اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

درآمد 7 هزار میلیارد تومانی دولت با مصرف LPG در داخل کشور به جای خام فروشی

در صورت کاهش صادرات 1 میلیون تنی LPG بر اثر تحریم‌های نفتی، استفاده از این سوخت به جای بنزین به عنوان سوخت خودروها و صادرات بنزین ذخیره شده، درآمدی بیش از 7 هزار میلیارد تومان برای دولت به ارمغان می‌آورد.

درآمد 7 هزار میلیارد تومانی دولت با مصرف LPG در داخل کشور به جای خام فروشی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گازمایع یا LPG یک سوخت فسیلی است که از منابع مختلفی از جمله پالایشگاه­‌ها، پتروشیمی‌­ها و میادین گازی تولید می­‌شود. از مقدار 8.5 میلیون تن تولید این محصول، حدود 6.5 میلیون تن از آن به کشور­های مختلف صادر می­شود و مابقی نیز به عنوان مصارف خانگی، سوخت خودروها و خوراک پتروشیمی‌ها در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل1 مقصد صادرات ال.پی.جی در سال 96 را نشان می­دهد.  

همانطور که گفته شد در حال حاضر تمرکز سیاست‌های فعلی وزارت نفت به صادرات LPG بوده است تا بدین طریق بتواند برای دولت ارزآوری کند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که با تغییر سیاست از صادرات LPG به مصرف آن در داخل به خصوص به عنوان سوخت خودروها میتوان میزان ارزآوری دولت را افزایش داد.

*جبران کسری بودجه با مصرف ال.پی.جی در خودروها و صادرات بنزین مازاد

در این راستا رضا رحیمی، کارشناس حوزه انرژی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در صادرات LPG‌ گفت: «با اعمال تحریم‌های آمریکا صادرات LPG با محدودیت‌های جدی مواجه شده است و به غیر فصل زمستان که مشکلی برای صادرات وجود ندارد، در مابقی فصول، صادرات LPG یکی از چالش‌های جدی کشور است. طبق آمار سال گذشته به دلیل عدم توانایی در صادرات LPG، این گاز با ارزش در خط لوله­‌های گاز شهری تزریق و سوخته شده است».

وی در ادامه گفت: «بنابراین برای مقابله با این نوع نوسانات صادرات، می­توان ال.پی.جی را در داخل کشور به صورت بهینه مصرف نمود و بدین صورت با صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات آن درآمدهای ارزی دولت را افزایش داد. در نتیجه با استفاده از ال.پی.جی در خودروها، هم می­توان بنزین معادل آزاد شده را با قیمت بالاتر صادر کرد و هم محدودیت صادرات دریایی آن را بر طرف نمود و بنزین را بدون تأثیر تحریم‌ها، از طریق مرز­های زمینی به کشور­های همسایه فروخت».

اختلاف قیمت صادرات بنزین و LPG  عددی در حدود 180 دلار به ازای هرتن است. در طول چند سال اخیر و با تولید گاز شیل توسط آمریکا، عرضه LPG  نسبت به تقاضای آن در بازار جهانی بیشتر شده است؛ فلذا قیمت LPG که در گذشته برابر با قیمت بنزین بود؛ کاهش پیدا کرده است و هم‌اکنون 180 دلار بر تن نسبت به بنزین ارزان‌تر است. پس با مصرف ال.پی.جی در خودروها و صادرات بنزین معادل، می‌توان مقداری از کسری بودجه کشور را جبران کرد. همچنین میتوان بخشی از درآمد حاصل از آن را برای احداث و توسعه جایگا­ه­‌های سوخت‌گیری LPG برای خودروها و رونق این سوخت به عنوان جایگزین بنزین استفاده نمود.

همچنین ارزش حرارتی گازمایع بیشتر از بنزین است و در نتیجه مقدار پیمایش خودرو با هر کیلوگرم LPG ،20 درصد بیشتر از پیمایش با یک کیلوگرم بنزین است. لذا با مصرف 2 میلیون تن از LPG صادراتی در داخل کشور به عنوان سوخت خودروها، میتوان 2.4 میلیون تن بنزین را صادر کرد. یعنی نه تنها قیمت بنزین از LPG ،180 دلار به ازای هر تن بیشتر است بلکه با استفاده از LPG به عنوان سوخت خودروها، مقدار بیشتری بنزین برای صادرات در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد.

*درآمد 7 هزار میلیارد تومانی دولت با استفاده از LPG به عنوان سوخت خودروها

در شکل 2 قیمت صادراتی بنزین و LPG براساس آخرین معامله در بورس انرژی تعیین شده است. همچنین قیمت بنزین فروش داخل نیز بر اساس میانگین وزن‌دار قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای محاسبه شده است. بدین صورت میتوان محاسبات اقتصادی این ایده را انجام داد.

محاسبات اقتصادی نشان میدهد که با صادرات 2.4 میلیون تن بنزین و عدم صادرات 2 میلیون تن LPG، مجموعا 6.8 هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش می‌یابد. همچنین با فروش داخلی 2 میلیون تن LPG و عدم فروش داخلی 2.4 میلیون تن بنزین (معادل 3.2 هزار میلیون لیتر) درآمد دولت 3.8 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد. در نتیجه اختلاف افزایش درآمدهای حاصل از صادرات و کاهش درآمدهای حاصل از فروش داخلی نشان میدهد از محل این اقدام حدود 3 هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت افزوده می‌شود.

البته این محاسبه درصورتی است که ما توانایی صادرات LPG در دوران تحریم را داشته باشیم. به اعتقاد کارشناسان برخلاف بنزین، صادرات LPG در دوران تحریم با مشکلات جدی مواجه شده است. در این راستا محسن صالحی، کارشناس حوزه انرژی گفت: «سهم اصلی ال‌پی‌جی در ایران در حوزه صادرات است. سال گذشته ما حدود 5 میلیون تن ال‌پی‌جی صادر کردیم. در سال 1396 این رقم 6 میلیون تن بود که این کاهش یک میلیون تنی به دلیل تاثیر تحریم­‌ها بوده است».

وی همچنین ادامه داد: «عدم ایجاد بستر مصرف این ماده در کشور، باعث شده تا مجبور شویم به هر قیمتی که آنها می‌خرند؛ بفروشیم. زیرا اگر صادر نکنیم باید ال‌پی‌جی‌­های اضافه را بسوزانیم. ما سالیان طولانی است که از گاز استفاده می‌کنیم اما سناریو ما فقط صادرات این ماده آن هم صرفا به شکل خام بوده است».

درنتیجه در صورت کاهش صادرات 1 میلیون تنی LPG، استفاده از این سوخت به جای بنزین به عنوان سوخت خودروها و صادرات بنزین ذخیره شده، درآمدی بیش از 7 هزار میلیارد تومان برای دولت به ارمغان می‌آورد. در مجموع به نظر میرسد لازم است سیاست وزارت نفت نسبت به سوخت LPG تغییر کرده و از صادرات این ماده به مصرف داخلی آن به عنوان سوخت خودروها متمرکز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول