اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«پنجره واحد نشر» با حضور وزیر ارشاد گشوده شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک در طرح پنجره واحد نشر گفت: این نقطه شروعی است برای تسهیل خدمات ذی‌نفعان امور مشترکان نشر که در ادامه گسترش می‌یابد.

«پنجره واحد نشر» با حضور وزیر ارشاد گشوده شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت ارشاد، کتابخانه ملی و خانه کتاب، صبح امروز در کتابخانه ملی و با حضور سیدعباس صالحی در طرحی به نام «پنجره واحد نشر» افتتاح شد و تفاهم‌نامه این موضوع به امضای طرفین رسید.

بر اساس این گزارش، وزیر ارشاد پیش از امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: این تفاهم‌نامه امروز با سه هدف‌گیری اصلی به امضاء می‌رسد و از آنجا که بنده در این دوره اصرار دارم تفاهم‌نامه‌ها همراه با اقدامات اجرایی باشد، این مسأله نیز در این مسیر انجام می‌شود؛ چرا که تفاهم‌نامه‌هایی در حد کلیات هستند و در مقام اجرا با مشکل مواجه می‌شوند که در ادامه طی طریق خود به ضد تفاهم یا سوء تفاهم منجر می‌شوند، اما موارد باید بندهای روشن اجرایی داشته باشد تا قدم‌های آتی را با امید به آینده پیش ببریم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به این سه هدف اصلی اشاره کرد و گفت: در مرتبه نخست تبادل و اشتراک داده‌ها در پنجره واحد نشر مدنظر ماست؛ چرا که داده همیشه اهمیت داشته و کانون سرمایه است. داده صرفا اطلاعات افزوده نیست، بلکه اطلاعات مادر است. اهمیت داده بیش از گذشته است و اینکه این کانون اصلی سرمایه فرهنگی خود را به اشتراک گذاریم، معنایش آن است که از آن به  بهترین شکل می‌توانیم استفاده کنیم و آن را به گنج متحرک مبدل کنیم. هدف این است که طی این تفاهم‌نامه داده‌های ما و کتابخانه ملی در اشتراک عمیق‌تری قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدف‌گیری دوم خود در این تفاهم‌نامه را استانداردسازی تولید خدمات مشترک نام برد و گفت: ما نیازمند شکل دادن استانداردها هستیم. باید آنها را روزآمد و کیفی‌سازی کنیم و در حوزه خدمات فرهنگی در جایی که خلاء استانداردها را داریم، نیازمند به روزرسانی هستیم.

صالحی خاطرنشان کرد: هدف سوم ما در این تفاهم‌نامه تسهیل خدمات برای ذینفعان مشترک است. اقدام امروز پنجره واحدی خواهد بود میان دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، خانه کتاب و کتابخانه ملی که گامی است برای تسهیل خدمات به ناشران.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این نقطه شروع برای تسهیل خدمات است و ما انتظار داریم در روند اجرای تفاهم‌نامه بندهای دیگر آن هم به ثمر بنشیند، گفت: از سال گذشته ۱۰۰ هزار عنوان کتاب، مجوز دریافت کردند و بر اساس نگاه تفویض مجوز در استان‌ها ۱۵ استان خدمات مجوزی می‌دهند که باید به این حلقه وصل شوند. این کار انجام شده و شبکه ما در حوزه مجوزها نیز متصل است. تنها دو استان باقی مانده‌اند که به زودی آنها نیز متصل خواهند شد.

وزیر ارشاد همچنین ضمن اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های این مسأله عنوان کرد:‌ خوشبختانه شاهدیم در پرتو هم‌افزایی نهادی، اقدامی صورت گرفت و شابک، فیپا و مجوز کتاب همزمان و همپا پیش می‌روند. این از اقداماتی است که آغاز به کار آن صورت گرفته و تاکنون در این سامانه ۴ هزار درخواست از ۴۰۰ ناشر ثبت شده است.

صالحی در پایان سخنان خود نیز اینگونه بیان کرد: این کار مشترک فواید بسیاری دارد. تسهیل در خدمت، تسریع در خدمت، صحت، دقت و اعتماد بیشتر به داده‌ها از فواید این پنجره مشترک است. این اقدامِ نخست تفاهم‌نامه است و باید به اقدامات جدی دیده شده در تفاهم‌نامه منتهی شود.

در بخشی از این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با اشاره به این تفاهم‌نامه گفت: از مدت‌ها قبل تدارک چنین تفاهم‌نامه‌ای آغاز شد. ایده‌ اصلی این تفاهم‌نامه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما از آنجایی که در برخی خدمات دو دستگاه دارای اشتراک‌هایی هستند این تفاهم‌نامه مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه با همکاری دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین خانه کتاب پنجره واحدی بین سه مجموعه ایجاد خواهد شد تا از این طریق ناشران از بروکراسی اداری بین سه مجموعه برای گرفتن مجوز نشر رهایی پیدا کرده و در یک پنجره واحد خدمات مورد نیاز خود را پیگیری کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه تصریح کرد: درست است که متولی اصلی ارائه خدمات به اهالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما با توجه به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با بخشی از این اهالی در ارتباط است این تفاهم‌نامه در ارائه خدمات مشترک به ذی‌نفعان می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در این مراسم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از ذینفعان این طرح در اندیشگاه کتابخانه ملی حضور داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول