اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

وزیر نیرو: خراسان رضوی در مدیریت آب و انرژی سرآمد است

وزیر نیرو گفت: مدیریت خراسان رضوی در مدیریت آب و انرژی سرآمد است و این به‌خاطر میزان عینیت پیدا کردن هویت دولت در مقیاس یک استان است.

وزیر نیرو: خراسان رضوی در مدیریت آب و انرژی سرآمد است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا اردکانیان در حاشیه افتتاح  انتقال پساب تصفیه‌خانه خین‌عرب به پرکندآباد با بیان اینکه آنچه که امروز در کلام به‌نام دولت اشاره می‌کنیم معنی آن چیست؟گفت: دولت کنار هم قرار گرفتن تعدادی وزارتخانه و دستگاه نیست، همچنین کنار هم نشستن تعدادی وزیر زیر یک سقف نیست، بلکه دولت به تعداد پروژه‌ها و برنامه‌های بین بخشی تعریف می‌شود.

وزیر نیرو افزود: بخش‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند، آنجایی دولت در مفهوم ظاهر می‌شود که یک پروژه، پروژه یک بخش نیست و چند بخش با هم کار کنند و محصول موردنظر تولید شود.

وی به‌دلیل پدید آمدن دولت‌ها در قاره آسیا اشاره و بیان کرد: نخستین دولت‌ها زمانی پدید آمدند  که بشر به این نتیجه رسید که این گروه‌های منفرد، مجزا و بخش بخش یکسری از کارها را می‌توانند انجام دهند، اما یکسری از کارهای اصلا از عهده آن‌ها ساخته نیست و آن هم کارهایی است که نیاز به نخ تسبیح دارد، باید این دانه‌ها کنار هم قرار بگیرند که هویتی شکل بگیرد و خلق شود، که آب به مفهوم عام آن، از این عرصه‌ها است.

اردکانیان تأکید کرد: مدیریت آب و انرژی مدیریت بین بخشی است، چنانچه امروز می‌بینم که خراسان رضوی با فراز و فرود در این دو بخش جزو سرآمدها در مجموعه‌های مدیریتی کشور است، به‌خاطر میزان عینیت پیدا کردن هویت دولت در مقیاس یک استان است. 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در استان پروژه‌ها به‌گونه‌ای تعریف می‌شود که هیچ دستگاهی به‌تنهایی نمی‌تواند خود را موفق و کامیاب ببیند و یا انگشت اشاره‌ای به‌سمت هیچ دستگاهی به‌عنوان عنصر ناموفق و غیرکامیاب دراز نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط، وزارت کشاورزی، وزارت دادگستری و دستگاه قضایی، سازمان‌های نظارتی، وسایل ارتباط جمعی و سازمان‌های مردم‌نهاد دور هم جمع می‌شوند تا پدیده اصلاح کشف‌رود شکل بگیرد، قطعا در این گردهم جمع شدن و کار را جلو بردن نقش و تأثیر یک و یا برخی دستگاه‌ها پررنگ‌تر است، آنجا که نقش مدیران خودشان را نشان می‌دهد.

اردکانیان ادامه داد: همه ما ممکن است به‌عنوان مدیریت دولتی تعریف شویم، اما با آن مفهوم دولت، کسانی که گروه‌های خونی‌شان به‌گونه‌ای است که توانایی و درک انجام کار بین بخشی را دارند، آن‌ها مدیر دولتی هستند و افرادی که خود را در چارچوب سازمانش تعریف می‌کند، خلاصه می‌کند، هر چند حکم کارگزینی او نوشته شده باشد، اما مدیریت با آن مفهوم و تلقی که از دولت  عرض کردم، مدیر دولتی نیست.

وزیر نیرو در خصوص میزان انتظاری که وزارت نیرو از مدیران صنعت آب و برق استان دارد، گفت: انتظار وزارت نیرو از مجموعه همکاران صنعت آب و برق در استان آن چیزی است که انجام شده و بیش از آن چیزی است که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه افزایش سطح همکاری بین بخشی این استان در عرصه آب و انرژی می‌تواند این استان را الگوی موفقی برای کشور قرار دهد، خاطرنشان کرد: این یک انتظار و بلکه وظیفه است.

اردکانیان با اشاره به اینکه هر چهار پروژه استان مهم است که حاصل بالا بودن سطح مفاهمه و همکاری است، عنوان کرد: مفاهمه ارزان و بی‌زحمت به‌دست نمی‌آید و نیاز به تجربه، دانش، به از خودگذشتگی، فداکاری، صبوری، بردباری و نگاه به افق بلند و چشم‌پوشی از برخی دستاوردهای پیش پا و کوتاه‌مدت دارد.

وزیر نیرو استفاده از فاضلاب تصفیه شده در امر کشاورزی را یک تجربه موفق در تراز بین‌المللی دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ میلیون هکتار اراضی در دنیا با فاضلاب خام آبیاری می‌شود و محصولات غذایی آن در بازار عرضه می‌شود، سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی خواروبار و برنامه محیط زیست سازمان ملل هنوز نتوانسته‌اند بر این مشکل در مقایسه وسیع فایق بیایند.

وی افزود: این چالش تنها کمبود آب و جنبه‌های فنی و تکنولوژی نیست، بلکه چالش فرهنگی، مشکلات اقتصادی، نبود سازوکارهای جذب سرمایه‌گذاری خصوصی و نبود توان تولید مدل‌های اقتصادی و تجاری برای انجام این کارها است، تمام این‌ها با سازوکارهای فعالیت بین بخشی تجلی پیدا می‌کند.

اردکانیان ادامه داد: مدیریت بین بخشی تجربه ارزشمندی است که خواستیم مکتوب، گزارش و تکثیر شود و ما در کشور بتوانیم از هزاران سرمایه نقدی با اتکا به توانمندی مدیریتی و ساختارهای مدیریت موجود در صنعت آب و برق از سرمایه‌هایشان در جهت کاهش تنگناهای تأمین آب به‌ویژه در بخش کشاورزی استفاده شود.

وزیر نیرو به تصویب طرح سازگاری کم آبی خراسان رضوی و انتقال آب از دریا به استان اشاره کرد و گفت: طرح سازگاری با کم‌آبی برای سال ۱۴۰۵ و ۱۴۲۰ و انتقال آب از دریا همزمان به تصویب رسید، این دو طرح در استان لازم و ملزوم هم هستند و هیچ کدام به‌تنهایی راه‌حل نیست.

انتهای پیام/ 70051/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول