اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

فعالیت 58 واحد صنعتی شوینده در قزوین/ قزوین پیشتاز تولید مواد شوینده در کشور

صنایع شویندۀ قزوین امروز شاید زخم خوردۀ مشکلات باشد اما با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی می‌توان به آینده امیدوار بود و افقی روشنی را برای این صنعت ترسیم کرد.

فعالیت 58 واحد صنعتی شوینده در قزوین/ قزوین پیشتاز تولید مواد شوینده در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، وجود واحدهای صنعتی و تولیدی شوینده در سطح کشور و تولید بیش از نیاز مصرف کشور گویای ظرفیت خوب این صنعت و آمادگی آن برای صادرات و ورود به عرصه‌های بین‌المللی است.

صنعت شوینده و بهداشتی را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین صنایع در کشور عنوان کرد که علاوه بر تامین نیاز داخل، با صادرات نیز می‌تواند چرخۀ رونق اقتصادی را به گردش در بیاورد.

هرچند تحریم‌ها مشکلات متعددی را برای صنایع کشور از جمله صنعت شوینده و بهداشتی ایجاد کرد اما با این وجود برخی از فعالان صنایع شوینده و بهداشتی، فرصت را غنیمت شمرده و با تکیه بر توان داخلی روی می آورند و به تولید می‌پردازند.

استان قزوین نیز از دیرباز با داشتن شرکت‌های بزرگ در حوزه شوینده که هرکدام در حوزه خود یک برند محسوب می‌شوند،ظرفیت قابل توجهی را دارد.

 

فعالیت بیش از 900 واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان قزوین

قزوین دارای یک شهر صنعتی، ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی بوده که بیش از ۹۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین دارای پروانه بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین می‌گوید: از ابتدای سال جاری، ۹۴ سرمایه‌گذار تاکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین جذب شده‌ و برای ساخت واحدهای تولیدی زمین دریافت کرده‌اند.

وی عنوان می‌کند: براساس قرارداد منعقد شده میان این شرکت با سرمایه گذاران یاد شده در سال جاری، ۲۰۹ هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای ساخت واحدهای تولیدی واگذار شده است.

به گفتۀ حمیدرضا خانپور، استان قزوین در جذب سرمایه گذار و واگذاری اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به سرمایه گذاران رتبه برتر کشور را داراست.

این مسوول ادامه می‌دهد: شهرک‌های صنعتی خرمدشت و سپس لیا، کاسپین، آراسنج و حکیمیه در سال جاری به ترتیب بیشترین میزان جذب سرمایه گذار و واگذاری زمین را در بین شهرک های صنعتی استان قزوین به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش فارس، شاید بتوان گفت وجود شهرک‌های صنعتی تنها بخشی از ظرفیت‌های استان محسوب می‌شود که توجه به آن می‌تواند در تحقق راهبرد سال جاری مبنی بر رونق تولید موثر باشد و بخش دیگری از ظرفیت‌های صنعتی را وجود شرکت‌های بهداشتی و آرایشی در شهر صنعتی البرز شامل می‌شود.

حمزه شهیدی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های شوینده در استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت این شرکت بیان می‌کند: تولید شرکت به میزان دوبرابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و صادرات محصول نیز وضعیت خوبی دارد؛ گاها مشکلاتی در روند تولید وجود دارد اما با این وجود صادرات خوبی را شاهد هستیم.

وی ادامه می‌دهد: هرچند تولید به راحتی صورت نمی‌گیرد اما مواداولیه را تهیه می‌کنیم و کمبودی در تامین مواد اولیه شرکت نداریم.

شهیدی تصریح می‌کند: در ایران، مجموع ظرفیت شرکت‌های شوینده از میزان مصرف در برخی از تولیدات دوبرابر و در برخی تولیدات ظرفیت سه برابر است و به همین دلیل در تامین مواد شوینده از نظر ظرفیتی مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل این شرکت شوینده در استان قزوین مطرح می‌کند: مایعات و پودر در سه شیفت در کارخانه تولید و به کشورهای خارجی از جمله افغانستان، عراق، پاکستان صادر می‌شود و توانسته‌ایم به صورت میانگین، ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار در سال صادرات داشته باشیم.

 

کشورهای همسایه و آسیای میانه مقصد صادرات محصولات مواد شویندۀ قزوین

محمدتقی میرزاعباسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص با اشاره به وضعیت استان در صنعت شوینده و بهداشتی و آرایشی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار می‌کند: استان قزوین از جمله استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود و از نظر تولید محصولات شوینده و بهداشتی در کشور دارای جایگاه ویژه است، به گونه‌ای که در تولید پودر لباسشویی رتبۀ نخست و در تولید مایعات رتبۀ دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

وی می گوید: از نظر سرمایه گذاری ۱/۵ درصد، از نظر تعداد واحد صنعتی ۱/۷۵ درصد و از نظر اشتغال براساس پروانه‌های صادره نیز ۴/۴درصد سهم استانی را داراست و اهمیت این صنعت از آن نظر است که با بهداشت خانواده ها ارتباط داشته و اهمیت این صنعت افزایش می‌یابد.

میرزاعباسی بیان می‌کند: این واحدها اعم از کوچک، متوسط و بزرگ شامل ۵۸ واحد صنعتی است و محصولات به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه صادر می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین ادامه می‌دهد: جذب سرمایه گذاران خارجی و نام آشنای بین‌المللی از جمله سایر ظرفیت‌های این صنعت است که توانسته باتوجه به زیرساخت مناسب در استان، این سرمایه‌گذاران را به خود جذب کند.

وی با اشاره به واحدهای فعال صنعت مواد بهداشتی و شوینده در استان می‌گوید: در حال حاضر دو واحد صنعتی با سرمایه گذاری خارجی فعالیت می‌کند و امیدواریم بخش دولتی و خصوصی بتوانند در تامین زنجیرۀ تولید نقش موثری را انجام دهند.

میرزاعباسی دربارۀ صادرات واردات واحدهای صنعتی شوینده و بهداشتی می‌گوید: برخی از مواد اولیۀ وارداتی این صنعت شامل موادی همچون آنزیم‌ها و اسانس‌ها است که البته با سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توان به تولید جدید و قطع واردات پرداخت.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در خصوص سیاست‌های سازمان برای حمایت از واحدهای صنعتی شوینده و بهداشتی اذعان می‌کند: دولت می‌تواند با اعمال تعرفه‌های مناسب و بعد از تکمیل ظرفیت تولید و نیاز کشور و با قرار دادن این تولیدات، در کدکالائی چهار و ممنوعیت ورود، می‌تواند نقش خود را ایفا کند؛ فعالان این صنعت نیز می‌توانند از طرح‌های رونق تولید و تبصرۀ ۱۸ استفاده کرده و از آن برای سرمایه گذاریی ثابت در گردش و بازسازی و نوسازی استفاده کنند.

به گزارش فارس، شاید بتوان گفت که صنایع شویندۀ قزوین زخم خوردۀ مشکلات تحریم است اما با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها، می‌توان افقی روشنی را برای صنعت شوینده و بهداشتی استان ترسیم کرد و به آینده امیدوار بود و در راستای رونق تولید گام برداشت.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول