اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

آناتولی: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین نمایش قدرت به آمریکاست

تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را نمایش قدرت علیه آمریکا و نشان‌دهنده افزایش مرزهای پدافند دریایی ایران دانستند.

آناتولی: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین نمایش قدرت به آمریکاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی تحلیلی به بررسی رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند پرداخته و نوشت این رزمایش «نمایش قدرت» علیه آمریکا است.

آناتولی با بیان اینکه این رزمایش، اولین در نوع خود بعد از انقلاب اسلامی در ایران است، نوشت: «تحلیلگران و کارشناسان سیاسی این رزمایش را، که کمربند امنیت دریایی نام‌گذاری شده، پیام ایران به آمریکا در بحبوحه تنش‌های بین واشنگتن با تهران بر سر برنامه هسته‌ای [ایران] می‌دانند».

این خبرگزاری به نقل از تحلیلگران توضیح داد:‌ «ایران نمی‌خواهد [در برابر آمریکا] غافلگیر شود. پس جهت آماده شدن برای هر اتفاقی، مهم است که آب‌های خلیج فارس امن باشد و این دقیقا کاری است که ایران به همراه متحدانش می‌خواهد انجام دهد».

آناتولی همچنین نوشت: «با اینکه تاریخ مشخصی برای این رزمایش اعلام نشده اما منابع مطلع انتظار دارند که این رزمایش در تاریخ بیست‌وهفتم دسامبر (ششم دی) در اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شود. با اینکه پکن و مسکو علناً درباره این رزمایش اظهار نظر نکرده‌اند، همکاری‌ها بین سه کشور جهت عادی کردن اجرای چنین رزمایش‌هایی برای مدت مدیدی در دستور کار بوده است».

این خبرگزاری زمان‌بندی این رزمایش را در واکنش به کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران دانسته و تصریح کرد: «مشارکت چین و روسیه در این رزمایش دریایی، با توجه به اتحاده همیشگی مسکو با تهران و بیشترین خرید نفت ایران از سوی پکن، حائز اهمیت است».

آناتولی با بیان اینکه چه رزمایش مذکور نمایشی از حمایت روسیه و چین از ایران در زمان درگیری نظامی باشد چه یک همکاری نظامی معمول، به نقل از یک کارشناس مسائل ژئوپلتیک نوشت: «این [رزمایش] شاید سلطه جهانی آمریکا را به چالش نکشد اما در حال حاضر، ظرفیت‌ها و گزینه‌های استراتژیک آمریکا در آسیا و شمال آفریقا را محدود می‌کند».

بر این اساس، تحلیلگران با توصیف این رزمایش به عنوان «نمایش قدرت» ایران و متحدانش علیه ائتلاف دریایی آمریکا با انگلیس، عربستان سعودی و امارات، می‌گویند: «ایران در حال تغییر تاکتیک پدافند نظامی است و می‌خواهد این پیام را به غرب بدهد که مرزهای پدافند دریایی آن در حال توسعه است و به همین دلیل خلیج فارس را برای این رزمایش انتخاب نکرده‌اند».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول