اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

قانون اجازه فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه را داده است

مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مورد قانونی بودن فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه هیچ تردیدی وجود ندارد چراکه قانون اجازه این فعالیت را داده و رئیس قوه قضائیه آن را تائید کرده است.

قانون اجازه فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه را داده است

طباطبایی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس گفت: فلسفه تشکیل مرکز وکلای قوه قضائیه به بی‌عملی مفرط کانون وکلای دادگستری در سال‌های گذشته برمی‌گردد. در زمانی که کانون وکلای دادگستری در آستانه‌ 50 سالگی بود کشور کمتر از 3هزار وکیل داشت و این آمار هیچ تناسبی بین نیاز و استاندارهای موردنیاز جامعه برای تأمین وکلا وجود نداشته است. 
 

مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فلسفه فعالیت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اظهار داشت: فلسفه ایجاد و تأسیس مرکز وکلای قوه قضائیه در قانون برنامه سوم توسعه در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در قوه قضائیه صورت گرفت و در برنامه‌های بعدی توسعه، نام و فعالیت این مرکز مورد تأکید و تائید قانون‌گذار قرارگرفته است. 

وی در خصوص قانونی بودن فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه بیان کرد: یک استدلال غلط و غیرحقوقی مبنی بر اینکه با پایان مدت‌زمان برنامه سوم توسعه اعتبار مرکز وکلای قوه قضائیه تمام می‌شود وجود دارد که این بحث صحیح نیست. 

مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: وقتی‌که  مرکزی در قانون برای یک امر مستمر ایجاد می‌شود بعد از پایان برنامه توسعه، فعالیت آن مرکز خاتمه نمی‌یابد و مرکز استمرار فعالیت و حیات خود ادامه خواهد داشت. در قانون، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بعدی به ادامه‌ی فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه صحه گذاشته‌شده است.  

طباطبایی اصل، ضمن اشاره به هدف تأسیس مرکز گفت: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه قطعاً می‌تواند به فعالیت خود ادامه و آزمون‌های وکالت، کارشناس رسمی و مشاوران خانواده را برگزار کند. این مرکز ایجاد شد تا تعداد وکلای کشور در طول زمان برحسب نیاز جامعه پذیرش جدید و تسهیلاتی را ارائه کند و به کار خود ادامه دهد. 

وی در مورد قانونی بودن ادامه فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه افزود: در مورد قانونی بودن ادامه فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه هیچ تردیدی وجود ندارد و اجازه ادامه فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه را قانون داده و رئیس قوه قضائیه آن را تائید کرده است. 

طباطبایی اصل در ادامه بیان کرد: فلسفه تشکیل مرکز وکلای قوه قضائیه به بی‌عملی مفرط نهاد متولی امور وکلا (کانون وکلای دادگستری) در سال‌های گذشته برمی‌گردد درزمانی که کانون وکلا دادگستری در آستانه‌ی 50 سالگی بود کشور کمتر از 3000 وکیل داشت و این آمار هیچ تناسبی بین نیاز و استاندارهای موردنیاز جامعه برای تأمین وکلا وجود نداشته است. 

مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: اگر امروز شاهد افزایش تعداد وکلا در جامعه هستیم از برکت وجود مرکز وکلای قوه قضائیه و رقابتی است که این مرکز ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول