اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

وجود 1300 دستگاه شتاب‌نگار در کشور

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور داریم که هرچه بتوانیم تراکم این دستگاه‌ها را بیشتر کنیم، بهتر می‌توانیم فرآیند مقاوم‌سازی را مناسب‌تر انجام دهیم.

وجود 1300 دستگاه شتاب‌نگار در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، محمد شکرچی‌زاده عصر امروز در حاشیه رونمایی از دستگاه مرکز شتاب‌نگار در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اظهار داشت: در منطقه‌ای هستیم که منابع طبیعی زیادی وجود دارد اما ظرفیت ایجاد مواجه شدن با زلزله‌های بزرگ را داریم که زلزله‌های بم، زرند و گلباف در استان کرمان اتفاق افتاده است.

معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان داشت: با توجه به وجود گسل‌های منطقه، احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ را در این منطقه می‌دهد با وجود پیشرفت علم در سال‌های اخیر و دانشی که در کشور داریم به نوعی این امکان را می‌دهد که خسارت‌های ناشی از زلزله را به حداقل برساند که با این سطح دانش اگر خسارت‌های شبیه قبل را داشته باشیم اصلا قابل قبول نیست.

وی عنوان داشت: زلزله قابل پیش‌بینی نیست اما اگر با مجموعه پیش فرض‌ها مواجه شویم می‌توانیم زلزله اصلی را تا حدودی پیش‌بینی کنیم و مهم‌تر از آن خسارات را به حداقل برسانیم.

شکرچی‌زاده بیان کرد: یکی از کارهای بسیار مهم رصد حرکت زمین است که با دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف انجام می‌شود به‌طور کلی دو دستگاه برای حرکت پوست زمین که یکی دستگاه لرزه‌نگاری که ۱۲۰ دستگاه داریم و مهمتر از آن دستگاه شتاب نگار است که سرعت زلزله را تعیین می‌کند.

وی گفت: اگر برای ساختمان یا سازه‌ای شتاب ناشی از زلزله را داشته باشیم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم ساختمان یا سازه تحت اثر چه نیرویی قرار می‌گیرد و بر اساس آن نیرو طراحی ساختمان و سازه صورت می‌گیرد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: دستگاه شتاب‌نگار این امکان را می‌دهد تصویر شفافی از وضعیت شتاب زلزله‌ها را داشته باشیم.

وی عنوان داشت: تعداد یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور داریم که هرچه بتوانیم تراکم این دستگاه‌ها را بیشتر کنیم، بهتر می‌توانیم فرآیند مقاوم‌سازی را مناسب‌تر انجام دهیم و اگر زلزله رخ دهد مدیریت بحران می‌تواند بر اساس داده‌های شتاب‌نگار تعیین کند به کدام منطقه بیشترین خسارت وارد می‌شود.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه 70 دستگاه شتاب‌نگار در استان کرمان است و تا پایان سال آینده ۳۰ دستگاه دیگر نصب می‌شود، افزود: در اولین مجموعه بزرگ صنعتی کشور امروز دستگاه شتاب‌نگار نسل چهار رونمایی می‌شود، اعتقاد داریم در سازه‌های بزرگ مثل برج میلاد باید دستگاه شتاب‌نگار نصب شود که بتوانیم اطلاعات آنها را به طور مستقیم داشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مورد فرونشست گسل‌ها قانون مدیریت بحران در بند ۲ ماده ۱۴ تعیین پهنه گسل‌های اصلی را به عنوان یک شبکه پاسخ سریع ذکرکرده و بر عهده مرکز تحقیقات گذاشته، تصریح کرد: دشت رفسنجان از اولین دشت‌هایی است که از دهه ۵۰ با فرونشست مواجه شده که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مدیریت آب‌های زیرزمینی می‌تواند یکی از دلایل باشد.

وی تأکید کرد: برای دشت رفسنجان قطعا یک مطالعه فرونشست انجام می‌شود که با توجه به تاریخ فرونشست در منطقه می‌توانیم انجام و برای تهیه پهنه‌های گسل‌های اصلی در منطقه هم اقدام می‌شود که با توجه به اینکه گسل یک دامنه و پهنه‌ای دارد ساخت و ساز در آن پهنه‌ها انجام نشود.

شکرچی متذکر شد: شناسایی پهنه گسل‌های اصلی با همکاری از ناحیه استانداری باشد و مکاتبه شود با همکاری و مساعدت استانداری هم در مطالعه و تعیین پهنه گسل و حمایت‌های منطقه‌ای با سرعت بیشتر کار انجام می‌شود.

معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: در داخل کشور حرکت‌های خوبی برای دستگاه‌های شتاب‌نگار شروع شده که ظرفیت تولید دستگاه‌ها را در سال‌های آینده داشته باشیم.

انتهای پیام/80016/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول