اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزارت دفاع ترکیه از آمادگی برای اعزام نیرو به لیبی خبر داد

وزارت دفاع ترکیه از آمادگی نیروهای مسلح این کشور برای استقرار در کشور لیبی خبر داد.

وزارت دفاع ترکیه از آمادگی برای اعزام نیرو به لیبی خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نادیده شبنم آکتوپ» سخنگوی وزارت دفاع ترکیه شامگاه جمعه گفت در صورت نیاز برای اعزام و استقرار نیروی نظامی به لیبی کاملا آماده هستند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» آکتوپ طی جلسه ارزیابی سالانه وزارت دفاع ترکیه در آنکارا با اعلام آمادگی کامل نیروهای مسلح ترکیه برای استقرار احتمالی در لیبی، توضیح داد ارتش این کشور آماده است تا در داخل و خارج از مرزهای ترکیه عملیات کند.

وی درباره تحولات متعاقب عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» نیز اظهار داشت که تا کنون 580 هزار سوری «داوطلبانه» به مناطقی که از حضور شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی شده، بازگشته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه همچنین افزود در مجموع 1789 عنصر مسلح شبه‌نظامیان کُرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در سال 2019 به دست نظامیان ترکیه یا همپیمانان آنها «از پای درآمده‌اند».

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد و متعاقب آن یونان از اخراج سفیر این دولت از خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز تا کنون چند بار بر آمادگی کشورش برای اعزام نظامی به لیبی تاکید کرده و گفته هر زمان دولت طرابلس بخواهد، آنکارا به آنها کمک نظامی می‌کند. روز پنجشنبه نیز دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» رسما از دولت ترکیه خواست از این کشور پشتیبانی نظامی کند.

رسانه‌های خبری «بلومبرگ» و «میدل‌ایست آی» نیز روز گذشته به نقل از منابع مختلف از جمله مسئولان دولتی ترکیه و طرابلس، خبر دادند که آنکارا قصد دارد علاوه بر استفاده از گروه‌های معارض سوری برای حمایت از دولت السراج، قصد دارد نیروی دریایی خود را به آب‌های طرابلس اعزام کند. (جزئیات بیشتر)

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود. نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی «خلیفه حفتر» ژنرال سابق ارتش لیبی، در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول