اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

ایران رتبه 16 پژوهش را در جهان دارد/ توجه به کسب و کارهای دانش‌بنیان، راه نجات از اقتصاد نفتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بااشاره به رتبه 16 کشورمان در جهان در حوزه پژوهش، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از راه‌هایی است که کمک می‌کند که اقتصاد کشور به نفت وابسته نباشد.

ایران رتبه 16 پژوهش را در جهان دارد/ توجه به کسب و کارهای دانش‌بنیان، راه نجات از اقتصاد نفتی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمود‌رضا مرادی امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار داشت: از اصلی‌ترین علل پیشرفت هر کشوری، نیروی انسانی آن است و معمولا منابع انسانی با آموزش و پژوهش و ارتباط بین این دو ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه سهم بودجه پژوهش کم است، اما رتبه پژوهش ایران در دنیا 16 و در خاورمیانه رتبه اول را در میان کشورهایی دارد که با منابع عظیم مالی بسیار مورد حمایت کشورهای غربی نیز هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ما نباید از تحریم ها بترسیم، بلکه با کمک مدیریت خوب نیروهای تخصصی و حمایت نیروهای سیاسی تحریم‌ها را مدیریت کنیم و آن‌ها را فرصت بدانیم.

مرادی خاطرنشان کرد: ما باید به عنوان طلایه داران حرکت علمی کشور، بکوشیم که فعالیت های تحقیقاتی خود را بر حل مشکلات کشور خود متمرکز کنیم و با تولید ثروت از طریق دانشی که با مشقت به دست آمده گامی کوچک برای استقلال و آزادی کشور برداریم.

وی تصریح کرد: بحث اقتصاد دانش‌بنیان یکی از راه‌هایی است که می‌شود از آن طریق می توان کشور را به پیشرفت برسانیم و بتوان دانش را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی خلق کرد و بدست آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خلق ورود ایده‌های جدید، ایجاد محیط مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی، جهت‌گیری بین‌المللی، افزایش اشتغال نیروهای متخصص و شکوفایی پایدار اقتصادی از ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان است و مهمترین مزیت آن این است که کمک می‌کند ما به نفت وابسته نباشیم.

مرادی اظهار داشت: برای اینکه از دانش به ثروت برسیم یک سری ابزارها مانند پارک علم و فناوری نیاز داریم که باید ایجاد شود تا یک ایده نو در این پارک پرورده شده و به ثمر بنشیند.

وی افزود: بیش از 500 شرکت مختلف در دره سلیکون فعالیت می‌کنند، وجود دانشگاه‌هایی با محوریت دانشگاه استنفورد، ترغیب اعضای هیأت علمی به جذب گرنت از صنعت،سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شکل‌گیری فضای نوآوری و خلاقیت و از همه مهمتر انگیزه بالا میان دانشجویان برای تولید ثروت از دانش از مهمترین دلایل موفقیت دره سلیکون بود.

مرادی گفت: صنعت هم باید پا به پای دانشگاه پیش رود و نظام علم و فناوری باید به رسمیت شناخته شود تا تولیدکنندگانی که فعالیت می کنند بتوانند به نتیجه نهایی برسند.

* دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تولید علم و فناوری در کشور مشکلی ندارد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه با اعلام نتایج رسمی رنکینگ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین دانشگاه‌های کشور رتبه هشتم و در بین دانشگاه‌های تیپ دو رتبه اول را هم در حوزه فناوری و هم در حوزه تحقیقات کسب کرد.

فرید نجفی ادامه داد: علی رغم وجود مشکلات اقتصادی و بالا بودن آمار بیکاری در استان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جایگاه بسیار خوبی در کشور  قرار دارد و بسیار خوب عملکرده است.

وی به جایگاه مطلوب کشور در تولید علم اشاره و بیان کرد: رنکینگ کشور در تولید دانش در دنیا 16 است و در دندانپزشکی جایگاه دهم و در داروسازی رتبه هشتم دنیا را داریم.

نجفی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رنکینگ جهانی در پزشکی بالینی رنکینگ 200 تا 300 است و هیچ دانشگاهی در غرب کشور تاکنون نتوانسته به این جایگاه برسد.

وی تصریح کرد: ما در تولید علم و فناوری در کشور مشکلی نداریم و در صورت بهبود عملکرد بخش‌های مدیریتی ، پیشرفت قابل توجهی در تمام زمینه ها حاصل خواهد شد.

نجفی گفت: تمام شاخص‌ها نشان دهنده این است که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این قابلیت را دارد که در بین دانشگاه‌های تیپ یک ارزشیابی شود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرای بسیاری از طرح‌های کشوری را عهده‌دار است از جمله برنامه کشوری کتابداری بالینی که در این دانشگاه انجام شد و توانستیم  بالاترین امتیاز را در این زمینه کسب کنیم.

نجفی ادامه داد: نامناسب بودن فضای مطالعه در کتابخانه، عدم حمایت همه‌جانبه و قانونی در زمینه صادرات از فناوری ‌های تولید شده در استان و عدم وجود پارک علم و فناوری مستقل در حیطه سلامت در استان و مهاجرت نخبگان با توجه به شرایط اقتصادی جامعه از جمله چالش‌های پیش روی دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری است.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه‌ها کماکان در حیطه تخصصی بسیار خوب عمل می‌کنند، اما فاصله میان عملکرد دانشگاه‌ها و حجم مشکلات مدیریتی در سطح کشور بسیار زیاد و معنادار است.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول