اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

میدل‌ایست آی: ترکیه معارضان سوری را در لیبی مستقر می‌کند

منابعی مطلع می‌گویند ترکیه قصد دارد از عناصر مسلح تحت حمایت خود در سوریه، برای پشتیبانی از دولت وفاق ملی لیبی استفاده کند.

میدل‌ایست آی: ترکیه معارضان سوری را در لیبی مستقر می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «میدل‌ایست آی» امروز (جمعه) به نقل از یک مسئول ارشد در دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس) گزارش داد ترکیه گروه‌های تروریستی و معارض سوری را در لیبی مستقر می‌کند.

این وبگاه به نقل از منابع خود نوشت: «شورشیان (تروریست‌های) سوری تحت حمایت ترکیه برای مبارزه با نیروهای ارتش ملی لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر، در لیبی مستقر می‌شوند».

یک منبع معارض سوری نیز به این پایگاه خبری گفت آنکارا اخیرا با گروه‌های شورشی متعددی در سوریه که متحد ترکیه هستند، درباره اعزام آنها به لیبی تماس برقرار کرده است.

میدل‌ایست آی همچنین به نقل از یک منبع ترکیه‌ای نوشت: «جوخه سلطان‌مراد، که یک گروه مسلح شامل ترکمن‌های سوری است، از جمله گروه‌هایی است که به [این کشور] در شمال آفریقا اعزام می‌شود».

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر این دولت از خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز تا کنون چند بار بر آمادگی کشورش برای اعزام نظامی به لیبی تاکید کرده و گفته هر زمان دولت طرابلس بخواهد، آنکارا به آنها کمک نظامی می‌کند (+). روز گذشته نیز دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» رسما از دولت ترکیه خواست از این کشور پشتیبانی نظامی کند. (جزئیات بیشتر)

وبگاه شبکه «بلومبرگ» نیز به نقل از مسئولان ارشد در دولت ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی گزارش داد: «انتظار می‌رود گروه‌های شورشی ترکمن بومی [سوریه] که در کنار نظامیان ترکیه در شمال سوریه جنگیدند، به زودی به پشتیبانی دولت طرابس اضافه شوند».

به گفته این منابع، دولت وفاق ملی لیبی ابتدا با ایده استقرار معارضان سوری در این کشور مخالفت و در برابر آن مقاومت کرده بود اما نهایتا بعد از مواجه‌شدن با پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس، با این ایده موافقت کرد.

بلومبرگ همچنین به نقل از یک مسئول ترکیه‌ای نوشت، احتمال دارد دولت آنکارا نیروی دریایی ارتش این کشور را برای حفاظت از طرابلس اعزام کند و همزمان نیروهای دولت وفاق ملی را آموزش دهند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود. نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی «خلیفه حفتر» ژنرال سابق ارتش لیبی، در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول