اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

گسل قزوین در صورت فعال شدن امکان ایجاد زلزلۀ 7 ریشتری را دارد

معاون امور عمرانی استانداری قزوین گفت: در استان قزوین گسل‌های مختلفی وجود دارد، از جمله گسلی در شمال قزوین به‌طول 60 کیلومتر که از منطقهٔ آبیک آغاز و تا منطقهٔ بکندی کوهین ادامه دارد که این گسل در صورت فعال شدن می‌تواند زلزله‌ای به بزرگی 7 ریشتر ایجاد کند.

گسل قزوین در صورت فعال شدن امکان ایجاد زلزلۀ 7 ریشتری را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی فرخزاد، معاون امور عمرانی استانداری و جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نشست خبری که صبح امروز به‌مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله در سالن باقرالعلوم استانداری قزوین برگزار شد، نیز در این نشست اظهار کرد: در استان قزوین گسل‌های مختلفی وجود دارد، از جمله گسلی در شمال قزوین به‌طول 60 کیلومتر که از منطقهٔ آبیک آغاز و تا منطقهٔ بکندی کوهین ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: طبق برآوردهای انجام شده، اگر این گسل فعال شود قادر است زلزله‌ای به بزرگی 7 ریشتر در شهر قزوین ایجاد کند.

فرخزاد عنوان کرد: هم‌چنین گسل‌های جنوبی استان که در مناطق آوج، بوئین‌زهرا و تاکستان وجود دارد و طول آن  حدود 85 کیلومتر است که زلزلهٔ سال 1342 بوئین‌زهرا که به بزرگی 7،2 ریشتر اتفاق افتاد، نیز از همین گسل ناشی شد.

این مسؤول بیان کرد: وجود این گسل‌ها در استان قزوین باعث شده که ما در صدد رصد برنامه‌های کاهش خسارات بلایای طبیعی باشیم؛ بیشترین آسیب‌ها در زلزله در مناطق آسیب‌پذیر یعنی روستاها رخ می‌دهد که با تسهیلاتی که بنیاد مسکن در این زمینه در نظر گرفته است، نزدیک به 50 درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان بازسازی شده‌اند که البته پراکندگی آن‌ها در سطح استان متفاوت است.

مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری در برابر زلزله

جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قزوین در رابطه با مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری در برابر زلزله اذعان داشت: در بحث مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری نیز سازمان نظام مهندسی استان جزو سازمان‌های نظام مهندسی پیشرو در سطح کشور است که موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم در رعایت مقررات ایمنی ساختمان بوده است و مقاومت‌های لازم در واحدهای نوساز جهت زلزله‌های احتمالی انجام شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: به‌طور متوسط سالیانه بین 1 میلیون تا 1 میلیون و 300 هزار مترمربع ساخت‌ و ساز جدید در سطح واحدهای مسکونی شهری در استان قزوین اتفاق می‌افتد که در تمام موارد ساختمان‌های ساخته شده مقاومت‌های لازم را در برابر حوادث احتمالی دارا هستند.

فرخزاد در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز عنوان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد بحث ساخت و سازهای غیرمجازی است که بعضاً در حاشیهٔ شهرها اتفاق می‌افتد؛ بیشترین ساخت و ساز غیرمجاز در استان قزوین در شهر تاکستان بوده است که متأسفانه در چند سال اخیر حدود 45 الی 50 هکتار ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیهٔ شهر تاکستان اتفاق افتاده است که این موضوع در جلسات مختلف پیگیری شده و هماهنگی‌هایی در مراجع قضایی، شهرداری، شورای شهر و دستگاه‌های مرتبط از جمله امور اراضی جهاد کشاورزی انجام شده و گزارشاتی جهت کنترل این ساخت و سازها برای شورای تأمین استان و شورای حفظ حقوق بیت‌المال ارسال شده است.

خدمات استان قزوین در سیل نوروز 98

معاون امور عمرانی استانداری قزوین در این نشست خبری در رابطه با موضوع سیل گفت: یکی دیگر از موضوعات در بحث بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه، احتمال وقوع سیل در استان است که در فروردین ماه سال جاری نیز شاهد بودیم که بارندگی‌های شدید منجر به این حادثهٔ طبیعی در سطح استان قزوین و سایر استان‌های کشور شد.

وی اضافه کرد: با توجه به سوابق خوبی که بنیاد مسکن استان قزوین در بازسازی مناطق زلزله‌زده در استان‌های آذربایجان و کرمانشاه داشت، بازسازی تعدادی از روستاها و هم‌چنین شهر دلفان در استان لرستان نیز به بنیاد مسکن استان قزوین سپرده شد که در آن‌‌جا نیز اقدامات خوبی انجام شده و در 420 روستا، تعداد 2 هزار و 500 واحد احداثی و 3 هزار و 500 واحد تعمیری داشته‌ایم.

فرخزاد بیان کرد: در استان قزوین نیز اقدامات خوبی که از گذشته در بحث پیشگیری انجام شده بود، باعث شد که در سیل سال جاری آسیب جدی در استان به‌وجود نیاید که اگر این تمهیدات و پیش‌بینی‌ها انجام نمی‌شد اکنون باید شاهد این بودیم که از استان‌های دیگر جهت بازسازی خسارات ناشی از سیل به ما کمک می‌کردند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: امسال نیز تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی جهت پیشگیری از وقوع سیل در سطح شهرها و روستاهای استان داشته‌ایم که با توجه به اختیاراتی که از وزارت نیرو به مدیریت بحران، سازمان صمت و شرکت آب منطقه‌ای داده شد، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای لایروبی رودخانه‌های استان را داشته‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول