اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

«ترغیب، تهدید و تشویش» سه شیوه معمول کلاهبرداری در فضای مجازی

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: ترغیب، تهدید و تشویق از جمله روش‌های معمول کلاهبرداران در فضای مجازی است.

«ترغیب، تهدید و تشویش» سه شیوه معمول کلاهبرداری در فضای مجازی

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس به آخرین آمار جرائم سایبری در حوزه فیشینگ یا برداشت‌های غیرمجاز پرداخت و اظهار داشت: فیشینگ 65 درصد از جرایم سایبری کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: متأسفانه سهل‌انگاری مردم در حفظ امنیت حساب‌های بانکی خود از یک سو و کمین کلاهبرداران بر اساس رصد اخبار جامعه و طراحی روش‌های کلاهبرداری از سوی دیگر باعث شده تا سوء استفاده‌کنندگان از طریق تبلیغات در فضای مجازی  و بنابر مسائل روز جامعه مردم را به درگاه‌های جعلی هدایت کرده و در ادامه اطلاعات حساب بانکی آنها را سرقت کرده و حساب آنها را خالی می‌کنند.

سرهنگ پاشایی با تأکید بر این مطلب که آمار 65 درصدی فیشینگ مؤید این مطلب است که حساب‌های مالی همواره در معرض تهدید و سرقت قرار داشته به پیشگیری وضعی در این خصوص اشاره و بیان داشت:‌ با توجه به آنکه افراد سودجو همواره ترفندهای خود را به روز می‌کنند نیاز بود که یک اقدام وسیعی در حوزه پیشگیری وضعی انجام شود ؛‌موضوعی که در بیشتر کشورهای دنیا به آن  پرداخته و به واسطه آن از سرقت‌ حساب‌های بانکی کاسته‌اند.

وی گفت: رمزهای یکبار مصرف همان پیشگیری وضعی است که با پیشگیری پلیس فتا،همکاری بانک مرکزی، تعامل و همکاری دستگاه‌ قضایی به خصوص دادستانی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اعلام این مطلب که خوشبختانه تعداد زیادی از هموطنان رمزهای یکبار مصرف را فعال کرده‌اند، اظهار داشت: مزیت رمزهای یکبار مصرف ارتقاء امنیت حساب‌های بانکی است چرا که این رمزها بسته به نوع بانک بین یک تا سه دقیقه اعتبار دارد و می‌تواند حتی در مرحله‌ای که افراد ناخواسته وارد سایت‌های جعلی شدند از سرقت حساب بانکی‌شان جلوگیری کند.

سرهنگ پاشایی عمده روش و خصوصیات کلاهبرداری در فضای مجازی را به سه شیوه ترغیب، تهدید و تشویش دانست و گفت: سودجویان یا افراد را به ثبت‌نام ترغیب می‌کنند یا در پیامک ارسالی آنها را تهدید به حذف از ثبت‌نام در موردی خاص کرده یا پیامکی می‌فرستند که باید فلان مسأله از جمله وضعیت خودرو، موبایل و یا ... را ظرف 24 ساعت آینده تعیین تکلیف کنید؛ در ادامه هم افراد را به سایت‌های جعلی هدایت کرده و در ادامه با دریافت مبلغی ناچیز - که از حسابشان کم هم نمی‌شود؛ چون درگاه جعلی است- اطلاعات بانکی‌شان را به سرقت می‌برند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با تأکید بر این مطلب که کلاهبرداران نیز در فضای مجازی تبلیغات داشته و مهندسی اجتماعی می‌کنند از شهروندان درخواست کرد: همواره هوشیار بوده و پیامک‌هایی را که از منابع ناشناس برایشان ارسال می‌شود نادیده بگیرند.

وی گفت: مردم باید همواره به شماره تلفن‌هایی که پیامک به آنها ارسال می‌کنند دقت کنند؛ اگر بانک یا نهادی بخواهد پیامک دهد اسم آن نهاد در پیامک ذکر شده؛ همچنین توجه به این قضیه بسیار مهم است که عمدتاً نهادهای اجرایی و دولتی برای ثبت‌نام پولی طلب نمی‌کنند و اگر قرار به ثبت‌نام در سایت یا سامانه‌ای باشد حتماً‌ رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهند.

سرهنگ پاشایی اعلام کرد: هر سایت یا درگاهی که از افراد طلب پول کند هر چند به مبالغ ناچیز -حتی دو تا 5 هزار تومان- باید مردم نگران شوند چراکه حتماً‌ سودجویان یا کلاهبرداران در پس این قضیه به کمین نشسته‌اند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این خصوص که افراد چگونه می‌توانند شماره پیامک‌هایی را که آنها را به درگاه‌های جعلی هدایت می‌کند به پلیس اطلاع دهند، گفت:‌ هموطنان می‌توانند از طریق پلیس 110 یا سایت رسمی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir و ورود به بخش مرکز فوریت‌های سایبری موارد را اطلاع دهند؛ البته خود پلیس فتا نیز 24 ساعته فضای مجازی را رصد کرده و تعداد زیادی از سایت‌های کلاهبردار هر روز مسدود می‌شوند.

سرهنگ پاشایی با تأکید بر این مطلب که امنیت مانند چرخه‌ای است که خود مردم یکی از حلقه‌های آن هستند خاطرنشان کرد: مردم باید به این مسأله توجه کنند که اگر چه پلیس و دستگاه اجرایی در تأمین امنیت فضای مجازی نقش دارند اما باید خود مردم نیز سهم خود را ادا کرده و به عنوان یکی از حلقه‌های ایجاد امنیت تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول