفاق ملی لیبی بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب سال ۲۰۱۵ تشکیل شد و مورد حمایت جامعه بین‌الملل و سازمان ملل است. با این حال، گرایش اسلامی این دولت، باعث شده است که برخی کشورهای منطقه از مصر گرفته تا عربستان سعودی و امارات، از نیروهای مخالف این دولت حمایت کنند که ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای مسوم به ارتش ملی لیبی یکی از آن‌هاست.

حفتر از ۱۵ فروردین ماه که دستور حمله به شهر طرابلس، پایتخت لیبی و محل استقرار دولت وفاق این کشور را صادر کرده است، تلاش می‌کند با حمایت‌های منطقه و بین‌المللی به عمر این دولت پایان دهد. او طی این مدت بارها دستورهای مشابهی برای نیروهای خود صادر کرده است که آخرین آن، پنجشنبه هفته گذشته بود.

درگیری‌های نظامی بین دولت فایز سراج و نیروهای حفتر، پای قدرت‌های منطقه‌ای و بازیگران فرامنطقه‌ای را به لیبی باز کرده و منجر به صف‌کشی در درگیری‌های داخلی این کشور شده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر از اقدامات ژنرال خلیفه حفتر حمایت سیاسی و تسلیحاتی کرده‌اند. در مقابل نیز ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت تسلیحاتی، سیاسی و رسانه‌ای کرده‌اند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول