اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

تحلیلگر آمریکایی: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در حمایت از توازن قدرت است

یک تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی در پرتیراژترین روزنامه دولتی چین نوشت که رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نه تنها تهدیدی برای صلح منطقه‌ای نیست بلکه از توازن قدرت حمایت می‌کند.

تحلیلگر آمریکایی: رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در حمایت از توازن قدرت است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه دولتی «پیپلز دیلی» در یادداشتی به قلم «اندرو کوریبکو» تحلیلگر آمریکایی، به بررسی رزمایش دریایی مشترک پکن با ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند پرداخته و نوشت این رزمایش در خدمت توازن قدرت است.

نویسنده این یادداشت در پرتیراژترین روزنامه دولتی چاپ چین، می‌گوید: «رسانه‌های جریان‌اصلی غربی در حال هراس‌افکنی درباره رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین هستند اما این واکنش نگران آنها اشتباه است. منفعت برخی نیروها در این است که همکاری نظامی کاملا معمولی این سه کشور را به عنوان تهدیدی برای صلح منطقه‌ای نشان دهند».

این تحلیلگر آمریکایی ضمن اشاره به اینکه هدف غایی این رزمایش، «حمایت از توازن قدرت جهت تسهیل راهکار سیاسی برای حل اختلافات» منطقه‌ای است، توضیح داد: «با این حال، برخی علناً بر این باورند که مشارکت چین و روسیه در این رزمایش دریایی مشترک، نشان‌دهنده ظهور به‌اصطلاح "ضد ائتلاف" برای مقابله با چیزی است که آمریکا در تلاش برای تشکیل آن است».

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه برخی ادعا می‌کنند رزمایش مذکور، «پیام خصمانه‌ای» را به رقبای منطقه‌ای ایران می‌دهد، افزود: «و به صورت پیش‌فرض، دو کشور [چین و روسیه] را به متحدان نظامی جمهوری اسلامی [ایران] تبدیل می‌کند».

در ادامه این یادداشت، ضمن اشاره به رزمایش‌های متعدد آمریکا با کشورهای مختلف در سراسر جهان، آمده است: «اما همکاری نظامی چین و روسیه با ایران، به خرج عربستان سعودی و امارات عربی متحده تمام نمی‌شود... پس خلاف واقع است که [مشارکت] روسیه و چین [در این رزمایش] را علیه هر طرف سومی نشان داد. در حالی که آنها واقعا در حال اجرای یک رزمایش هستند که حتی می‌توان از آن به عنوان دیپلماسی نظامی یا به بیان دیگر، پیگیری اهداف دیپلماتیک از طریق ابزارهای ملایم نظامی یاد کرد».

این تحلیلگر آمریکایی در پایان تاکید کرد: «روسیه و چین با حمایت از توازن قدرت منطقه‌ای [از طریق مشارکت در این رزمایش]، تمام طرف‌ها را به حل اختلافات به وسیله ابزارهای سیاسی به‌جای نظامی تشویق می‌کنند».

صبح امروز (جمعه) معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از آغاز رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داد. (جزئیات بیشتر)

پیش از این نیز خبرگزاری «آناتولی» به نقل از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را نمایش قدرت علیه آمریکا و نشان‌دهنده افزایش مرزهای پدافند دریایی ایران توصیف کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول