اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

نخستین «بادبان خورشیدی» تأیید شد

بادبان خورشیدی «SIASAIL-I» که توسط یک موسسه اتوماسیون تحت آکادمی علوم چین ساخته شده، بسیاری از فناوری‌های کلیدی در مدار را تأیید کرده است.

نخستین «بادبان خورشیدی» تأیید شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، بادبان خورشیدی «SIASAIL-I» که توسط یک موسسه اتوماسیون تحت آکادمی علوم چین ساخته شده،  بسیاری از فناوری‌های کلیدی در مدار را تأیید کرده است.

بادبان خورشیدی یک سفینه فضایی است که از فشار نور منعکس شده خورشید بر روی غشاء استفاده می‌شود. این ماده در حین پیمایش از سوخت شیمیایی اضافی و محیط کار استفاده نمی‌کند و دارای ویژگی‌های جرم کوچک، نسبت بزرگ جمع آوری انبساط، هزینه کم، مصرف انرژی پایین و برد دور است.

بادبان خورشیدی به احتمال بسیار زیاد به خارج از منظومه شمسی می‌رسد و می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله ردیابی سیارک‌ها، نظارت بر طوفان‌های ژئومغناطیسی، اکتشاف قطبی خورشیدی و حذف بقایای فضایی کاربرد داشته باشد.

پس از ورود سکوی ماهواره‌ای به مدار، بادبان خورشیدی با استقرار دو مرحله‌ای، تأیید فنی را انجام می‌دهد.

لیو جینگگو، معاون دفتر تحقیقات فناوری اتوماسیون فضایی SIA، گفت: در مرحله اول، مکانیزم برش حرارتی و مکانیسم رهاسازی غیرفعال به تصویب رسیده و بدنه بادبان خورشیدی از سکوی ماهواره بیرون رانده می‌شود و بیش از ۹۰ درجه است.

معاون دفتر تحقیقات فناوری اتوماسیون فضایی گفت: مرحله دوم ساخت دکل‌ها و به تدریج پخش بادبان است که در حدود ۰.۶ متر مربع است.

با توجه به داده‌ها و تصاویر برگشتی از ماهواره، آزمایش فناوری کلیدی بادبان خورشیدی «SIASAIL-I» در حال پیشرفت است که نشان دهنده موفقیت ماموریت تأیید بادبان خورشیدی است.

علاوه بر این، محققان مطالعات دیگری را نیز در مورد عمر مکانیسم، خصوصیات مواد و ارتفاع مداری انجام خواهند داد تا توانایی گردش بادگیر خورشیدی را بررسی کرده و کاربرد بالقوه آن را در کاهش آوارهای فضایی بررسی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول