اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

توازن «کاغذی» منابع و مصارف بودجه 99

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی ضمن تاکید بر اینکه توازن لایحه بودجه 99 صرفاً تا حدود زیادی روی کاغذ انجام شده و بودجه در فرایند اجرا با کسری قابل توجه مواجه خواهد شد، اعلام کرد: معادل نصف بودجه و بیشتر، کسری است که به طور صوری تراز شده است.

توازن «کاغذی» منابع و مصارف بودجه 99

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بخشی از گزارش «بودجه به زبان ساده»، به این سوال پاسخ داده است که دولت در لایحه بودجه 99 چه اقدامی را انجام داده است؟

در این بخش از گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «ارزیابی ما در مرکز پژوهش های مجلس آن است که در بودجه 99:

1. تحریک رشد از طریق انبساط بودجه، به دلیل فقدان منابع، عملا دنبال نشده است و دولت صرفا سعی کرده، تا حد امکان از افت بیشتر تزریق بودجه ای به اقتصاد، به صورت صوری و یا در عمل از طریق استقراض (اوراق بدهی یا صندوق توسعه) جلوگیری کند.

2. حفظ قدرت خرید از طریق تعدیل دستمزدها با تورم و یا افزایش حمایت‌های بودجه‌ایِ فراتر از تورم، به دلیل فقدان منابع امکان‌پذیر نبوده و اگر هم بوده عملاً از طریق چاپ پول بیشتر میسر می‏شده که دولت با هدف جلوگیری از پولی شدنِ بیشِ از این کسری بودجه (تأمین کسری از طریق چاپ پول) و تورم شدیدتر دنبال نکرده است یعنی نخواسته بیش از مقدار کنونیِ پولی شدنِ کسری، از یک طرف جیب مردم را پر کرده و از طرف دیگر جیب آنها را با تورم ناشی از همین سیاست خالی کند، هرچند در همین حالت حداقلی فعلی، نیز به دلیل کسری بودجه،‌ گزینه چاپ پول (یا استقراضی که در نهایت به شیوه های گوناگون از چاپ پول تامین خواهد شد) در سال آتی همچنان روی میز خواهد بود.

3. توازن بودجه صرفاً تا حدود زیادی روی کاغذ انجام شده و بودجه در فرایند اجرا با کسری قابل توجه مواجه خواهد شد. تلاش دولت برای توازن بودجه، عمدتاً به استفاده از استقراض از طریق اوراق یا صندوق توسعه ملی محدود شده و با این وجود، باز هم این هدف محقق نشده است و معادل نصف بودجه و بیشتر، کسری است که به طوری صوری (علی رغم استقراض و...) تراز شده است.

به این ترتیب، می‏توان گفت، بودجه 99 عملاً هیچکدام از اهداف و انتظارات ضروری را محقق نخواهد کرد و صرفاً تلاش کرده از هرکدام، در حد وسع، بدون تلاش لازم در حوزه تجهیز منابع، مقداری را برآورده کند و یا از بدتر شدن شرایط جلوگیری کند».

به گزارش فارس، مجموع منابع عمومی دولت در لایحه بودجه 99، 484 هزار میلیارد تومان است. در نتیجه، میزان کسری بودجه در سال آینده از دیدگاه مرکز پژوهش های مجلس حداقل حدود 240 هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول