اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سوادآموزی، از ضرورت تا فرصت آموزش مهارت‌های زندگی

سوادآموزی فرصت مناسبی برای افراد گروه سنی 10 تا 49 سال است تا علاوه بر فراگیری خواندن و نوشتن مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند.

سوادآموزی، از ضرورت تا فرصت آموزش مهارت‌های زندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کودک که بودم پدربزرگم وقتی نامه‌ یا کاغذی دریافت می‌کرد به بقیه می‌گفت «من کورم تو بخون» و افراد باسواد آن برگه را برای او می‌خواندند، تقریبا هیچ کجا تنها برای انجام کارهایش نمی‌رفت و همواره یکی از اعضای خانواده با او همراه می‌شد، آن وقت‌ها عمق حرف آن پیرمرد را نمی‌فهمدیم ولی گویا آن مرد از بی‌‌سوادی دل پری داشت.
شعار «ایران را مدرسه کنیم» را خیلی از ما به یاد داریم، شعاری که در کنار یک دست پیر و رنجور که در حال نوشتن حروف الفبا دیده می‌شد، این شعار و نماد برای ما تداعی‌گر نهضت عظیم سوادآموزی در ایران اسلامی است.
در حالی که هنوز انقلاب اسلامی یک سالگی خود را جشن نگرفته بود، معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمانی صادر کرد تا خیل عظیمی از افراد بی‌سواد تحصیل را آغاز کنند و هفتم دی‌ماه سال ۱۳۵۸ نقطه آغازین ریشه‌کنی بی‌سوادی در ایران اسلامی باشد.
در سال‌های پس از انقلاب و دستور نهضت سوادآموزی نهاد سوادآموزی که یکی از معاونت‌های آموزش و پرورش است با رویکردهای مختلف توانسته نقش موثر و پر رنگی را در کاهش بی‌سوادی و بی‌سوادان و آسیب‌های ناشی از جامعه ایفا کند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه یکی ازشاخصه‌های توسعه یافتگی، ارتقای سطح دانش و میزان سوادافراد جامعه است، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی چشم‌انداز جدیدی برای تمام اقشار جامعه به ویژه محرومان از علم و دانش است.
ابراهیم رفیعی مهم‌ترین قدرت هر کشوری را نیروی انسانی خواند و افزود: سوادآموزی فرصتی برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی در جامعه است.

دوره‌‌های ۳ گانه سوادآموزی، آموزش بر مدار برنامه
جمعیت بی‌سواد کشور و هر استانی براساس سرشماری و خوداظهاری افراد شناسایی می‌شود، جامعه سوادآموزی مورد هدف 10 تا 49 ساله بوده که باید مورد تعلیم و تربیت قرار گیرد، این آموزش در سه بخش سوادآموزی، تحکیم و  انتقال انجام می‌شود.
دوره‌ سوادآموزی دوره‌ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، طراحی و اجرا می‌شود و حداقل سواد توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن، درک و فهم متون ساده به زبان فارسی، کسب مهارت‌های اولیه‌ روخوانی قرآن گفته می‌شود و برای ثبت‌نام در این دوره باید 10 سال تمام داشته و بی‌سواد یا مدرک تحصیلی کمتر از سوم ابتدایی داشته باشند و در این دوره 400 ساعت و با توجه به شرایط مخاطب تا 550 ساعت قابل افزایش است.
دوره‌ی تحکیم سواد نیز دوره‌ای است که فرصت استمرار و پایداری آموخته‌ها و کاربرد آن را برای کسانی که دوره‌ی سوادآموزی را گذرانده‌ و تمایل به ادامه‌ تحصیل ندارند، فراهم می‌سازد. برنامه‌های آموزشی دوره‌ی تحکیم سواد، در قالب یک دوره‌ی 200 ساعته در دو بخش، برنامه‌های آموزشی حضوری و غیر حضوری به اجرا در می‌آید، فردی می‌تواند در دوره‌ تحکیم سواد، ثبت‌نام کند که دارای مدرک تحصیلی دوره‌ سوادآموزی، دوره‌ی تکمیلی، سوم و چهارم ابتدایی بوده باشد.
 دوره‌ انتقال دوره‌ای است که فرصت ادامه‌ تحصیل برای کسانی که دوره‌ سوادآموزی را گذرانده‌اند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه‌ تحصیل در نظام آموزش و پرورش رسمی هستند، فراهم می‌سازد، فردی می‌تواند در این دوره ثبت‌نام کند که دارای کارنامه‌ قبولی دوره‌ سوادآموزی، دوره‌ تکمیلی، دوره‌ پایانی نهضت سوادآموزی یا کارنامه‌ پایه‌ سوم، چهارم و پنجم ابتدایی است و مدت دوره‌ انتقال 800  ساعت است که به صورت غیر حضوری و حضوری، برابر جدول زمان‌بندی ابلاغی، تدریس می‌شود.

نرخ باسوادی در استان زنجان  ۹۵.۱ درصد است

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در این باره طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اهمیت سوادآموزی و نقش آن برای ایجاد قشر مولد جامعه اظهار کرد: شیوه‌های آموزش بزرگسالان باید دارای تنوع و پویایی باشد.

فرحناز فتحی با بیان اینکه سازگاری با محیط زندگی، اجتماعی و شغلی مخاطبان موجب ایجاد انگیزه در افراد بزرگسال می‌شود، گفت: راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی در راستای تحقق شعار آموزش برای همه است.

وی با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی فرصت مناسبی برای مخاطبان است که بتوانند با توجه به نیازهای زندگی خود از برنامه‌های متنوع آموزشی استفاده کنند، افزود: چهار مرکز یادگیری محلی در استان زنجان دایر بوده و فعالیت می‌کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه آموزش سوادآموزی  بی‌سوادان در گروه سنی 10 تا 49 ساله انجام می‌شود، افزود: آموزش بی‌سوادان گروه سنی 10 تا 20 ساله شامل کودکان کار، بی‌سرپرست و بد سرپرست و معلول نیز انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه اولویت با آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان است، افزود: ایجاد مراکز یادگیری محلی و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، اجرای طرح حلقه‌های کتاب و کتاب‌خوانی و طرح خواندن با خانواده، نماز، کلید بهشت، طرح ICDL برای سوادآموزان دوره انتقال و ... از دیگر برنامه‌هایی است که برای دانش‌آموزان اجرایی می‌شود.

فتحی نرخ باسوادی در استان زنجان را  ۹۵.۱ درصد اعلام کرد و گفت: ابهر و خرم‌دره با بیش از نرخ ۹۷ درصدی بالاترین نرخ باسوادی استان را به خود اختصاص داده و ماهنشان با ۸۷.۵ درصد پایین‌ترین نرخ باسوادی را دارد.

 معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان در سال‌جاری در استان زنجان  ۵ هزار ۳۱۲ نفر ظرفیت برای دوره‌های سوادآموزی در زنجان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، یک هزار و ۸۱۲ نفر در دوره تحکیم و یک هزار و ۳۰۵ نفر در دوره انتقال بوده است.

دوره‌های کاربردی برای زندگی بهتر

یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به حضور در دوره‌های آموزش مراکز یادگیری محلی اظهار کرد: این مراکز شرایطی را فراهم می‌کند که افراد آموزش‌های فراتر از خواندن و نوشتن را فرا بگیریم.

بتول احمدی با بیان اینکه آموزش‌های مراکز یادگیری محلی کابرد بالایی دارد، اضافه کرد: این آموزش‌ها می‌تواند زندگی بهتری برای افراد فراهم کند.

وی با بیان اینکه پیش از حضور در دوره‌های سوادآموزی و شرکت در دوره‌های مراکز یادگیری در زندگی با مشکلات و دغدغه‌های زیادی مواجه بودم، عنوان کرد: با فراگیری مهارت‌های زندگی می‌توان بهتر عمل کرد.

انتهای پیام/73009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول