اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

وزیر ارشاد: تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند تقویت دیپلماسی فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه روابط خارجی است. جریان پژوهش در روابط خارجی و دیپلماسی فرهنگی باید از ترکیب روش‌های مختلف استفاده کند.

وزیر ارشاد: تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند تقویت دیپلماسی فرهنگی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، مراسم هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رئیس این سازمان، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید خطیب‌زاده معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و جمعی از پژوهشگران در حسینیه الزهرا (س) عصر روز گذشته (دوشنبه ۲ دی ماه) برگزار شد.

 ابراهیمی‌ترکمان: سال ۹۹ مبتنی بر بیانیه گام دوم حرکت خواهیم کرد/ رونمایی از پروژه «جایزه ملی پژوهش در روابط خارجی»

در ابتدای این مراسم، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه کارهای پژوهشی، ما را نسبت به بسیاری از تاریکی‌ها، آشنا و روشن می‌کند و جهل را از بین می‌برد، بیان داشت:‌ امروز بیش‌از ۸۰ اثر در نمایشگاه پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه شده که ۳۰ اثر آن مربوط به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه برنامه سازمان متبوعش در سال ۹۹ مبتنی بر بیانیه گام دوم خواهد بود،‌ افزود: امروز مفتخریم که از پروژه جدید «جایزه ملی پژوهش در روابط خارجی» رونمایی کنیم؛ با اتفاق این مهم، جایزه ملی را در روابط خارجی (سیاسی و فرهنگی) رقم می‌زنیم.

ابراهیمی ترکمان اظهار داشت: تعداد ۱۷ عنوان کتاب‌های فیروزه‌ای، ۳۰ عنوان کتاب مطالعات منطقه‌ای، ۹ عنوان دانستنی‌های رایزنان فرهنگی، بیش‌از ۶۴ عنوان تاریخ شفاهی رایزنان فرهنگی از سال‌های دور تا امروز، بیش‌از ۸۸ عنوان رساله‌های پایان مأموریت رایزنان فرهنگی ایران منتشر شده است.

وی با اشاره به برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در روز سه‌شنبه (۳ دی‌ماه) در مشهد مقدس گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی نخبگان گام مؤثری در جهت گسترش تفاهم و تعامل و همچنین، تقویت نقش و سهم نخبگان و اندیشمندان در مسیر حل و فصل چالش‌های موجود به ویژه در مسیر روابط  فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از به ثبت رسیدن انجمن علمی برنامه‌ریزی روابط فرهنگی بین‌المللی در وزارت علوم خبر داد و خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه روابط فرهنگی استفاده کنیم و گفت‌وگوی بین ادیان مختلف و شخصیت‌های مختلف خارجی را به طور جدی دنبال خواهیم کرد.

ولایتی: فعالیت‌های فرهنگی باید با مبنای تحقیق و پژوهش تحقق یابد

در ادامه علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل با بیان اینکه در قرآن کریم به تحقیق و پژوهش و تفکر و تعقل انسان‌ها اشاره شده و باید طبق قرآن برای پژوهش اهمیت ویژه قائل شویم، ابراز داشت: بزرگان دینی ما در گذشته براساس تحقیق و پژوهش عمل کرده‌اند و به جایگاه‌های بالایی رسیده‌اند و اعتقاد داریم که فعالیت‌های فرهنگی باید با مبنای تحقیق و پژوهش تحقق یابد.

وی افزود: پژوهش اساس علم و توانمندی است. دین مبین اسلام و قرآن مجید نیز بارها انسان‌ها را به تفکر و تأمل دعوت کرده است. پایه استدلال در قرآن برای جان‌های آزاده بر پژوهش استوار شده است.

ولایتی بیان داشت: از صدر اسلام تاکنون نیز همه چیز مبتنی بر تحقیق و پژوهش بوده و دانشمندان زیادی در تمدن اسلامی با پژوهش‌های علمی و عینی به غنای فرهنگ و تمدن اسلامی افزودند.

وی ادامه داد: هیچ چیز در اسلام مبنا ندارد، مگر اینکه از روی تحقیق باشد. حتی ایمان نیز باید بر پایه تحقیق باشد. بنابراین مسأله پژوهش در تمدن و تاریخ ما شناخته شده است و فقط ما باید در این موضوع به سنت اجدادمان بازگردیم.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل  تصریح کرد: بزرگان دینی ما در گذشته بر اساس تحقیق و پژوهش عمل کرده‌اند و به جایگاه‌های بالایی رسیده‌اند و اعتقاد داریم که فعالیت‌های فرهنگی نیز باید با مبنای تحقیق و پژوهش تحقق یابد.

صالحی: تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند تقویت دیپلماسی فرهنگی است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۳ مؤلفه سیاست، امنیت و اقتصاد در حوزه سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، حوزه فرهنگ در کنار این ۳ مؤلفه قرار گرفته و در برخی از موارد، استفاده از دیپلماسی فرهنگی مهم‌تر از بقیه مؤلفه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ کانون قدرت نرم است، افزود: انقلاب‌های ارتباطی و فناوری اطلاعاتی که روز به روز دامنه و گستره آن وسیع‌تر می‌شود، حوزه فرهنگ را جدی‌تر کرده است و حوزه صنایع خلاق فرهنگی روز به روز اهمیت خود را در جایگاه اقتصادی و مراودات ملل افزایش دادند.

صالحی با بیان اینکه امروز ضلع چهارم سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی «فرهنگ» است، اظهار داشت:  اگر سیاست خارجی دانش و مهارت مدیریت تعامل با جهان است، حتماً پژوهش رکن اصلی و پایگاه آن دانش و مهارت مدیریت تعامل با جهان است. به طورکلی، در حوزه فرهنگ پژوهش است که می‌تواند افق‌های دیپلماسی ما را مؤثرتر و پایدارتر کند.

وی با اشاره به نقش نظریه‌پردازی در کارهای پژوهشی در سیاست خارجی گفت: تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه روابط خارجی است. جریان پژوهش در روابط خارجی و دیپلماسی فرهنگی باید از ترکیب روش‌های مختلف استفاده کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای پژوهش‌های دیپلماسی فرهنگی به سوی آینده‌نگری سوق پیدا کند، تصریح کرد: در حوزه پژوهش‌های بنیادین بیش از ۴۰ درصد پژوهش‌های ما فرا ملی بوده و پژوهشگران ایرانی در کنار پژوهشگران غیر ایرانی‌ کارهای مؤثری انجام داده‌اند. اهمیت نقد یکی دیگر از بایدهای پژوهشی است که در حوزه دیپلماسی فرهنگی انتظار می‌رود که دنبال شود.

خطیب‌زاده: وجود  ۵۰ میلیون سند از تاریخ روابط خارجی ایران

سعید خطیب‌زاده معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه وزارت امورخارجه از باب وظیفه خود در عرصه داخلی و بین‌المللی سال‌هاست که به طور خاص امر پژوهش را در دستور کار قرار داده است، بیان داشت: سیاست اصلی این مهم، گفتمان‌سازی در داخل و روایت‌سازی در خارج است. در واقع پژوهش را در امر حاشیه‌ای به امر متن تبدیل می‌کنیم و این کار ساده‌ای نیست. اما تاکون موفق به تحقق آن شده‌ایم و به امر دائمی تبدیل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه وزارت امورخارجه پلی برای ایجاد روابط و تعامل میان پژوهشگران داخلی و خارجی است، افزود: مجموعه منحصر به فردی از اسناد تاریخی در اختیار وزارت امورخارجه است و هم‌اکنون ۵۰ میلیون سند از تاریخ روابط خارجی ایران در این مجموعه قرار دارد.

تقدیر از برگزیدگان هفته پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در این مراسم که جمعی از کارشناسان امور فرهنگی ـ بین‌المللی و پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امورخارجه حضور داشتند، برگزیدگان هفته پژوهش این سازمان شامل نمایندگی‌ها و پژوهشگران برتر بدین شرح معرفی شدند:

الف: معرفی آثار برتر پژوهشگران ستادی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

١. بخش کتاب

کتاب «برندسازی ملی، برآیند تعامل اثربخش دیپلماسی عمومی و رسمی در تأمین منافع ملی» نوشته سید حسن صحت  به‌عنوان اثر «شایسته تقدیر» معرفی شد.

۲. بخش ترجمه

مقاله «رویکردهای جایگزین دیپلماسی عمومی» ترجمه طاهره جهان‌پرور «شایسته تقدیر» شناخته شد.

۳. بخش مقالات

مقاله محمدمسعود صادقی با نام «اشکال ایران هراسی و شیعه‌هراسی در جهان امروز و راهکارهای فرهنگی مقابله با آن» به‌عنوان «مقاله برتر» انتخاب شد.

۴. بخش ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی

ایده «نهادینه‌سازی فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در میان دانشجویان خارجی مقیم ایران» ارائه شده توسط مریم رامادان به عنوان «ایده برتر»، ایده «فعال‌سازی موسسه فرهنگی - هنری الهدی با ساختار و رویکردی جدید مبتنی بر کسب درآمد و منافع اقتصادی» ارائه شده توسط محمدرضا جعفری به همراه ایده «دیپلماسی از طریق تد» ارائه شده توسط  بهروز عباس‌زاده به‌طور مشترک «شایسته تقدیر» انتخاب شدند.

۵. رساله پایان مأموریت

گزارش پایان مأموریت عراق، نوشته حسین شاه‌بیک به‌عنوان گزارش برگزیده معرفی شد.

ب) معرفی نمایندگی‌های فرهنگی برتر در حوزه فعالیت‌های پژوهشی و رصد و پایش محیط فرهنگی

بخش نخست: نمایندگی‌های برگزیده در حوزه آسیا و اقیانوسیه

۱. رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک در موضوع رصد و پایش محیط فرهنگی محل مأموریت

۲. رایزنی فرهنگی ایران در توکیو در موضوع فعالیت‌های پژوهشی

بخش دوم: نمایندگی‌های برگزیده در حوزه آفریقا و عربی

۱. رایزنی فرهنگی ایران در بغداد در موضوع رصد و پایش محیط فرهنگی محل مأموریت

۲. رایزنی فرهنگی ایران در دمشق در موضوع فعالیت‌های پژوهشی

بخش سوم. نمایندگی برگزیده در حوزه اروپا و آمریکا

۱. رایزنی فرهنگی ایران در برلین در موضوع رصد و پایش محیط فرهنگی محل مأموریت

۲. رایزنی فرهنگی ایران در پاریس در حوزه فعالیت‌های پژوهشی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول