Report


پیگیری‌های «فارس من» از تبعات افزایش قیمت ناگهانی بنزین تا هزاران مالباخته پردیسبان

از کمپین هزاران مالباخته «پردیسبان» تا تبعات شوک‌درمانی بنزین در بلیت هواپیما و گازسوز کردن خودروها؛ گزارشی درباره پیگیری سوژه‌های هفته گذشته شما در «فارس من».
به گزارش خبرگزاری فارس؛ «پردیسبان» هم یک‌جورهایی شبیه «پدیده» است. مجموعه‌ای که با کلی تبلیغات و آگهی‌های دهان‌پُرکن، قرار بود شهر رؤیایی مردم را در «قزوین» بنا کند. پروژه‌ای که اگر ساخته می‌شد می‌توانست یکی‌ از جاذبه‌های مهم استان و البته شاهکار مهندسی باشد. نشد. حضرات پول‌ها را بالا کشیدند، یک آب هم روش! مردم ماندند و کُلاهی که از سرشان برداشته شده بود. کمپین آنها این هفته روی میز پیگیری‌های «فارس من» قرار داشت. بعلاوه مشکلات مردم برای گازسوز کردن خودروها، کمپین اساتید دانشگاه‌های آزاد و قیمت‌های عجیب‌وغریب بعضی خطوط هوایی هم پیگیری شد. با گزارش هفتگی پیگیری‌ها همراه باشید.   اول| هزار و یک‌شب مالباختگان «پردیسبان»؛ چرا کسی پاسخگو نیست؟ ​آن روزها «پدیده» و «پردیسبان» اصلاً تبلیغات تلویزیون را انگاری کنترات برداشته بودند! هر کانالی می‌زدی یا شهر رؤیایی شاندیز بود یا قزوین. خیلی‌ها هم اعتماد کردند؛ برای سرمایه‌گذاری. برای ساختن آینده‌ی بچه‌هایشان. ۷۰۰۰ نفرند؛ از سال ۹۲ تا امروز آواره‌ی این دادگستری و آن دادستانی. دادگاه هم برگزار شده. حکم هم گرفتند. مشکل این‌جاست که اجرا نمی‌شود: «بعد از گذشت ۵ سال تنها حکم پرداخت اصل پول و رد مال از طرف مفسدین با وجود تورم ۱۰ برابری صادر شده است. خواهشی که رئیس قوه قضاییه داریم این است که این پرونده به شکل ویژه رسیدگی و از پایمال شدن حق ۷۰۰۰ سهامدار مظلوم جلوگیری شود.»    کمپین آنها در «فارس من» یک ماهی هست که تشکیل شده و بیشتر از هزار نفر حمایت‌کننده دارد. گرفتارند.
حق هم دارند 5 سال دوندگی حسابی آنها را کلافه کرده. مطالعه‌ی صدها کامنت ثبت شده ذیل همین صفحه‌ هم از عمق گرفتاری و استیصال مردم خبر می‌دهد. هفته‌ی گذشته میزبان سردبیران این سوژه در محل خبرگزاری بودیم. همفکری خوبی شد. دوستان گروه اجتماعی هم قول پیگیری دادند. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.   همکاران دفتر خراسان هم هفته گذشته ماجرا را از دادستانی پیگیری کردند. دادستانی مشهد معتقد است اموال متهمان پرونده اصطلاحاً «سهل‌البیع» نیستند. برای همین نمی‌شود خیلی راحت آنها را تبدیل به پول کرد. با این همه آن‌طور که مقامات قضائی به فارس گفتند روند شناسایی و تکمیل لیست طلب‌کاران پردیسبان درحال انجام است. دادستانی مشهد هم‌چنین گفته به محض آن‌که بتواند اموال متهمین را تبدیل به پول کند، رد مال هم انجام خواهد شد. غیر از این‌که اگر بتوانند نسبت به جبران خسارت‌ و ضرر و زیان مردم هم اقدام خواهد شد.   خیلی هم خوب. انصافاً باید از دادستانی مشهد تشکر کرد. همین که بعنوان مدعی‌العموم دنبال حق و حقوق مالباخته‌ها است، اقدام درخوری است. انتظار منطقی افکار عمومی اما تسریع روند دادرسی و اجرای سریع‌تر احکام است. فارس من پیگیر ماجرا است.   دوم| مشکلات اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد؛ رئیس کمیسیون آموزش: پیگیری می‌کنیم چند ده هزار نفرند؛ اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی. درگیر انواع مشکلات. از این‌که قراردادهای استخدامی آنها ذیل حمایت‌های مدنی «قانون کار» تعریف نمی‌شود.
یا این‌که دستمزد و مزایای پایین‌تری نسبت به کارمندان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌های دولتی دارند، با ساعت کاری بیشتر و خیلی مسائل دیگر. طومار بلندبالای آن‌ها در «فارس من» همین چند روز پیش خطاب به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ثبت رسید. کمپین خیلی زود پرطرفدار شد و صدها امضا جمع کرد. برای همین روی میز پیگیری‌های گروه علمی دانشگاهی قرار گرفت.   همکاران من طومار آنها را عیناً برای ریاست کمیسیون آموزش ارسال کردند. آقای زاهدی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «با توجه به اینکه بنده هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات وظیفه دارم و هم رئیس مجمع صنفی اساتید کشور هستم، در نتیجه از طرف مجمع صنفی اساتید کشور و از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نامه‌ای در این باره تنظیم کردم. نامه برای آقای ولایتی رئیس هیأت امنا و آقای دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد ارسال شد. در این نامه مشکلات ذکر شده منعکس شد.» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «در این مکاتبات از مسئولان دانشگاه آزاد درخواست کردیم که حتماً عدالت‌محوری را در دستور کار قرار دهند تا تبعیض موجود باید به نحو شایسته‌ای برطرف شود.» از پاسخ‌گویی آقای زاهدی البته باید تقدیر کرد. ولی امیدواریم پیگیری‌های ایشان به نتیجه هم منجر شود. «فارس من» ادامه ماجرا را حتماً دنبال خواهد کرد.
  سوم| سریال گرانی‌ها بعداز افزایش گازانبری بهای بنزین؛ این قسمت: بلیت هواپیما سفرهای هوایی مدت‌ها است از گزینه‌های حمل‌ونقل مردم حذف شده؛ طیاره‌سواری آن هم با این قیمت‌های نجومی حتماً مخصوص از ما بهتران است! هرازچندگاهی شاهد افزایش بهای بلیت‌ پروازها هستیم هر بار هم به یک بهانه؛ یک‌بار بخاطر افزایش قیمت دلار، بار دیگر ازدحام سفرهای اربعین، حالا هم گرانی بنزین. مردم معترضند؛ برای همین در «فارس من» مطالبه‌شان را ثبت کرده‌اند: «هنوز هم شرکت‌های هواپیمایی به‌جای کاهش بهای بلیت، هر روز اشتهای سیری‌ناپذیر و سودای افزایش قیمت را دارند. چه در سفرهای داخلی و چه سفرهای خارجی و مخصوصاً عتبات. از مسؤلین محترم تقاضا داریم مقابل این رانت‌خواری ایستادگی کنند.» کمپین آنها پرطرفدار بود. صدها امضا بعنوان حامی جمع کرد. همکاران من پیگیر ماجرا شدند. سازمان هواپیمایی کشوری و سخنگوی آن پاسخگو بود. آقای جعفرزاده معتقد است خرید و فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های مصوب، تخلف محض است. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها اجازه ندارند از نرخ‌نامه تعیین شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی عدول کنند؛ سقف و کف این نرخ‌ها مشخص است و اگر فروش بلیت خارج از این ضوابط نرخ‌نامه انجام شود، برخورد جدی با متخلفان خواهیم داشت.»   سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم‌چنین این پیوند را برای آگاهی مردم از نرخ‌های مصوب معرفی کرد.
وی ادامه داد: «مسافران می‌توانند موضوع را با سازمان هواپیمایی کشوری از طریق مراجعه به سایت این شرکت (اینجا)  در میان بگذارند و مطمئن باشند به گزارش آنها رسیدگی خواهد شد هرگونه فروش بلیت هواپیما بیرون از دامنه، همانگونه که همیشه اعلام شد، تخلف محض است؛ اگر مسافری در زمان پیک یا غیرپیک، با نرخ‌هایی بالاتر از دامنه نرخ مصوب و تعیین‌شده برخورد کرد، حتماً این موضوع را به ما اطلاع دهد.»   وعده‌های آقای جعفرزاده برای نظارت و مقابله با گران‌فروشی ایرلاین‌ها امیدوارکننده است. شما چطور؟ تجربه‌ی مشابهی از گران‌فروشی شرکت‌های هواپیمایی دارید؟ آیا گران‌فروشی را گزارش هم کردید؟ واکنش سازمان هواپیمایی چه بوده است؟ برای ما بنویسید.   چهارم| تبعات تدبیر روحانی برای بنزین؛ پیگیری مشکلات مردم در گازسوز کردن خودرو وقتی بدون فکر تصمیم‌گیری کنی، همین می‌شود. نه طرحی نه برنامه‌ای. مردم ولی هم‌چنان گرفتارند. گرفتار تبعات طرحی که نه پشتوانه کارشناسی داشت، نه پیش‌بینی نه اقناع افکار عمومی. تازه‌ترین نمونه‌اش همین گازسوز کردن خودروها. خیلی روشن است وقتی گازانبری قیمت سوخت را ۳ برابر کنی، خیلی‌ها به فکر گازسوز کردن اتومبیل‌هایشان بیفتند. نباید قبلاً تدبیر می‌شد؟ نباید دولت ظرفیت کافی برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان تعبیه می‌کرد؟ خلاصه به برکت تصمیمات حضرات، مردم برای گازسوز کردن ماشین‌ها هم مشکل دارند. برای همین در «فارس من» کمپین ثبت کردند: «چند ماهه در این سامانه گازسوز کردن خودرو ثبت‌نام کردم. خبری نیست.
درحالی که گفته بودند در عرض چند هفته به مراکز مجاز معرفی خواهند کرد خیلی‌های دیگر هم مثل من هستند. خواهش می‌کنم پیگیری کنید.» کمپین خیلی زود حدنصاب پیگیری‌های سامانه را تأمین کرد. به روی چشم پیگیری کردیم. رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین پاسخگوی ما بود.   علی محمودیان رئیس این اتحادیه می‌گوید هر فردی برای گازسوز کردن خودرو باید در سامانه  irngv.ir ثبت‌نام کند. به‌گفته وی این سامانه از سال گذشته و با مصوبه هیأت وزرا ایجاد شده است. آقای محمودیان درباره تأخیرهای ایجادشده به خبرنگار ما می‌گوید: «قبل از افزایش قیمت بنزین، واحدهای ما با ۲۵ درصد ظرفیت فعالیت می‌کردند. بعد از افزایش به‌صورت تمام وقت شد. یعنی ما قبل از ماجرای بنزین روزانه توانایی خدمات‌رسانی به ۲۸۰ متقاضی را داشتیم که پس از افزایش قیمت بنزین تا ۶۰۰ واحد هم افزایش پیدا کرده است. اما میزان ثبت نام متقاضیان روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد است.»   وی هم‌چنین از هماهنگی‌های صورت‌گرفته برای واردات مواد اولیه تجهیزات لازم برای گازسوز کردن خودروها به‌صورت VIP خبر داده و گفته اگر وزارت صمت همکاری کند، می‌توانیم مدت زمان لازم برای انتظار مردم را به ۲ ماه کاهش دهیم. امیدواریم. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب! همه‌ی این هماهنگی‌ها و تمهیدات می‌باید قبل از افزایش گازانبری بهای سوخت صورت می‌گرفت. که نشد. با این همه تحرکات دوستان برای رفع مشکلات مردم را ستایش می‌کنیم. امیدمندم هرچه سریع‌تر مشکلات مردم رفع و رجوع شود.   «فارس من» بیست‌وچهار ساعته در خدمت شماست.
فراموش نکنید سوژه‌های شما تنها زمانی روی میز پیگیری‌ قرار خواهد گرفت، که دست‌کم ۵۰ امضا بعنوان حامی جمع کرده باشد بنابراین از تبلیغ و معرفی سوژه به دیگران غفلت نکنید. منتظر شما هستیم. فراموش نکنید؛ شما سردبیر فارس هستید.   گزارش از محمد آزادی انتهای پیام/ ع.
06:25 - 29 December 2019

1 Reposts
11 Views


1 Reply