اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دستگاه دیپلماسی سند راهبردی برای حمایت از مستضعفان ندارد/ سکوت وزارت‌خارجه در مسئله شیخ زکزاکی

مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران طی نشستی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی خواستار ورود جدی و عملی مسئولان وزارت خارجه و سازمان‌های حقوق بشری به این موضوع شدند.

دستگاه دیپلماسی سند راهبردی برای حمایت از مستضعفان ندارد/ سکوت وزارت‌خارجه در مسئله شیخ زکزاکی

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست خبری مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران امروز در حمایت از شیخ زکزاکی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

* مستکبران شیخ زکزاکی را مانع پیشروی اهداف خود می‌دانند

مهدی هاشم‌زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی در این نشست گفت: شیخ زکزاکی در نیجریه به دنبال پیاده سازی اسلام و مسائل اسلامی است و دولت نیجریه نه تنها نسبت به شیعیان و شیخ زکزاکی فشارهایی را وارد می‌کنند بلکه نسبت به برادران اهل سنت و حتی صوفی مسلکان نیز با خشونت رفتار می‌کند و این چیزی جز خواسته استکبار جهانی علیه کشورهای اسلامی تعبیر نمی‌شود.

 

وی افزود: حذف فیزیکی رهبران شیعیان جهان اسلام از جمله اقدامات استکبار علیه مسلمانان و به خصوص رهبران شیعه است و آنها شیخ زکزاکی و رهبران شیعه را مانع بزرگی در پیشروی اهداف خود می‌دانند؛ لذا در چند سال اخیر نسبت به حذف فیزیکی اندیشمندان و رهبران شیعه از شهید مطهری گرفته تا شیخ نمر اقدام می‌کنند.

این فعال دانشجویی با اشاره به آخرین اخبار نسبت به وضعیت پزشکی شیخ زکزاکی، تصریح کرد: طی تماس‌هایی که با کادرپزشکی ایشان صورت گرفته است. شیخ در زندان در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد و ترکشهایی که در دست چپ و راست و جمجمه ایشان وجود دارد وضعیت جسمی‌شان را بسیار وخیم کرده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی افزود:  انتظار این است که جوامع بشری و نهادهای بین المللی مدعی حقوق بشر در قبال ظلمی که به شیخ می‌شود واکنش نشان داده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت ایشان شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: انتظار ما از دستگاه دیپلماسی پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی با یک رویکرد انقلابی و سیاسی است. مسلما بی توجهی به وضعیت شیخ زکزاکی شیعیان و مسلمانان جهان را در شرایط ناامیدی قرار می دهد و این جای تأسف است که عربستان با حمایت از گروهی وهابی به دنبال نفوذ در نیجریه است اما ما با وجود شخصیتی مثل شیخ زکزاکی از آن بی‌بهره هستیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامیگفت: فقدان یک سند راهبردی برای حمایت از مسلمانان در سیاست خارجی ما احساس می‌شود؛ لذا امیدواریم مسئولان امر در این مقوله به خوبی ورود کنند.

* دستگاه دیپلماسی به موضوع شیخ زکزاکی ورود جدی و عملی داشته باشد

حسین پاک معاون بین‌الملل ناحیه بسیج دانشجویی تهران هم در این نشست گفت: متاسفانه ما می‌بینیم که شیخ زکزاکی در دوگانه، یک جمعی که اراده‌اش معطوف به ملیت و یک جمعی که اراده‌اش معطوف به جهان اسلام است، گم شده است.

وی با بیان اینکه مسئله شیخ زکزاکی مسئله اسلام و هویت اسلام در نیجریه است، افزود: از دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود به ماجرای شیخ زکزاکی ورود جدی و عملی داشته باشد.

پاک با طرح این سوال که مگر منافع ما در نیجریه چیزی جز شیخ زکزاکی‌است؟ گفت: آیا دولت یا متولیان سیاست خارجی قرار نیست در حوزه‌هایی مثل موضوع شیخ زکزاکی ورود پیدا کنند؟ اگر اینگونه است پس ما مطالبات خود را در این خصوص چگونه پیگیری کنیم.

 

این فعال دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم اکنون شیخ زکزاکی به رسیدگی فوری پزشکی نیاز دارد و  اگر دولت و متولیان سیاست امور خارجی به هر دلیلی حاضر نیستند به وضعیت شیخ زکزاکی ورود کنند بدنه حزب اللهی و دانشجویان بسیجی به این مسئله آتش به اختیار ورود کرده و حاضرند بدون دلبستگی به اقدامات دیپلماسی خود پیگیر وضعیت ایشان بوده و اقدامات عملی انجام دهند.

* دستگاه دیپلماسی سند راهبردی برای حمایت از مستضعفان ندارد

سجاد فخرایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما  هم در این نشست خبری گفت: ما امروز اینجا جمع شدیم تا فریاد مظلومیت شیعیان نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی را به گوش مسئولان دیپلماسی کشورمان و مردم جهان برسانیم.

وی افزود: شیخ زکزاکی در حدود ۲۵ سال توانست بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم نیجریه را شیعه کند ولی ما امروز حمایتی از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان از این عالم بزرگ نمی بینیم. امروز دفاع و حمایت از شیخ زکزاکی حمایت از ۲۰ میلیون شیعه در نیجریه هم هست.

فخرایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دستگاه دیپلماسی کشور، دیپلماسی ملی به دیپلماسی فراملی و دیپلماسی انقلاب اسلامی غالب شده ولی مگر منافع ملی ما چیزی جز منافع انقلاب اسلامی است؟ 

 

وی در ادامه با انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی در قبال مسئله شیخ زکزاکی اظهار داشت: در قانون اساسی کشور که مردم به آن رای دادند دفاع از مظلوم اولویت و جز آرمان های انقلاب اسلامی بوده، هست و خواهد بود و بر همین راستا باید ظرفیت های قوای سه گانه ظرفیت‌های مردمی و نظامی برای پیشبرد انقلاب اسلامی استفاده شود.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: بی‌اعتنائی دستگاه دیپلماسی به مسئله شیخ زکزاکی قابل پذیرش نیست و متاسفانه ما به این نتیجه رسیدیم که دستگاه دیپلماسی سند راهبردی برای حمایت از مستضعفان ندارد و با کلید واژه هایی مثل منافع ملی کم کاری خودشان را توجیه می کنند، در صورتی که حمایت از مستضعفان تناقضی با منافع ملی مان ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: امروز می بینیم که حق درمان از شیخ زکزاکی سلب شده، حقی که جزء حقوق اولیه یک انسان است و مجامع بین المللی نباید در قبال چنین موضوعی سکوت کنند. 

وی ادامه داد: مسئولینی که امروز در قبال مسئله شیخ زکزاکی سکوت کرده‌اند اگر اتفاقی رخ دهد باید پاسخگو باشند. اگر شیخ زکزاکی به شهادت برسد ممکن است سال‌ها طول بکشد که در نیجریه یک شیخ زکزاکی دیگر وجود بیاید.

فخرایی در خاتمه گفت: از مسلمان جهان، رسانه‌ها و آزادی‌خواهان دنیا می‌خواهیم که به هر روشی که می‌توانند برای آزادی شیخ زکزاکی تلاش کنند.

* سکوت دستگاه دیپلماسی در مسئله شیخ زکزاکی قابل توجیه نیست

علی مظفری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم تحقیقات هم در این نشست گفت: شیخ زکزاکی عالمی مجاهد است که هم اکنون از حقوق اولیه‌اش هم محروم شده و متاسفانه در وضعیت جسمانی خیلی بدی به سر می برد.

وی ادامه داد: شیخ زکزاکی در طول این سالها همواره مواضع صلح‌آمیز و مسالمت جویانه داشته و همواره به قانون پایبند بوده است ولی با این حال می‌بینیم که چه رفتاری با این مرد بزرگ می شود.

مظفری گفت: شیخ زکزاکی جدای همه مسائل یک انسان است و خواسته ما این است که از این همه ظلمی که به یک انسان که پایبند به ارزشهای انسانی است می شود جلوگیری به عمل آید.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ما از مدعیان حقوق بشر و سازمان‌هایی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند می خواهیم که در مقابل ظلمی که به شیخ زکزاکی می‌شود سکوت نکنند و حرکتی از خود نشان دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انفعال دستگاه دیپلماسی در رابطه با مسئله شیخ زکزاکی تاکید کرد: چگونه است که سفیر نروژ با شیخ زکزاکی ملاقات داشته ولی مسئولان با حتی در حد یک ملاقات هم برای پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی اقدام نکردند؟

 

مظفری تاکید کرد: این انفعال دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی اظهار داشت: تا چه زمانی قرار است که وزارت خارجه ما با این شیوه از مظلومان دفاع کند؟ این سکوت و رفتار دیپلماسی ما موجب از دست دادن افرادی مانند شیخ نمر و شیخ زکزاکی خواهد شد.

* اعلام آمادگی دانشجویان پزشکی برای کمک به درمان شیخ زکزاکی

محمدحسن عباسی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در ادامه این نشست گفت: متاسفانه ما شاهد رفتار بسیار نامناسبی با شیخ زکزاکی در نیجریه هستیم، به گونه‌ای با مسلمانان برخورد می شود که انگار اسلام در نیجریه یک پدیده نوظهور است در صورتی که بیش از ۲۰۰ سال است که مسلمانان در نیجریه حضور دارند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بد جسمانی شیخ زکزاکی تصریح کرد: شیخ ادامه دهنده راه و حرکت امام رحمت الله در نیجریه است و انتظار ما از دستگاه دیپلماسی کشورمان این است که در رابطه با وضعیت شیخ زکزاکی منفعلانه عمل نکند. باید برخورد دستگاه دیپلماسی به گونه‌ای باشد که بازدارندگی لازم را داشته باشد.

عباسی با بیان اینکه هیچ گونه تأخیری در پیگیری دیپلماسی وضعیت شیخ زکزاکی قابل توجیه نیست گفت: گزارش تحلیلی از وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی به ما رسیده بسیار نگران کننده است و بنده به عنوان یک پزشک معتقدم باید هرچه سریعتر به وضعیت شیخ رسیدگی شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: از دولت انتظار داریم ورود جدیدتری در مسئله شیخ زکزاکی داشته باشد و از جامعه جهانی نیز انتظار داریم که به صورت جدی پیگیر این مسئله باشد.

وی خاطر نشان کرد: ما دانشجویان بسیجی پزشکیآمادگی داریم به صورت داوطلبانه و بدون هیچ حمایت و چشم داشتی در نیجریه، ایران و یا هر کشوری تعیین شود برای درمان و کمک به بهبود وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی اقدام کنیم.

عباسی اضافه کرد: به مدعیان حقوق بشر در دنیا باید گفت چگونه می خواهند در آینده با وجدان خود کنار بیایند وقتی چشم خود را بر روی وضعیت شیخ زکزاکی بستند مسلماً اینها در تاریخ ثبت خواهد شد و همه خواهند فهمید که در چنین شرایطی مدعیان حقوق بشر سکوت کردند.

*  پیگیری آخرین وضعیت شیخ زکزاکی از سوی دانشجویان بسیجی

به گزارش فارس در بخشی از این نشست مسئول بسیج دانشجوئی دانشگاه مذاهب اسلامی با یکی از اطرافیان شیخ زکزاکی به نام ابراهیم تماس تصویری برقرار کرد و جویای وضعیت رهبر شیعیان نیجریه شد.

ابراهیم در این تماس ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی گفت: اخیرا شیخ زکزاکی از ناحیه بینی و دهان دچار خونریزی شد و متاسفانه ایشان در وضعیت جسمانی خیلی بدی به سر می برد.

وی ادامه داد: وضعیت شیخ زکزاکی به گونه‌ای است که شدیدا به مراقبت‌های پزشکی و اورژانسی نیاز دارد.

ابراهیم همچنین از کشته شدن یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه به ضرب گلوله ماموران این کشور خبر داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول