اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خزان «طلاق» در بهار استان فارس/ ابتکاری که «خانواده» را مستحکم می‌کند

زندگی مشترک، همواره به آگاهی و شناخت مهارت‌های زندگی نیاز دارد که این‌ مهم، نقش قابل توجهی در پیشگیری از طلاق دارد؛ حالا در استان فارس، توجه به این نکته کلیدی، روند طلاق را رو به کاهش برده است.

خزان «طلاق» در بهار استان فارس/ ابتکاری که «خانواده» را مستحکم می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روندی که در چند سال اخیر در استان فارس برای آموزش پیش از ازدواج مورد توجه و تاکید قرار گرفته است، فرصت فراگیری و پیش‌آگاهی برای زوج‌های جوان را فراهم کرده است. به این صورت که معمولا یک جلسه و در صورت ضرورت ۲ جلسه مشاوره برای زوج‌هایی که در آستانه عقد محضری هستند، در نظر گرفته می‌شود.

انتخاب آگاهانه با مشاوره صحیح و کاربردی، درک صحیح زوج‌ها را از ازدواج و اصولا تشکیل خانواده تقویت می‌کند.

مرکز مشاوره‌ « بهار نکو» در شیراز قرار است، خزان طلاق را در بهار به ارمغان بیاورد. روزانه زوج‌های بسیاری برای بهره‌گیری از فرصت مشاوره به این مرکز مراجعه می‌کنند.

ایده طرح «بهار نکو» با هدف کاهش آمار طلاق، امسال ۹ ساله شده است؛ ایده‌ای که اجرای آن از همان ابتدا به دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز سپرده شد. تاکنون بیش از 360 هزار زوج جوان استان فارسی در دوره‌های مرکز مشاوره « بهار نکو» شرکت کرده‌اند.

برنامه‌های این مرکز به گفته «عباس سلطانی»، سرپرست مرکز آموزش و مشاوره خانواده «بهار نکو» بر مبنای دست‌یابی زوجین به اطلاعاتی کلیدی و مفید پیش از آغاز زندگی مشترک متمرکز شده است.

سلطانی هدف اصلی این طرح را الزامی کردن آموزش‌های پیش از ازدواج عنوان می‌کند و می‌گوید: در راستای بهره‌مندی زوج‌های جوان از حداقل یک جلسه آموزش زندگی مشترک و با توجه به اهمیت این موضوع، ارائه جواب آزمایش خون ازدواج تنها با داشتن گواهی شرکت در این کلاس‌ها، امکان‌پذیر است.

سرپرست مرکز آموزش و مشاوره خانواده «بهارنکو» با اشاره به محتوای دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای این مرکز اظهار می‌کند: توجه به بهداشت و مدیریت روابط جنسی، روانشناسی زن و مرد، بررسی تفاوت‌های روانی بین زن و مرد، احکام و حقوق زوجین و مهارت‌های زندگی، در مدت زمان ۶ ساعت به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

وی اضافه می‌کند: بسته آموزشی شامل نشریه بهارنکو، کتاب آموزش مفاهیم روانشناسی و بهداشت جنسی و همچنین کتابچه آموزشی معاونت بهداشتی دانشگاه با عنوان «ازدواج و مبانی اسلامی، روابط عاطفی و اجتماعی، روابط زناشویی و باروری سالم» نیز به تمامی زوج‌ها در این دوره اهداء می‌شود.

بر اساس آموزه‌های مرکز آموزش و مشاوره خانواده بهار نکو، تداوم آموزش تا پنج سال ابتدائی زندگی به عنوان سال‌های پرخطر نیز پیش‌بینی شده و با برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و ارائه بسته‌های آموزشی تداوم می‌یابد.

بهار نکو اکنون دارای 30 مرکز فعال در استان است تا بتواند گامی موثر در کاهش طلاق بردارد.

دسترسی آسان به مشاوره

مشاوره، راهکارهای مناسبی در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم از عهده حل کردن بسیاری از مشکلات زندگی برآئیم. بسیاری از اختلافات نظر زوجین جوان، امروز با ارائه راهکارهای شاید خیلی ساده نیز قابل حل است.

بررسی‌ها نشان داده است که عدم شناخت مناسب زن و مرد از یکدیگر و آشنا نبودن با خواسته‌های طرف مقابل، باعث ایجاد ضعف در مهارت زندگی مشترک می‌شود و در نهایت در مواردی آنها را به سمت طلاق و پایان دادن زندگی زناشوئی سوق می‌دهد.

مسیری که بهزیستی شهرستان شیراز، سعی کرده است آن را به سمت مشاوره سوق دهد تا به کاهش آمار طلاق و آسیب‌های ناشی از آن منتهی شود.

مدیر بهزیستی شهرستان شیراز با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ استفاده از مشاوره برای رفع مشکلات احتمالی می‌گوید: سامانه «تصمیم» که طی یک تفاهم مشترک میان بهزیستی و دادگستری در چند سال اخیر به فعالیت می‌پردازد با سوق دادن زوجین خواستار طلاق به مراکز مشاوره، سعی بر ایجاد صلح و سازش و پرهیز از طلاق دارد.

حمید آزرمی ادامه می‌دهد: مرکز مشاره تلفنی رایگان 1480 نیز فرصت مناسبی برای دسترسی زوجین به مشاوره قبل از ازدواج فراهم آورده است اگر چه بسیاری از زوجین از این خدمات، آنطور که لازم است، استفاده نمی‌کنند.

وی پدیده طلاق را عاملی برای ایجاد سایر معضل‌های اجتماعی می‌داند و عنوان می‌کند: کودک کار، همسر طلاق، معضلات اجتماعی و اقتصادی و ... همگی پیامدهای نامطلوب وقوع طلاق در جامعه هستند.

به نظر می‌رسد پیش زمینه و امکانات لازم به منظور بهره‌گیری از آموزش‌های لازم برای مهارت زندگی مشترک در بسیاری حوزه‌ها وجود دارد اما بی‌توجهی و بی‌تفاوتی برخی افراد نسبت به موضع آموزش و مشاوره صحیح منجر به وقوع طلاق پس از آغاز زندگی مشترک به دلیل فقدان مهارت کافی می‌شود.

آموزش بر اساس نیازسنجی

نکته بسیار کارساز و کاربردی که یک استاد جامعه‌شناس دانشگاه شیراز به آن اشاره می‌کند، نیازسنجی امروز جامعه و نیازهای زوج‌های جوان است. «حلیمه عنایت» با تاکید بر تغییراتی که در نیازهای نسل امروز نسبت به نسل قبل در زندگی دارند، اظهار می‌کند: تصور نسل امروز از زندگی با نسل گذشته، بسیار متفاوت است.

 

وی معتقد است تعریف نسل امروز از زندگی تغییر کرده است، امروزه توجه به کیفیت زندگی بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه زوجین آگاهی نسبی نسبت به حقوق خود دارند.

این استاد جامعه‌شناس دانشگاه شیراز با اشاره به ریشه‌یابی و علل وقوع طلاق در جامعه می‌گوید: قبل از ارائه هرگونه راهکاری باید مشکلات به خوبی مطالعه و ریشه‌یابی شود تا بر اساس آن نسبت به ارائه راه حل صحیح اقدام شود.

عنایت با دسته‌بندی کردن عوامل طلاق در جامعه امروز، عنوان می‌کند: روابط زناشوئی، اعتیاد، دخالت اطرافیان و مسائل مالی به ترتیب عوامل موثر در بروز طلاق هستند.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن بهره‌گیری از آموزش و مشاوره پیش از ازدواج تصریح می‌کند: اگر چه ارائه آموزش مهارت‌های زندگی به زوج‌های جوان اقدام موثری است اما محتوای آموزشی نیز اهمیت قابل توجهی دارد ، محتوا باید بر اساس نیاز جامعه باشد و سلیقه‌ای اقدام نشود.

این جامعه‌شناس با اشاره به موضوع آشنایی با حق و حقوق زوجه، بیان می‌کند: مرد امروز باید به تفاوت‌‌های همسرش با زنان نسل قبل آگاهی داشته باشد و همسرش را با مادر خود مقایسه نکند.

عنایت ادامه می‌دهد: در ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج امروز لازم است تا رعایت حقوق زن و رعایت تعادل در زندگی به زوجین در جلسات مشاوره به تفصیل آموزش داده شود.

وی معتقد است آموزش برای زندگی مشترک باید از نظام آموزشی آغاز شود و یک جلسه مشاوره به تنهایی برای کسانی که همسر خود را انتخاب کرده‌اند و در یک قدمی ازدواج قرار گرفته‌اند، کافی نیست بلکه پیگیری و توجه به آموزش‌ها باید بعد از ازدواج‌ هم مورد توجه قرار گیرد.

شناختن تفاوت‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت مشاوره و دوره‌های آموزشی به منظور تحکیم بنیان خانواده اقدام مثبتی است که می‌تواند آمارهای طلاق را دستخوش تغییر کند.

گزارش: مریم شمالیان

انتهای پیام/ح
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول