اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

فروش اموال دولتی بدون تشریفات قطعا فسادآور است/صادرات 1 میلیون بشکه ای نفت محقق نمی شود

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه همه می‌دانیم که صادرات ۱ میلیون بشکه ای نفت در سال آینده احتمال وقوع ندارد، گفت: اعداد و ارقام ذکر شده در بخش درآمدهای دولت از طریق فروش اموال ترسناک است. تازه قرار است این ارقام بدوم تشریفات فروخته شود که واضح است فساد آور است.

فروش اموال دولتی بدون تشریفات قطعا فسادآور است/صادرات 1 میلیون بشکه ای نفت محقق نمی شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید شاکری اقتصاددان عصر امروز در همایش «قفل بودجه/بررسی و تحلیل لایحه بودجه 99» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، گفت: لایحه بودجه ۹۹ اشکالات اساسی دارد. مثلا همه می‌دانیم که صادرات ۱ میلیون بشکه ای نفت احتمال وقوع ندارد ولی در بودجه این رقم آورده شده است. همچنین دولت سال گذشته کل درآمد دولت از فروش دارایی ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است حالا چطور میخواهد ۴۰ هزار میلیارد تومان از این طریق درآمد کسب کند. روی بحث مالیات و اصلاح نظام مالیاتی هم که کاری نکرده است. پس در واقع هیچ اقدامی انجام نداده است.

شاکری افزود: اعداد و ارقام ذکر شده در بخش درآمدهای دولت از طریق فروش اموال ترسناک است. تازه قرار است این ارقام بدوم تشریفات فروخته شود که واضح است فساد آور است.

این اقتصاددان اظهار داشت: شما ببینید دولت در فهرست کردن دارایی‌ها و اموالش هم فساد رخ میدهد چه برسد که بخواهد این اموال را بدون تشریفات به فروش برساند.

وی اضافه کرد: دولت الان اطلاعات دقیقی از دارایی‌های خود ندارد و ابتدا باید این کار را انجام دهد. مولدسازی دارایی‌ها یعنی متمرکز کردن مدیریت این دارایی‌ها و داشتن نقشه راه باید همگرایی و هم‌افزایی آنها برای کسب منافع بیشتر. در بحث مولدسازی فعلی اصلا هیچ چیز شفاف نیست و نمی‌دانیم دولت دقیقا چه کاری میخواهد انجام دهد. نه نحوه‌ی واگذاری‌ها مشخص است  و نه تعداد آنها. به جای ذکر اعداد و ارقام ترسناک درباره فروش دارایی‌ها باید در بودجه 99 مدیریت اموال غیرمنقول دولت در دستور کار قرار می‌گرفت.

شاکری ادامه داد: واقعا این چه طرز اداره‌ و مدیریت شرکت‌های دولتی است. شهرداری استانبول سال 2007 فقط 1.5 میلیارد دلار از طریق بازآفرینی شهری درآمد کسب کرد درحالیکه کل بودجه سالانه این شهرداری 4 میلیارد دلار است. آن موقع دولت میخواهد 48 هزار میلیارد تومان از دارایی‌ها خود را به صورت دردناکی طبق بودجه 99 بفروشد. دولت به جای این کار 3 تا طرح بازآفرینی شهری تعریف کند و به عنوان پیوست بودجه قرار دهد. من واقعا درک نمی‌کنم که چرا دولت به جای بازآفرینی شهری میخواهد دارایی بفروشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: راهکارهای زیادی وجود دارد که دولت میتواند از آنها درآمد کسب کند ولی آنها را کنار گذاشته و به دنبال این است که با امریکا برای فروش نفت مذاکره کند. گویی الان آمریکا آماده مذاکره است و ما نمی‌خواهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول