اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

سیاهه انتشار آلاینده‌ها یا ماهی‌گیری سیاسی مسؤولان

دی‌اکسید کربن هوا را آلوده نمی کند اما در نسخه جدیدسیاهه انتشار آلودگی هوای پایتخت جزء آلاینده ها آمده است و به عقیده برخی کارشناسان نشان از ماهی گیری سیاسی موافقان پیوستن به معاهده پاریس دارد.

سیاهه انتشار آلاینده‌ها یا ماهی‌گیری سیاسی مسؤولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس:  کلانشهر تهران سال‌های سال است  با ورود به نیمه دوم سال آلودگی هوا را تجربه می‌کند و با تغییر در الگوی آلاینده‌های هوا در سال‌های اخیر روزهای تابستانی هم با افزایش آلاینده ازن در لیست روزهای آلوده قرار گرفته است، اما تا حدود سال 94 همه اقدامات دولتی برای مقابله با این معضل ضربتی و ناگهانی بود و با فشار رسانه‌ها یکی از گام‌های اصلی رو به جلو در تعیین آلاینده‌های اصلی هوای تهران با انتشار اولین سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران برای سال مبنای 92 ازسوی سرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شد.  گزارش سیاهه انتشار برای اولین‌بار در ایران منتشر می‌شد و میزان انتشار آلاینده‌های اولیه را به تفکیک منابع محاسبه کرده بود.

*عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران، ذرات معلق زیر 2.5 میکرون

مطابق بررسی‌های کارشناسی، عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران، ذرات معلق زیر 2.5 میکرون (PM2.5) هستند که این ذرات نیز به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. ذرات اولیه به ذرات معلقی گفته می‌شود که به‌طور مستقیم از اگزوز خودروها و یا دودکش صنایع خارج می‌شود و از ابتدا به‌صورت ذرات معلق هستند.

ذرات ثانویه به ذرات معلقی گفته می‌شود که در ابتدا، گاز بوده و وقتی در هوا تحت واکنش‌های فوتوشیمیایی قرار می‌گیرد، تبدیل به ذرات معلق می‌شود.

همچنین برخی مطالعات، سهم ذرات ثانویه را بیش از 25 درصد در هوای شهر تهران می‌دانند.

چند روز پیش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تحت فشارهای رسانه‌ای با انتشار نتایج اولیه سیاهه انتشار جدید شهر تهران برمبنای سال96 از دومین گزارش خود برای شهر تهران رونمایی کرد. نتایج اولیه این گزارش نشان می‌دهد که سهم منابع مختلف در انتشار ذرات معلق نسبت به گزارش قبلی تفاوت‌های چشمگیری داشته است و احتمالاً روش منشأیابی آن تغییر پیدا کرده باشد.

سیاهه انتشار  سهم خودروهای سواری، تاکسی، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرده و همچنین منابع آلاینده متحرک، فرودگاه‌ها، جایگاه سوخت، راه‌آهن، پایانه‌های اتوبوس، خانگی، تجاری، اداری، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مشخص شده است. اما نکته قابل توجه این است که سهم منابع آلاینده شهر تهران براساس این سیاهه برای سال 96 است و نمی‌توان برای کلانشهری مثل تهران با بیش از 8 میلیون جمعیت نسخه‌پیچی بر اساس آمار 2 سال پیش کرد.

به همین دلیل نقش ذرات معلق ثانویه و ذرات با منشأ طبیعی در نظر گفته نشده که منجر به عدم صحت و کفایت این گزارش در سهم‌بندی منابع مختلف آلاینده  شده است.

اقبال شاکری عضو شورای چهارم شهر تهران  هم در این باره گفته است: آمارها باید به روز باشد و با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و شماره‌گذاری‌های انجام شده میزان خودروهای فرسوده و سن کارکرد آنها قابل احصا است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم با شاکری هم عقیده بوده و تاکید کرده است: سیاهه‌ای که در سال 96 منتشر شده با شرایط فعلی قطعا متفاوت است و متغیرها همیشه تغییر می‌کنند و ثابت نیستند.

*پرده‌برداری شهرداری تهران از یک آلاینده جدید

اینکه آلاینده‌های ثابت نیستند و نمی‌توان بر اساس سیاهه دو سال پیش برای تهران برنامه‌ریزی کرد یک روی سکه سیاهه انتشار جدید است اما آنچه بیشتر از هرچیزی توجهات را به خود جلب می‌کند، اضافه شدن گاز دی‌اکسید کربن (CO2) در بین آلاینده‌های معیار هوای تهران است.

مطابق تعاریف استانداردهای جهانی و حتی استاندارد کیفیت هوای ایران، آلاینده‌های معیار هوا شامل مونوکسید کربن (CO)، دی‌اکسید گوگرد (SO2)، دی‌اکسید نیتروژن (NO2)، ذرات معلق زیر 5/2 و 10 میکرون (PM10 & PM2.5) و ازن (O3) می‌شوند.

*دی‌اکسد کربن اصلاً آلاینده هوا نیست!

براساس تعاریف بین‌المللی و حتی گزارش‌های نهادها و سازمان‌های داخلی، گاز دی‌اکسید کربن (CO2) جز گازهای گلخانه‌ای تقسیم می‌شود و اصلاً آلاینده هوا نیست. حال جای سوال است که چرا در گزارش دوم سیاهه انتشار برخلاف گزارش قبلی، این گاز اضافه شده است؟!

*بی‌سودای یا  اغراض سیاسی؟

زمانی‌که از این گاز معروف صحبت به‌میان می‌آید، توافق پاریس هم در ذهن‌ها تداعی می‌شود. توافقی که برای پیوستن به آن، به ادعای واهی و بی‌اساس کاهش آلودگی هوا دست زدند تا بتوانند مجلس را وادار به پیوستن به این توافق پر از اشتباه کنند. توافق پاریس به‌دلیل تبعات منفی اقتصادی، سیاسی، حقوقی و امنیتی در تمام دستگاه‌های مسؤول بررسی این توافق ازجمله مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رد شد و تکلیف آن مشخص شد اما عده‌ای همچنان با تلاش مذبوحانه خود به‌دنبال تصویب این توافق هستند.

محمد علوی تبار کارشناس آلودگی هوا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با تائید این اغماض در نگارش سیاهه انتشار اظهار داشت:  تنها دو دلیل برای این اقدام عجیب در سیاهه انتشار می‌توان متصور بود، نخست اینکه  اضافه کردن CO2 به سیاهه انتشار برخلاف گزارش قبلی به‌دلیل ندانستن این مسأله است که این گاز جز آلاینده‌های هوا نیست و در این گزارش اشاره شده که به‌معنای بی‌سوادی مسؤولین مربوطه نسبت به حتی شناخت اولیه از آلاینده‌ها است.

 اما به‌دلیل حداقل شناخت مسؤولین مربوطه در این‌خصوص، به احتمال بسیار زیاد این فرضیه درست نیست و نسبت به آلاینده‌های هوا قطعاً شناخت کافی وجود دارد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به ارتباط مسؤولین مربوطه در لایه‌های مدیران اصلی، گفت: بنابراین این فرضیه تقویت می‌شود که به‌دنبال توجیه علمی و آمارسازی به‌منظور پراهمیت نشان دادن گاز CO2، سفارشی از طرف برخی افراد شده باشد که این گاز به سیاهه انتشار جدید اضافه شود تا بتوان با استناد به این گزارش علمی، راه فراری برای کسب اغراض سیاسی خود مانند پیوستن به توافق پاریس و مسائل مرتبط با آن پیدا کرد.

 با در نظر گرفتن دو فرضیه مذکور و با توجه به اینکه گاز دی‌اکسید کربن (CO2) جز آلاینده‌های هوا محسوب نمی‌شود اما در سیاهه انتشار جدید اضافه شده است، به‌نظرمی‌سد که ردپای سفارش برخی افراد در تدوین این گزارش وجود داشته باشد تا به‌دنبال آمارسازی‌های علمی باشند و بتوانند افکار عمومی را نسبت به این قضیه حساس کرده و از آب گل‌آلود برای اغراض سیاسی خود مانند توافق پاریس ماهی‌گیری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول