اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

33 درصد زنجانی‌ها مستأجر هستند

معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه 23 هزار خانه خالی در استان وجود دارد، گفت: علاوه بر این 33 درصد خانوارها هم مستأجر هستند.

33 درصد زنجانی‌ها مستأجر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تامین مسکن، طرح «اقدام ملی تامین مسکن» را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده است.

طبق شرایط تعیین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی افرادی که از سال ۱۳۸۴ به بعد و از تاریخ ۲۲ بهمن سال ۵۷ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد و افرادی که متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار باشند، مشمول استفاده از این تسهیلات می‌شوند.

همچنین خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، افراد دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...) از جمله این موارد است.

توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن ( مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل 30 درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در درباره متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی از دیگر شرایط تعیین شده توسط وزارت راه و شهرسازی برای ثبت‌نام در مسکن ملی اقدام است.

دولت در قالب «اقدام ملی تأمین مسکن» احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را برنامه‌ریزی کرده است که از این تعداد سهم استان زنجان ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد است.

در شهر زنجان اما ظرفیت ثبت‌نام در عرض ۴۰ دقیقه به پایان رسیده و بسیاری از افراد متقاضی موفق به ثبت‌نام در این طرح نشدند.

با ایجاد ظرفیت جدید سایت مسکن ملی اقدام برای دومین بار به روی زنجانی‌ها گشوده شد، اما به علت حجم بالای متقاضی این بار سایت در عرض ۲۰ دقیقه بسته شد.

این حجم بالای ثبت‌نام که تعابیر مختلفی از آن می‌توان کرد، واکنش مسؤولان را برانگیخت و با توجه به تعدد افراد جامانده از ثبت‌نام، مسؤولان ذیربط قول دادند که پس از پایش و بررسی دوباره سایت برای متقاضیان باز شود.

وعده استاندار به جاماندگان مسکن

استاندار زنجان در این باره گفت: در این طرح یک ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد سهم‌ زنجان است که شامل بخش مشارکتی و بخشی حمایتی  است.

فتح‌الله حقیقی تصریح کرد: بخش حمایتی برای اقشار کم‌درآمد کمیته امداد و بهزیستی است که البته غیر از این یک پروژه ۸۰۰ واحدی با زمین رایگان در نظر گرفته شده است.

۲۳ هزار خانه خالی در زنجان وجود دارد

معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه ۲۱۷ هزار خانوار شهری در استان زنجان زندگی می‌کنند، اظهار کرد: ۲۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زنجان وجود دارد.

محسن محرمی یگانه با بیان اینکه ۶ هزار و ۷۹۱ خانوار مازاد بر واحدهای مسکونی، در استان حضور دارند، بیان کرد: ۲۳ هزار و ۶۲۷ واحد خانه خالی در استان زنجان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در شهر زنجان تا افق ۱۴۰۴ باید ۱۳ هزار و ۵۹۷ واحد مسکونی ساخته شود تا همه خانوارها صاحب خانه شوند، گفت: این میزان شامل ساخت سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که ۵ هزار واحد آن باید توسط دولت احداث شود.

معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ۳۳ درصد خانوارهای زنجانی مستاجر هستند، گفت: این تعداد شامل ۷۲ هزار خانوار می‌شود.

پایش اطلاعات ثبت‌نام کنندگان در طرح ملی اقدام

وی همچنین به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌سازی برای ثبت‌نام ۵ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی انجام شده که از این تعداد ۵ هزار واحد برای شهر زنجان و ۱۰۰ واحد برای شهر آب‌بر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سامانه طرح مسکن اقدام ملی به بانک مرکزی، ثبت احوال، ثبت اسناد و سایر بانک‌های اطلاعاتی متصل است، گفت: استعلام‌های لازم از مراکز اطلاعاتی انجام و اطلاعات افرادی که به صورت خوداظهاری است پایش می‌شود و افراد فاقد شرایط از این سامانه حذف خواهند شد.

محرمی یگانه با بیان اینکه با حذف افراد فاقد شرایط مجددا ثبت‌نام از افراد دارای شرایط انجام می‌شود، گفت: تا زمان تکمیل ظرفیت سهمیه استان زنجان ثبت‌نام ادامه دارد و ممکن است چند بار دیگر تکرار شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه مسکن‌های حمایتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ متر احداث می‌شوند، گفت: هزینه این مسکن‌ها با توجه به متراژ آن متفاوت است.

معاون عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه در این مرحله هیچ گونه راستی آزمایی اتفاق نیفتاده است و صرفا ثبت‌نام انجام شده است، بیان کرد: ثبت نام کنندگان پالایش خواهند شد و احتمال دارد بخش قابل توجهی از ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط نباشند.

مهرداد سلطانی در پاسخ به این سوال که چرا خیلی از افراد نتوانستند در طرح اقدام ملی ثبت‌نام کنند، افزود: احتمال بالا بودن آمار واجدین شرایط وجود دارد و هنوز مرحله نخست ثبت‌نام انجام شده و پالایش ثبت‌نام کنندگان در مرحله بعدی انجام خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان نیز درباره اجرای این طرح به خبرنگار فارس گفت: این طرح فعلا در مرحله ثبت‌نام است اما به نظر می‎رسد، طرح مثبتی در راستای کاهش قیمت مسکن باشد.

ابوالفضل طاهری با اشاره به اینکه با اجرای این طرح قطعا شاهد کاهش قیمت‌ها دربازار خواهیم بود، بیان کرد: درست است که این طرح فعلا در مرحله ثبت است، اما قطعا در درازمدت تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه پس از افزایش قیمت بنزین بازار مسکن کمی تکان خورد و قیمت‌ها تغییر کرد، گفت: اما با ثبت‌نام دوباره شرایط به حالت عادی برگشت.

طاهری تصریح کرد: امیدواریم طبق وعده داده شده این واحدهای مسکونی به زودی ساخته شود تا شاهد رونق در این حوزه صنعتی باشیم.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول