اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

کشوری هزار فرقه با کلیساهای متعدد+ تصاویر

هم‌ اکنون هند در رتبه ۱۵ از لحاظ داشتن کلیسا در دنیا محسوب می‌شود و هر ساله مسیحیان هند نیز همانند همکیشان خود در کشورهای دیگر مراسم‌ها و جشنواره مخصوص به خود را برگزار می‌کنند.

کشوری هزار فرقه با کلیساهای متعدد+ تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، کریسمس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. با توجه به اینکه در آستانه سال نو میلادی هستیم در این گزارش به بررسی مسیحیت در کشور هندوستان پرداخته‌ایم.

در کشور هند حدود ۳۰ میلیون مسیحی وجود دارد که مراکز عمده مسیحیت در هند کرالا، تامیل نادو، گوا، مانیپور و میزورام است. علاوه بر این، یک جامعه بزرگ مسیحیان نیز در بمبئی زندگی می‌کند. بخش اصلی مسیحیان در هند پروتستان و کاتولیک هستند.

همچنین  فرقه‌های مختلف مسیحیت هند دارای کلیساهایی مانند کلیسای سوریه، کلیسای ارمنی، کلیسای آنگلیکان هستند.

مسیحیت یک دین اقلیت در ایالت ماهاراشترا است که اکثر پیروان این آیین در مومبای و شهر پونا سکونت دارند. این اقلیت ۳ درصدی عموماً از اسقف اعظم کاتولیک روم پیروی می‌کنند. در مومبای مسیحیان به ۲ دسته، شرقیان هندی و دیگری مرآتی‌ها که کاتولیک هستند، تقسیم شده‌اند؛ البته تعداد کوچکی از پروتستان‌ها نیز در این شهر وجود دارند.

اکثر مسیحیان در نواحی ساحلی ایالت ماهاراشترا متمرکز هستند و هر چه به طرف ناحیه مرکزی این ایالت و درکل کشور هند برویم، جمعیت آنان کاهش خواهند یافت. عموماً بیشتر مسیحیان مومبای در ناحیه تانها، رایگد ( Raigad) تمرکز دارند.

هم‌ اکنون هند در رتبه ۱۵ از لحاظ داشتن کلیسا در دنیا محسوب می‌شود و هر ساله مسیحیان هند نیز همانند همکیشان خود در کشورهای دیگر مراسم‌ها و جشنواره مخصوص به خود را برگزار می‌کنند که در ادامه به معرفی ۲ کلیسای مشهور هند می‌پردازیم:

کلیسای افغان

در سال ۱۸۴۷ میلادی به مناسبت گرامیداشت کشته شدن بیش از ۱۶ هزار نفر نیروهای انگلیسی و هندی در جنگ اول  افغان (۱۸۳۹ -۱۸۴۲) این کلیسای افغان بنا شد. بنابر نوشته‌های تاریخی از نیروی ۱۶ هزار نفره بریتانیا در این جنگ با نیروهای محلی که در راه بازگشت به هندوستان  مورد حمله قرار گرفتند، همه به جز یک افسر پزشک به نام جراح برایدن توانست جان سالم به‌ در برده و به جلال‌ آباد بازگردد و داستان این جنگ را بازگو کند.

این یک کلیسای آنگلیکان در کلانشهر مومبای در منطقه نظامی نیروی دریایی هند واقع در جنوب این کلانشهر ودر منطقه کولابا بنا شده است. ساخت بنا بر اساس معماری گوتیک بوده که با استفاده از مصالح محلی احداث شده و هشت زنگ بزرگ در برج ناقوس که از شرکت تیلور  انگلستان که در سال ۱۰۹۴ نصب شده به اذعان بسیاری از بهترین‌ها در غرب هند است.

مناره ۶۰ متری آن از مناظر بارزی است که در ساختمان این بنا شده و در نوع خود کم نظیر است. سنگ یادبود افتتاح این کلیسا در ۴ دسامبر ۱۸۴۷ توسط سر جورج راسل منشی فرماندار وقت مومبای گذاشته شده است و در نهایت در تاریخ ۷ ژانویه سال ۱۸۵۸ توسط اسقف بمبئی، جان هاردینگ وقف شد.

کلیسای سنت توماس

کلیسای جامع کلانشهر مومبای از قلمرو کلیسای شمال هند است و به افتخار سنت توماس اولین اسقف مومبای به همین اسم نامگذاری شده است. این کلیسا را «سر جرالد انگیر» فرماندار وقت مومبای بنا کرده است. اگر چه این کلیسا در سال  ۱۶۷۶ میلادی اولین سنگ بنایش گذاشته شد و ۴۰ سال توسط کشیش ریچار کوبه در ساخت و ساز آن نظارت داشت تا اینکه در روز کریسمس سال ۱۷۱۸ میلادی  برای مراسمات دینی افتتاح شد و در همان سال ۱۷۱۸ میلادی به عنوان اولین کلیسای آنگلیکان جهت خدمات مذهبی در مومبای وقف شده است.

این کلیسا در شرق بمبئی و در منطقه Ghoda cala ، فورت، بمبئی قرار دارد که در روزهای یکشنبه پذیرای جمعیت کثیری از مسیحیان است. این کلیسا به عنوان یک کلیسای جامع در ژوئیه ۱۸۳۷ همزمان با انتصاب اولین اسقف مومبای، توماس کرر وقف شد. در سال ۱۸۳۸ نیز در طی یک دوره  بیست و پنج ساله دوباره طی یک طرح عمده بازسازی  شده و برج ساعت در انتهای غربی این کلیسا اضافه شد.

در این کلیسا آثار حکاکی شده سنگی بسیاری از دوران حکومت کمپانی شرق بر هندوستان به چشم می‌خورد که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به مجسمه پیکر خوابیده از توماس کرر، اولین اسقف بمبئی که توسط مجسمه ساز بریتانیایی متی شریف تراشیده شده است، بنای یادبود دریادار سر فردریک لوئیس مایتلند و بنای یادبود کاپیتان جورج نیکلاس هاردینگ اشاره کرد.

در سال ۲۰۰۴ کار مرمت عمده کلیسای جامع به پایان رسید و این مکان برای حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو در آسیا و آقیانوسیه انتخاب شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول