اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

دفع حمله نیروهای ژنرال حفتر به فرودگاهی در پایتخت لیبی

دولت وفاق ملی لیبی ادعای ارتش خلیفه حفتر مبنی بر سیطره این ارتش بر جاده فرودگاه بین‌المللی طرابلس را تکذیب کرد.

دفع حمله نیروهای ژنرال حفتر به فرودگاهی در پایتخت لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السرّاج» ادعای نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در خصوص سیطره بر منطقه‌ای از اطراف شهر طرابلس را تکذیب کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، یکی از فرماندهان دولت وفاق لیبی در باره ادعای نیروهای حفتر گفت: «ما توانستیم تعدادی از نیورهای حفتر را در جنوب پایتخت کشته و برخی را اسیر کنیم».

این فرمانده وابسته به دولت سراج گفت که نیروهای تحت امر این دولت توانسته‌اند مانع نفوذ نیروهای ژنرال حفتر به جاده فرودگاه بین‌المللی طرابلس شوند.

سرگرد «خالد المحجوب»، مسئول اداره عقیدتی ارتش حفتر عصر امروز مدعی شد که نیروهای تحت امر او موفق شده‌اند منطقه حد فاصل فرودگاه طرابلس تا مخازن نفت در این شهر را به کنترل خود درآوردند. او گفت که نیروهای حفتر وارد مرحله نظامی مهمی شده‌اند.

محجوب بار دیگر از نیروهای نظامی تحت امر دولت وفاق ملی که مورد حمایت جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد است، «تروریست» یاد کرد و گفت که ارتش حفتر تلاش می‌کند «گروه‌های تروریستی» را قلع و قمع کرده و ثبات را به طرابلس که در دست دولت مذکور است، برگرداند.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست «فایز سراج» بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

دو هفته پیش ترکیه دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شده و قرار است چهار کشور یونان، مصر، فرانسه و قبرس یونانی نشین روزهای چهارم و پنجم ژانویه (۱۳ و ۱۴ دی) در قاهره حول تحولات لیبی دور هم جمع شوند.

دولت ترکیه نیز دیروز بعد از درخواست کمک نظامی رسمی از دولت وفاق لیبی، اعلام کرد که نیروهای خود را به این کشور خواهد فرستاد. برخی رسانه‌ها در سوریه فاش کردند که آنکارا تاکنون دو نوبت از سوریه، نیروهایش را به لیبی فرستاده است. اردوغان دیروز گفت که لیبی امانت امپراتوری عثمانی و آتاتورک است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول