اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

وضعیت نامطلوب شکارگاه‌های پرندگان فریدونکنار/ تخریب بیش از ۷۰۰ رشته دام هوایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: وضعیت موجود شکارگاه‌های پرندگان به هیچ‌وجه مطلوب نیست و تا حالت ایده‌آل فاصله زیادی دارد، اما تلاش می‌شود با اجرای قانون و ورود قانونی محیط بانان در منطقه شاهد بهبود کامل وضعیت در این منطقه باشیم.

وضعیت نامطلوب شکارگاه‌های پرندگان فریدونکنار/ تخریب بیش از ۷۰۰ رشته دام هوایی

 به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به  نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، دهمین جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی مازندران با حضور حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، معاونین و روسای ستادی این اداره کل، نوجوان دوستدار محیط زیست آملی و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد در ساری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه تشکل‌های زیست محیطی استان یک شبکه خردمند و علمی است، افزود: تشکل‌های زیست محیطی با جدیت و مطالبه‌گری در جهت فرهنگ سازی و صیانت از محیط زیست تلاش می‌کنند و حفاظت از آن را به عنوان دغدغه و هدف اصلی خود می‌دانند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد با اهداف خاص با سوء استفاده از عنوان فعالان محیط زیست سعی در تخریب محیط زیست داشته و با انتشار اطلاعات نادرست سعی در تشویش اذهان و افکار عمومی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته و قبل از سال ۱۳۹۵ پروانه شکار برای تالاب‌های پلنگان، شیرخان لپو و لپوی زاغمرز به صورت غیرمحدود صادر می‌شد، در سال ۹۶ بدلیل شیوع آنفلوآنزا شکار برای کل استان ممنوع اعلام شد، اما در سال ۹۷ و ۹۸ بصورت محدود در یک بازه زمانی بسیار کوتاه انجام شد که هدف از آن حرکت به سمت ممنوعیت شکار در زیستگاه‌های حساس با همکاری جوامع محلی و بومی بوده است.

ابراهیمی تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری و هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی استان، افرادی که قبلا صرفاً به شکار می‌پرداختند، امروز به عنوان دوستدار محیط زیست و در کنار مجموعه محیط زیست استان، اقدامات حفاظتی و احیایی را انجام می‌دهند که نادیده گرفتن این جامعه در تصمیم گیریها قطعا به ضرر محیط زیست خواهد بود و نتایج نامطلوب را نیز بدنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و همکاری جوامع محلی زاغمرز امیدواریم شاهد شکار در برخی مناطق حساس مانند لپوی غربی نباشیم.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص جمع‌آوری و تخریب دام‌های هوایی در منطقه فریدونکنار با انتقاد از عده‌ای که در فضای مجازی زحمات چندین ساله محیط زیست را زیر سوال می‌برند، افزود: در سال‌ها و دهه‌های گذشته که حتی محیط بانان اجازه بازدید و سرکشی به محدوده دامگاه‌ها را نداشتند، این افراد هیچ اعتراضی نداشته در حالیکه همیشه در منطقه حضور داشتند.

ابراهیمی افزود: وضعیت موجود در منطقه فریدونکنار به هیچ‌وجه مطلوب نیست و تا حالت ایده‌آل فاصله زیادی دارد، اما تلاش می‌شود با اجرای قانون و ورود قانونی محیط بانان در منطقه شاهد بهبود کامل وضعیت در این منطقه باشیم.

وی یادآور شد: امسال اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار بدون اتکا به دیگر ادارات محیط زیست و با حمایت مسؤولان استانی و شهرستانی برای اولین بار و با اقتدار کامل موفق شد بیش از ۷۰۰ رشته دام هوایی را در منطقه فریدونکنار تخریب و جمع‌آوری کند که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، ممنوع کردن قرق‌شکنی در تالاب‌های استان، احداث تصفیه خانه فاضلاب در مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بعد از گذشت  ۵۰ سال، پیگیری و در حال اجرا بودن طرح پوشش‌دار کردن کارخانجات سنگ‌شکن با اولویت محورهای هراز، خطیرکوه و کندوان و مجهز کردن تجهیزات محیط بانان را بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای محیط زیست درسال‌های اخیر برشمرد.

در ادامه نوا سلیمانی نوجوان دوستدار محیط زیست آملی با بیان اینکه احساس مسؤولیت‌پذیری نسبت به محیط زیست دارد، ضمن انتقاد به مطلب آموزشی کاربردهای آببندان در درس استان‌شناسی پایه دهم، خواهان تصحیح آن شد.

وی از مسؤولین محیط زیست خواست تا با همکاری آموزش و پرورش این جمله" آب بندان‌ها مامنی امن برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجراست" را در محتوای کتاب استان شناسی بگنجانند.

در این نشست که اعضاء هیأت مدیره شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان و مسؤولا برخی از تشکل‌های زیست محیطی فعال حضور داشتند، دغدغه‌های خود در خصوص شکار پرندگان مهاجر، انتقال آب خزر به فلات مرکزی، لایروبی و اختصاص بودجه جهت احیای کامل تالاب میانکاله، پرنده‌نگری، نهادینه کردن فرهنگ کاشت درخت و تغییر کاربری زمین‌ها در غرب استان و ... را مطرح کردند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول