اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رئیس‌جمهور تایوان برای کسب رأی بیشتر به چین‌هراسی متوسل شد

رئیس‌جمهور تایوان برای جذب رأی در انتخابات با اظهار سخنانی علیه چین، از قول یک معترض هنگ‌کنگی گفت نباید «حرف کمونیست‌ها» را باور کرد.

رئیس‌جمهور تایوان برای کسب رأی بیشتر به چین‌هراسی متوسل شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان روز یکشنبه در یک سخنرانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان در این کشور به نقل از یک معترض هنگ‌کنگی گفت، نباید حرف «کمونیست‌ها» را باور کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سای در یک برنامه زنده مناطره انتخاباتی، بخش‌هایی از نامه یک معترض هنگ‌کنگی خطاب به تایوانی‌ها را خواند: «از مردم تایوان می‌خواهم حرف‌های کمونیست‌های چین را باور نکنند، حرف‌های مقامات طرفدار کمونیسم را باور نکنند و در تله اقتصادی چین نیفتند».

سای گفت به این دلیل این نامه را خوانده که اهمیت انتخابات ماه آینده میلادی را به مردم تایوان یادآوری کند.

او در این باره گفت: «روز ۱۱ ژانویه، رأی ما می‌تواند تعیین کند که سبک زندگی دموکراتیک کنونی ما می‌تواند ادامه پیدا کند. تمام دنیا در حال نگریستن به این هستند که تایوان ۱۱ ژانویه چه می‌کند».

دولت چین معتقد است تایوان بخشی از خاک این کشور است و باید به‌صورت مسالمت‌آمیز یا به‌زور به سرزمین اصلی چین پیوسته و مانند هنگ‌کنگ، به‌شکل «یک کشور، دو نظام» گردانده شود. اما تایوانی‌ها خود را مستقل از چین دانسته و نام کشور خود را «جمهوری چین» نامیده‌اند.

«هان کو یو» رقیب سای، از طرفداران تقویت روابط با چین است، اما او نیز با روش حکومت یک کشور، دو نظام، مخالف است.

هان معتقد است سای با استفاده از اعتراضات مردم هنگ‌کنگ در تایوان رأی جمع کند.

 هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی آن همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط یک کشور، دو سیستم در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

درگیری‌ها در هنگ‌کنگ از حدود ۶ ماه گذشته و با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد.

اگرچه این قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و اخیراً با حمایت کشورهای غربی، رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول