اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

1600 «مزدور» ترکیه برای آموزش نظامی و اعزام به لیبی وارد اردوگاه‌های نظامی شده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرد که حدود 1600 «مزدور» از عناصر گروهک‌های وابسته به ترکیه برای آموزش‌های نظامی و اعزام به لیبی وارد اردوگاه‌های این کشور شدند.

1600 «مزدور» ترکیه برای آموزش نظامی و اعزام به لیبی وارد اردوگاه‌های نظامی شده‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گزارش کرده‌ است که ترکیه حدود ۱۶۰۰ تن از "مزدورانش" را برای آموزش‌های نظامی به پایگاه‌های نظامی این کشور آورده  تا آنها را برای اعزام به لیبی آماده کند.

در همین ارتباط دیده‌بان گزارش کرده است: «علیرغم آشکار شدن رسانه ای طرح ترکیه در این زمینه، این روند کماکان ادامه دارد.

دیده‌بان در ادمه گزارش خود آورده است که ۱۶۰۰ «مزدور» یادشده از عناصر سه گروهک «السطان مراد»،‌ «سلیمان شاه» و «فرقه المعتصم» هستند و در ادامه اشاره کرد که روند نام‌نویسی این عناصر بسرعت در حال پیگیری است.

طبق توافق بین‌المللیِ "مبارزه با سربازگیری، تامین مالی و آموزش نظامی" سازمان ملل متحد، که حدود ۳۰ سال پیش به تصویب رسیده است،‌ این اقدام ترکیه غیرقانونی و جرم محسوب می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین، دیروز یکشنبه، گزارش کرده بود که شمار عناصر وابسته به ترکیه که به طرابلس پایتخت لیبی رسیده‌اند به ۳۰۰ تن رسیده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از برخی منابع اعلام کرده است «هر کدام از این عناصر در مقابل سه تا شش ماه حضور در لیبی از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار پول دریافت می‌کنند». این منابع در ادامه ذکر کرده‌اند که برخی از عناصری که تاکنون به لیبی اعزام شده‌اند از گروهک «حرکه حزم» هستند که اعضای  آنها اکنون به گروهک‌های سلیمان شاه و السلطان مراد و... پیوسته‌اند.

از سویی دیگر، برخی «منابع موثق» به دیده‌بان گفته‌اند که ترکیه،  عناصر حاضر در خط مقدم تل تمر، راس العین (سری کانیه) و ابو راسین را با سربازان خود جایگزین کرده‌ است؛ بی‌آنکه علت این اقدام را اعلام کند.

برخی منابع لیبیایی نیز در همین ارتباط اعلام کردند که تصاویر دریافتی از نقشه‌های گوگل نشان می‌دهد، عناصر یادشده در منطقه «صلاح الدین» در ورودی جنوبی طرابلس در اردوگاه «التکبالی» که پیشتر در اختیار ارتش لیبی بود، مستقر شده‌اند. این منابع  در ادامه همچنین به ساخت‌ و ساز‌هایی اشاره کردند که چند ماهی است در اردوگاه یادشده جریان دارد.

لیبی از زمان سقوط «معمر القذافی» رهبر سابق این کشور در اواخر سال ۲۰۱۱، از دودستگی شدید در نهادهای دولتی در شرق و غرب این کشور رنج می‌برد و دو دولت یکی در غرب به ریاست «فائز السراج» وجود دارد که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت شرق لیبی و مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی نیز به آن وابسته است.

نیروهای حفتر از حدود چهار ماه پیش حملات خود به طرابلس را برای نفوذ به این شهر آغاز کرده‌اند اما با وجود برخورداری از حمایت‌های تسلیحاتی و مالی امارات، عربستان و مصر هنوز موفق نشده‌اند به این شهر نفوذ کنند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود. نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی «خلیفه حفتر» ژنرال سابق ارتش لیبی، در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول