اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایتی از کاهش ازدواج در یکی از قطب‌های فرهنگی اصفهان

همچنان که در کشور آمار ازدواج با کاهش مواجه است در شهرستان شهرضا نیز با کاهش منفی 10 درصدی ازدواج در سال 98 نسبت به سال 97 روبه رو بوده‌ایم.

روایتی از کاهش ازدواج در یکی از قطب‌های فرهنگی اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، این روزها آمارهای متفاوتی از وضعیت ازدواج و طلاق در کشور مطرح می‌شود. 

 براساس آمارها، نرخ ازدواج به تناسب جمعیت کشور افزایش پیدا نکرده که به گفته کارشناسان ادامه این روند می‌تواند سرمنشاء بسیاری از آسیب‌ها و نگرانی‌ها در جامعه شود.

دلایل مختلفی از ترس از طلاق تا مشکلات اقتصادی به عنوان عوامل عدم تمایل جوانان به ازدواج بیان می‌شود، اما هرچه که هست دغدغه خانواده‌ها و مسؤولان شده است چرا که این روزها جوان‌ها، زندگی مجردی را به متأهلی ترجیح می‌دهند و جوانان کمتر تن به ازدواج می‌دهند بی آنکه به تبعات و آسیب‌های آن فکر کنند.

با نگاهی به تغییرات سبک زندگی جوانان و خانواده در ایران، می‌توان به این موضوع پی برد که در کنار بالا رفتن سن ازدواج، تعداد زیادی از دختران و پسران به فکر تجرد قطعی در زندگی‌شان هستند و تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح می‌دهند.

هر یک از این دختران و پسران برای مجرد ماندن خود دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که از بیکاری و وضعیت اقتصادی گرفته تا تحصیلات عالی را شامل می‌شود.

این مسأله که می‌توان به آن به عنوان یک معضل اجتماعی نگاه کرد و می‌تواند در آینده تأثیرات منفی زیادی داشته باشد. اوضاع نابسامان اقتصادی بر کاهش ازدواج جوانان بی‌تاثیر نیست، ولی نه به قدری که فرد هرگز نتواند ازدواج کند یا به آن فکر نکند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی، نبودن انگیزه برای ازدواج، سربازی، مهریه، ادامه تحصیلات و خیلی از مسائل مشابه، از موانع ازدواج جوانان ایرانی است که با گذشت زمان روز به روز به آمار آن افزوده می‌شود؛ همچنین خانواده‌هایی هستند که در این راه جوانانشان را همراهی می‌کنند و از کمرشکن بودن هزینه‌های جهیزیه و برپایی یک عروسی دم می‌زنند.

با کمی تامل می‌توان به این نتیجه رسید که اگر خانواده‌ها و جوانان به تجملات و هزینه‌های زیادی توجه نکنند و آغاز یک زندگی مشترک را ساده‌تر برگزار کنند، دیگر با هزینه‌های گزاف یا به اصطلاح کمرشکن رو به رو نخواهند شد.

همچنان که در کشور آمار ازدواج با کاهش مواجه است در شهرستان شهرضا نیز به گفته رئیس اداره ثبت احوال شهرضا با کاهش منفی 10 درصدی ازدواج نسبت به سال 97 روبه رو بوده‌ایم که باید دلایل آن از جهات مختلف بررسی شود چرا که به دنبال کاهش ازدواج با کاهش ولادت نیز روبه رو هستیم.

ازدواج در شهرضا منفی 10 درصد کاهش داشته است

علیرضا صدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به آمار ازدواج در 9 ماهه سال 98 در شهرضا اظهار داشت: در این مدت 815 ازدواج در شهرضا به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 913 مورد بوده منفی 10.7 درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرضا با اشاره به علل کاهش ازدواج عنوان کرد: همیشه از ازدواج به عنوان یک پدیده اجتماعی نام برده می‌شود که متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که بر کاهش و افزایش ازدواج تأثیر دارد.

وی با بیان این‌که با بالا رفتن سواد عمومی و آگاهی‌های اجتماعی به دنبال آن توقع‌ها افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: زنان به علت بالا رفتن سطح سواد اجتماعی گرایش به کار خارج از منزل پیدا کرده‌اند، تفاوت نسل‌ها، مهریه و فقدان امکانات معیشتی اولیه از دیگر علل کاهش ازدواج است.

بالا بودن مهریه سبب سردی روابط می‌شود

حجت‌الاسلام سید محمد میربد، سر دفتر ازدواج و طلاق در شهرضا با بیان این‌که در حالی با کاهش ازدواج روبه رو هستیم که افراد آماده به ازدواج فراوانی آن‌ها بسیار است، ت: دخترها و پسرهای بسیاری در آستانه ازدواج در شهرضا داریم اما به دلایل مختلفی ازدواج نمی‌کنند.

 سر دفتر ازدواج و طلاق در شهرضا با بیان این‌که کسانی که به شهرضا مهاجرت کردند و وطن‌شان شهرضا نبوده، تعداد ازدواج آن‌ها بیشتر از افراد بومی است، افزود: مشکلات اقتصادی، بیکاری، سخت‌گیری‌های ازدواج مانع از ازدواج جوانان شده است.

وی با بیان این‌که خانواده‌ها توجیه نیستند و به دلیل ناآگاهی تصور می‌کنند بالا گرفتن مهریه ضامن تداوم زندگی است که این طرز تفکر غلط است، گفت: بالا بودن مهریه سبب سردی روابط می‌شود.

از نبود تفاهم تا مشکلات اقتصادی

میربد با بیان این‌که از ابتدای سال 98 دفتر طلاق در شهرضا ایجاد شد، بیان کرد: نخستین طلاق در شهرضا در 29 فروردین 98 ثبت شد و تا 9 ماهه سال 98، 184 طلاق در شهرضا به ثبت رسیده است.

سر دفتر ازدواج و طلاق در شهرضا با بیان این‌که هر چه از سن ازدواج می‌گذریم کمتر مواجه با طلاق می‌شویم، بیان کرد: عمده‌ترین دلایل طلاق مسائل اقتصادی و در رتبه‌های بعدی اعتیاد زوج و دخالت اطرافیان است؛ پدر و مادرها به دلیل این‌که می‌خواهند به زندگی فرزندان خود کمک کنند در زندگی‌ها دخالت می‌کنند.

وی تصریح کرد: عدم مهارت‌های زناشویی و حتی اختلاف‌های سیاسی، عدم تفاهم و استقلال مالی زوجه از دیگر علل طلاق است.

بازگشت 13 درصد از متقاضیان طلاق توافقی به زندگی

سید علی موسوی با بیان این‌که در 9 ماهه امسال 554 طلاق توافقی به اورژانس اجتماعی شهرضا مراجعه کرده‌اند، گفت: 2 هزار و 796 جلسه برای مراجعه‌کنندگان برگزار شده و خدمات تخصصی به آن‌ها ارائه شده که 13 درصد به زندگی بازگشت داشته‌اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به دلایل زمینه‌ساز طلاق در شهرضا بیان کرد: ندیدن آموزش پیش از ازدواج، توجه به دکور زندگی به جای اصل زندگی و نشان دادن تجمل‌گرایی در فضای مجازی به طلاق دامن زده است.

وی با بیان این‌که عدم آشنایی با مهارت‌های حل تعارض، تاب‌آوری را در بین زوج‌هاکاهش داده است، افزود: سوءظن، بدبینی و خیانت رتبه اول را در بین 544 طلاقی که به این مرکز مراجعه کردند، دارد، اعتیاد، طلاق عاطفی، دخالت اطرافیان، مسائل اقتصادی و خشونت از دلایل دیگر طلاق است.

وقتی تجمل‌گرایی مانعی برای ازدواج می‌شود

مریم 32 ساله مجرد و آخرین فرزند یک خانواده شش نفری است، می‌گوید: وقتی به مشکلات خودم نگاه می‌کنم ترجیح می‌دهم مجرد بمانم، چون خانواده‌ام توان تامین جهیزیه‌ام را ندارند و بیشتر خواستگاران هم به دلیل عدم توان مالی خانواده‌ام در تأمین جهیزیه منصرف می‌شوند که من جامعه را در این نوع برخوردها مقصر می‌دانم به دلیل اینکه خیلی از فرهنگ ساده زیستی فاصله گرفته‌ایم.

سعید 30 سال سن دارد و مجرد است او بی‌پولی، نداشتن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی را دلیل بی‌میلی به ازدواج می‌داند و می‌گوید، معیارها امروز نسبت به گذشته خیلی فرق کرده است، خانواده دختر حقوق بالا، مسکن، ماشین، مدرک بالا می‌خواهند، حالا شرط بزرگترها کنار، توقع دخترها هم بالاتر رفته است؛ نه پول کافی دارم، نه خانه مستقل، نه ماشین چه طور بروم خواستگاری؟

مریم صادقی دارای سه فرزند دختر یک و پسر است او با اشاره به گرانی وسایل جهیزیه می‌گوید، همه بچه‌هایم دم بخت هستند اما  فقط دختر بزرگم دو سال است که عقد کرده نه من توانسته‌ام جهیزیه‌اش را جور کنم و نه همسرش توانسته هزینه عروسی را تامین کند.

خانواده‌ها اصل زندگی را فدای دکور زندگی نکنند

فاطمه محمدی، مشاور مسائل خانواده در باره بی‌رغبتی جوانان به ازدواج به خبرنگار فارس گفت: یکی از مهم‌ترین موانع ازدواج تغییر سبک زندگی و فرهنگ است جوانان امروز چه دختر و چه پسر در انتخاب همسر سخت ‌شده‌اند و به راحتی تن به ازدواج نمی‌دهند.

مشاور مسائل خانواده افزود: درگذشته خانواده‌ها در انتخاب همسر نقش داشتند ولی با تغییرات اجتماعی که به وجود آمده پسر و دختر ترجیح می‌دهند در انتخاب شریک زندگی خودشان نقش پررنگ‌تری داشته باشند به همین علت باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.

وی با تأکید بر این‌که ادامه روند کاهش نرخ ازدواج که می‌تواند منشاء بسیاری از آسیب‌ها و نگرانی‌ها در جامعه شود، تصریح کرد: بدون شک مسائل اقتصادی و ترس جوانان از قبول مسؤولیت اقتصادی یک خانواده، سخت‌تر از مسؤولیت اجتماعی آن است چون در شرایط اقتصادی جامعه امروز جوانان به سختی از عهده مخارج خود بر می‌آیند.

محمدی با بیان این‌که دغدغه مسکن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی است، عنوان کرد: اگر به این معضل، نبود شغل برای جوانان را هم بیفزاییم بسته کامل اقتصادی برای ممانعت از اقدام جوانان و رغبت به ازدواج می‌شود.

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به تشریفات دامن‌گیر جوانان در ازدواج خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید مباحث چشم و هم‌چشمی را از جوانان خود دور کنند و اصل زندگی را فدای دکور زندگی نکنند چرا که به این ترتیب فرصت جوانی، پاکدامنی و سالم زندگی کردن را از جوانان می‌گیرند.

فرهنگ ساده‌زیستی باید در بین جوانان ترویج داده شود

وی با بیان این‌که باید ازدواج آسان را تبلیغ کرد و به جوانان آموخت نیازی نیست زندگی با داشتن تمام امکانات آغاز شود، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا فرهنگ ساده‌زیستی را در بین جوانان ترویج دهیم تا معضل روند نزولی سیر ازدواج متوقف شود.

محمدی با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه گفت: ترس از طلاق یکی از مهم‌ترین مسائل فرهنگی دخیل در بی‌رغبتی و عدم تمایل جوانان به ازدواج است، افزایش نرخ شکست جوانان در زندگی مشترک به دلایل مختلف جوانان را به این باور می‌رساند که ازدواج آنان نیز درصد بالایی تزلزل خواهد داشت و با توجه به شرایط مهریه و تعهدات مالی بسیاری از پسران ازدواج را ریسکی بزرگ تلقی کرده و ترجیح می‌دهند خود را زیر بار چنین استرسی نبرند.

مشاور مسائل خانواده با بیان این‌که راه حل تغییر این باور و رفع این استرس فراگیری مهارت‌های زندگی و مشاوره قبل از ازدواج است گفت: آموزش مهارت مدیریت روابط خانواده، فرزندپروری و مهارت‌های مربوط به اقتصاد خانواده می‌تواند تحکیم و تعالی خانواده را تاحدودی تضمین کند.

انتهای پیام/63101/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول