اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

قصه پرغصه اینترنت ماهواره‌ای/ برنامه جاه‌طلبانه برای تسخیر جهان

ستاره‌شناسان برنامه‌های اینترنت جهانی پر سرعت به عنوان یک «تراژدی» مورد انتقاد قرار می‌دهند، زیرا هزاران ماهواره جدید در راه مشاهدات علمی کلیدی قرار می‌گیرند و اساس کار کارشناسان و منجمان را برهم می‌زنند.

قصه پرغصه اینترنت ماهواره‌ای/ برنامه جاه‌طلبانه برای تسخیر جهان

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شهین مردانی:  استارلینک یک پروژه توسعه صورت فلکی ماهواره‌ای است که توسط اسپیس‌اکس به منظور توسعه یک گذرگاه ماهواره‌ای کم هزینه، با کارایی بالا و فرستنده-گیرنده برای پیاده‌سازی یک اینترنت ماهواره‌ای جدید است.

در واقع استارلینک قرار است در آینده‌ای نه چندان دور اینترنت را در سراسر جهان در دسترس قرار دهد اما مشکل اصلی این طرح، تعداد بسیار زیاد ماهواره‌هایی است که برای اینترنت رسانی به زمین، در مدار قرار می‌گیرند.

پس از ارسال تعدادی از این ماهواره‌ها کارشناسان و ستاره‌شناسان زیادی از این پروژه انتقاد کردند و باور دارند حضور ده‌ها هزار ماهواره رصد فضا را دچار مشکل می‌کند و زباله‌های فضایی را به میزان زیادی افزایش می‌دهد که خود این موضوع نیز تبعات زیادی به بار خواهد آرود. 

* شمار ماهواره‌های لازم برای پیاده سازی «استارلینک»

اسپیس اکس اعلام کرده که برای تحقق این رویا، نیاز به قرارگیری ۴۲ هزار ماهواره مستقل در مدار وجود دارد و مسئله اینجاست که تا امروز تنها ۱۲۲ ماهواره مخصوص به مدار ارسال شده‌اند؛ ماهواره‌هایی که همین حالا با وجود تعداد کم‌شان، تبدیل به چالشی برای دانشمندان شده‌اند.

به‌طور خاص، استارلینک قرار است «سرویس ارتباطی پهنای باند بی‌سیم» با «دسترسی اینترنت بی‌سیم پر سرعت» باشد که سرویس‌های دیگر نیز به آن افزوده می‌شود.

*  انتقاد کارشناسان و منجمان از پروژه شرکت خصوصی اسپیس اکس

به تازگی ستاره شناسان مختلفی تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ماهواره‌های استارلینک مزاحم آن‌ها هستند و این در حالی است که هنوز فقط ۱۲۲ ماهواره در مدار قرار گرفته‌اند.

* وضعیت ۶۰ ماهواره استارلینک

۶۰ ماهواره استارلینک همراه یک موشک فالکون ۹ در تاریخ ۲۳ می از مقر کیپ کاناورال به آسمان پرتاب شدند؛ تنها در حدود یک ساعت بعد ۶۰ ماهواره در مدار بسیار بالای زمین، در حدود ارتفاع ۴۴۰ کیلومتری رها شدند و با استفاده از پیشران‌های خود به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری زمین رسیدند.

* ۳۰ هزار ماهواره اینترنتی دیگر به فضا می‌رود

شرکت فضایی اسپیس‌اکس به دنبال مجوز برای ارسال ۳۰ هزار ماهواره اینترنتی دیگر است تا پروژه «استارلینک» را وسعت دهد.

این شرکت از اتحادیه بین المللی ارتباطات درخواست اجازه دسترسی به مدار را برای ۳۰هزار ماهواره استارلینک دیگر کرده است.

* خدمات اینترنت ماهواره‌ای به زودی از راه می‌رسد

شرکت اسپیس ایکس در رقابت با سایر مجموعه‌های فضایی قصد دارد خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود را تا اواسط سال 2020 ارائه کند.

*  آمریکایی‌ها در صف نخست دریافت اینترنت ماهواره‌ایی

به گفته جیون شاتول رئیس اسپیس ایکس، خدمات اینترنت ماهواره ای ابتدا به مشتریان آمریکایی ارائه می شود و پس از ان ماهواره های دیگری نیز به فضا پرتاب می شوند تا دامنه ارائه این خدمات گسترش یابد.

* ستاره‌شناسان: اینترنت ماهواره‌ای یک «تراژدی» است

ستاره‌شناسان برنامه‌های اینترنت جهانی پر سرعت به عنوان یک «تراژدی» مورد انتقاد قرار می‌دهند، زیرا هزاران ماهواره جدید در راه مشاهدات علمی کلیدی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، ماهواره های مداری همچنین می توانند در عملکرد تلسکوپ‌های رادیویی با سطح زمین که متخصصان از آن برای دیدن پدیده های دورتر استفاده می‌کنند، اختلال ایجاد کنند.

* ۱۵۰۰ ماهواره تا سال ۲۰۲۰

براساس اخبار منتشر شده قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰۰ ماهواهر اینترنتی شرکت اسپیس‌اکس در فضا قرار بگیرند.

* آمازون و وان‌وب در صف ارسال ماهواره اینترنتی 

در همین حال، شرکت OneWeb قصد دارد بین ۶۵۰ تا ۲۰۰۰ ماهواره و آمازون نیز حدود ۳۲۰۰ ماهواره اینترنتی را به مدار زمین ارسال کند.

* اشتراک یک توئیت بااستفاده از اینترنت ماهواره‌ای

ایلان ماسک (Elon Musk) رئیس اسپیس‌اکس نیز به تازگی موفق شده توئیتی را از طریق اینترنت ماهواره‌های استارلینک در توئیتر ارسال کند؛ اتفاقی که او را هیجان‌زده کرد، ماسک اعلام کرد توانسته است توئیت جدیدش را توسط اینترنت استارلینک برای حدود ۲۹ میلیون دنبال‌کننده‌ حساب کاربری‌اش در توئیتر منتشر کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول