اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اتوبوس‌های شهری، فرسوده یا گران!

اتوبوس‌های در حال تردد شهری و حمل و نقل عمومی چیزی نیست که مسؤولان شهری به واسطه آن شهروندان را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی کنند.

اتوبوس‌های شهری، فرسوده یا گران!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، خیلی دور نیست سال‌هایی که صف‌های طویل اتوبوس در سطح شهر تشکیل می‌شد و صف طویل مسافران چشم‌انتظار در سرما و گرما در شهر قابل مشاهده بود.

در حالیکه مسافرانی عمدتا از طبقه متوسط و ضعیف جامعه، دقایق طولانی را در صف‌های طویل طی کرده و چشم ‌به ‌راه اتوبوس در ایستگاه‌ها و مقاصد مختلف می‌شدند و از تابلوی ایستگاه اتوبوس تا فاصله چند متری را منتظر می‌ماندند.

پس از آمدن اتوبوس‌ آنهم مدت‌ها انتظار، انبوه جمعیت به سمت آن هجوم می‌برد و در نهایت داخل اتوبوس مملو از جمعیت می‌شد، جمعیتی که حساب آن از دست راننده خارج بود.

اما خیلی طول نکشید که با افزایش خودروهای مسافربر شخصی، اتوبوس‌ها خلوت‌تر شده و آن صف‌های طویل مسافر برای اتوبوس جای خود را به صف طویل اتوبوس‌های بدون مسافر دادند.

هرچند باز هم هستند افرادی که مسافر اتوبوس هستند و از این وسیله عمومی برای رفت و آمد استفاده می‌کنند، اما دیگر از آن صف‌های طویل برای اتوبوس خبری نیست و مسافران در طول سالیان کمتر و کمتر شده است.

در واقع این روزها بخش قابل توجهی از مسافران اتوبوس‌ها از قشر متوسط، کارمند، دانشجو و افراد سالمند و بازنشسته‌ای هستند که به دلیل شرایط مالی ترجیح می‌دهند هزار و یک سختی سوار شدن به اتوبوس را به جان بخرند، اما خود را با این وسیله به مقصد برسانند تا بلکه در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شود.

واقعیت این است که اگر پای درددل مسافران اتوبوس بنشینیم، متوجه می‌شویم بیشتر آنها از روی ناچاری این وسیله را برای سفرهای درون شهری خود انتخاب کرده‌اند، یا خودروی شخصی ندارند یا مشکلاتی را دارند که مجبور به استفاده از این وسیله نقلیه عمومی هستند.

آنها می‌گویند، اتوبوس‌های در حال تردد شهری و حمل و نقل عمومی چیزی نیست که مسؤولان شهری به واسطه آن شهروندان را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی کنند و وضع فعلی نشان می‌دهد هنوز تا تحقق شعار حمل و نقل عمومی «ایمن، آسان و ارزان» فاصله وجود دارد.

با این حال به نظر می‌رسد، تنها مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی زنجان، بحث کمبود مسافر نبوده و یک سری مسائل دیگر نیز دامنگیر آن شده است.

اتمام قرارداد رانندگان اتوبوس‌ها با شهرداری و مشکلات ناشی از آن، که یکی از تبعاتش کاهش اتوبوس در سطح شهر است، از جمله معضلاتی است که مزید بر مسائل اتوبوسرانی زنجان شده است.

نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان در رابطه با همین موضوع هشدار داد و گفت: پس از اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل، مرتب شاهد کاهش تعداد اتوبوس‌های درون شهری هستیم.

کاهش 10 درصدی اتوبوس‌های شهری

سجاد خدایی با اشاره به اینکه پیش از این تعدادی از رانندگان اتوبوس اقدام به فسخ قرارداد خود کرده و در نتیجه همین موضوع تعداد اتوبوس‌های خدمت‌رسان کاهش یافته است، گفت: طی روزهای آتی باز هم تعداد اتوبوس‌ها ۱۰ درصد دیگر کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: هر چند که ما به دنبال ارائه خدمات بهتر هستیم، ولی قطعا در این باره دچار مشکل خواهیم شد.

شهردار زنجان در پاسخ به این موضوع گفت: مشکلات این حوزه، خاص شهر زنجان نیست و در همه شهرها اینطور است، ماجرا هم از زمانی آغاز شد که اتوبوس‌های حمل و نقل درون‌شهری طی ۱۰ سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد و طبق قرارداد منعقده رانندگان این وسایط نقلیه می‌توانند پس از طی این سال‌ها، اتوبوس‌ها را از چرخه خارج و سند را به نام خود ثبت کنند.

مسیح‌الله معصومی با اشاره به اینکه بر این مبنا در صورت تمایل رانندگان به حضور در ناوگان و تشویق شهرداری برای ماندگاری بیشتر به همه اتوبوس‌ها غیر از خطوط منتهی به هفت تیر، یارانه ثابت ۵۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: همچنین در این رابطه پیشنهاد چرخشی شدن نیز ارائه شده تا ضرر و زیانی برای رانندگان نباشد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری با اجرای طرح‌های مختلف ترافیکی به دنبال انسان محور کردن هسته مرکزی شهر و در نتیجه تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است، افزود: قطعا اگر فرهنگ استفاده از اتوبوس در بین شهروندان جاسازی شود، رانندگان نیز با رغبت بیشتری اقدام به ارائه خدمات خواهند کرد.

90 درصد ناوگان عمومی فرسوده است

رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان نیز درباره کاهش اتوبوس‌های شهر زنجان گفت: شهرداری زنجان از 10 سال قبل با 140 مالک اتوبوس قرارداد ارائه خدمات منعقد کرده که امسال این مهلت به پایان رسیده است.

فرهاد رفیعی با اشاره به اینکه با پایان این مهلت 10 ساله رانندگان دیگر رغبتی برای ادامه همکاری با شهرداری ندارند، بیان کرد: برخی از مالکان اتوبوس‌ها با استفاده از همین بند یا اتوبوس خود را فروخته یا از چرخه خارج کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با وجود فعل و انفعالات صورت گرفته در حال حاضر 115 دستگاه اتوبوس درون شهری در زنجان فعال است، اضافه کرد: این تعداد اتوبوس شامل اتوبوس‌های شخصی و همچنین اتوبوس‌های ملکی شهرداری است.

رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از کاهش اتوبوس‌های درون‌شهری 15 میلیون تومان به اتوبوس‌داران پرداخت شد تا دو سال دیگر نیز برای شهرداری کار کنند، گفت: همچنین در برخی از خطوط که اطلاع داریم تعداد مسافرین آن کم است، یارانه 500 هزار تومانی به مالکان اتوبوس‌ها پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز خطوط حمل و نقل عمومی در طرح جدید جا افتاده و مردم نیز با آن کنار آمد‌ه‌اند، بیان کرد: احساس می‌کنیم امروز نارضایی مردمی بسیار کم شده است.

رفیعی با اشاره به اینکه امروز با اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی فعالیت اتوبوس‌ها ضابطه‌مند شده است، گفت: به عقیده بنده با این کار حتی درصد استفاده از اتوبوس بیشتر هم شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد مسافران اتوبوس از کارت شهروندی استفاده می‌کنند، بیان کرد: به دنبال تعمیم 100 درصدی استفاده از کارت هستیم.

رفیعی همچنین در ارتباط با فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان نیز گفت: وضعیت زنجان نیز متاثر از وضعیت کشوری است و در زنجان نیز بالای 90 درصد اتوبوس‌ها فرسوده است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول