اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«پدر خط فاصله پسر» تا 22 دی روی صحنه /احتمال اجرای طرح چهارسوی تئاتر ایران

نمایش «پدر خط فاصله پسر» به کارگردانی سینا دلشادی تا ۲۲ دی ماه روی صحنه خواهد بود.

«پدر خط فاصله پسر» تا 22 دی روی صحنه /احتمال اجرای طرح چهارسوی تئاتر ایران

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «پدر خط فاصله پسر» به نویسندگی و کارگردانی سینا دلشادی که از روز چهارشنبه ۴ دی‌ ماه اجراهای خود را در تماشاخانه ماه حوزه هنری آغاز کرده تا 22 دی ماه روی صحنه خواهد بود.

نمایش «پدر خط فاصله پسر» با موضوعی اجتماعی و با پیام «روحیه مقاومت و ایثار» و اقتباس و برداشتی آزاد از رمان «کودک، سرباز، دریا » نوشته ی ژرژفون ویلیه است. علی آباقری، ندا حبیبی، میلاد حجازی، امیرعلی زارعی و فرحان فرحناک در این نمایش به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «پیِر، نوجوان فرانسوی که پدر خود را در جنگ با آلمان از دست داده است به دنبال ادامه دادن راه پدر است که اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث...» دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از: نیما بیگلریان طراح صحنه، سحر محمدیان منشی صحنه، علیرضا رضایی طراحی پوستر و برشور و  ندا حبیبی دستیار کارگردان.

علاقمندان می‌توانند برای تماشای نمایش «پدر خط فاصله پسر» هر روز به غیر از شنبه‌ها و از ساعت ۱۸:۳۰ به نشانی: خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه، تماشاخانه ماه حوزه هنری و یا برای تهیه بلیط به سایت تیوال مراجعه کنند.

*«خرس» در مهرگان

نمایش «خرس» بر اساس نمایشنامه ماندگار آنتوان چخوف از تاریخ ۱۵ دی تا اول بهمن ماه سال جاری در سالن اصلی تماشاخانه مهرگان به کارگردانی کیوان ظهرابی به روی صحنه می‌رود. در این نمایش لیلی صبری، نیما قربان زاده، فرید گلریز، لاله حشمت پسند، نیما نیکمنش، عرفان سیف الهی، الیکا تصدیقی و محمد سعوه به ایفای نقش می‌پردازند.

«خرس» مثل سایر آثار چخوف نگاهی عمیق به روابط انسانی دارد. زن و مرد با تمام پیچیدگی و در عین  خود سادگی وجودی خویش با ظرافتی بی نظیر در این نمایش در کنار هم بار دراماتیک قصه را به دوش می‌کشند.

کاوش در روابط فی ما بین زن و مرد از دیرباز دستمایه بزرگان ادب جهان بوده و شاهکارهای بسیاری بر این اساس خلق شده که بی شک خرس یکی از زیباترین این آثار است. ریتم و تمپوی مناسب، شخصیت پردازی به جا و منطقی،کنش و واکنش‌های معقول تاثیرگذار در لفافه‌ای از طنز از شاخصه‌های اصلی این متن نمایشی است.

گروه نمایشی آک‌ کوشیده است در کمال وفاداری به اصل متن نمایشی، محوریت رویدادها را بین کاراکتر زن و مرد تقسیم کند و تساوی بین حقوق این دو رکن اساسی بشریت را با نگاهی طنازانه به چالش بکشد.

* اسدی: بنیان اولیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تغییر نکرده است

سعید اسدی و مهرداد کوروش نیا، دو عضو هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی در نشستی با برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور به ارائه نظرات خود درباره بهبود روند برگزاری بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پرداختند.

اسدی در این نشست درباره رویکرد جشنواره تئاتر فجر در بخش استانی و همچنین ضرورت بهره‌گیری از نظرات هنرمندان استان‌ها گفت: تمرکز فعالیت‌های تولید نمایش و پیروی آن برگزاری جشنواره شکل دوپاره‌ای دارد، بخشی از آن از نظر تقسیم مسئولیت‌ها به ساختار کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می‌گردد، ما هم اداره کل هنرهای نمایشی را داریم و هم هر استان اداره کل خود را دارد و بودجه‌ها هم به دو بخش تخصیص پیدا می‌کند. اداره کل هنرهای نمایشی باید در سراسر ایران متولی تولید تئاتر باشد اما تمامی بودجه مختص به تئاتر را دریافت نمی‌کند.

وی ادامه داد: این سیاست دوگانه یکی از مسایل اساسی است و اگر تولید تئاتر به طور کلی به اداره کل هنرهای نمایشی اختصاص پیدا می‌‌کرد و سازوکار مشخصی داشتیم که در تخصیص بودجه و خدمات تاثیرگذار باشد، اوضاع بهتر بود. این تناقض ما را هم آزار داده است، به همین دلیل در برنامه ریزی برای تولید و حمایت از تئاتر همواره یک بام و دو هوا وجود دارد.

اسدی همچنین گفت: فراخوان و شیوه‌نامه‌هایی که منتشر می‌شوند، قرار و قاعده‌ای می‌گذارند که تا حدودی با جشنواره تئاتر فجر تناسب دارد و قابل نفی هم نیستند. فکر می کنم اگر اداره کل هنرهای نمایشی برنامه‌ای را پیش می‌برد، دبیر جشنواره نمی‌تواند خلاف آن عمل کند و مشارکت استان‌ها در شکل دادن به این شیوه ها باید بیشتر شود. 

مهرداد کوروش‌نیا هم سپس بیان کرد: من فکر می‌کنم بهترین شکل انجام امور جشنواره مشارکت جامعه تئاتری از طریق انجمن هنرهای نمایشی استان‌هاست و این اتفاقات باید در استان‌ها توسط هنرمندان انجام شود. آموزش در استان‌ها باید بیشتر و دقیق‌تر پیگیری شود، همچنین برگزاری کارگاها با حضور اساتید مطرح فضای تعاملی ‌تری را ایجاد می‌کند. 

وی ادامه داد: اساتید از این طریق جهان بینی و مکتب فکری و هنری خود را می‌توانند به هنرمندان انتقال دهند، البته به نظرم عملی شدن تمامی این اتفاقات است که می‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد.

دیدار شهرام کرمی با هنرمندان تئاتر استان‌‎ها

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هنرمندان تئاتر استان‌ها از احتمال اجرایی شدن طرح چهارسوی تئاتر ایران با هدف توسعه تئاتر در استان‌ها از سال‌های آینده خبر داد. 

وی بیان کرد: گردهمایی هنرمندان منتخب استان‌ها در این همایش اتفاق بسیار شایسته‌ای بود. خوشحالم جشنواره‌های تئاتر در سال جاری با تمام مشکلات و کاستی‌ها در همه استان‌ها به نحو شایسته‌ای برگزار شد. اگر در سال‌های گذشته در بعضی از استان‌ها جشنواره‌های تئاتر کم و کاستی‌هایی داشت، اما امسال با تمام محدودیت‌های موجود، این جشنواره‌ها به خوبی پیش رفت. از برگزار کنندگان جشنواره‌های استانی و مدیران  کل هنرهای نمایشی آن‌ها و مشارکت هنرمندان تئاتر در استان‌ها بسیار سپاسگزارم. 

وی افزود: امسال در شش جشنواره استانی توانستم حضور یابم و به دلیل اینکه این رویدادها در بازه زمانی فشرده و حدود دو ماهه برگزار شد، امکان شرکت در همه آن‌ها را نداشتم. امیدوارم برگزاری این جشنواره‌ها به صورت پراکنده در طول سال در استان ها و مناطق مختلف برگزار شود اما در دو سال گذشته و مسئولیت ام در اداره کل هنرهای نمایشی تقریبا به همه استان‌ها سفر کرده‌ام و با مشکلات و مسائل آن‌ها در تئاتر آشنا هستم. همچنین خود کارم را از جشنواره‌‎های استانی شروع کرده ام و با مسائل آن‌ها آشنا هستم. متاسفانه شرایط اعتباری ما در دو سال گذشته مناسب نبوده است و به تبع نتوانسته‌ایم بخشی از طرح‌هایمان را اجرایی کنیم. 

این هنرمند با ابراز خرسندی نسبت به وضعیت تئاتر در استان‌ها گفت: مایه خوشحالی و مسرت من است که تئاتر استانی با حضور پرشور جوانان و پیشکسوتان روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد. هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی نیز از کیفیت آثار راه یافته رضایت داشتند. این همایش به پایان رسید و انتخاب‌ها انجام شده است. باید بگویم همه آثاری که متقاضی حضور در جشنواره و منتخب جشنواره‌های استانی بوده اند، آثار درخوری هستند اما به هر حال جشنواره دارای ظرفیت محدودی است و عدم انتخاب برخی از آثار به معنای کیفیت کم آن‌ها نیست. 

وی با اشاره به طرحی برای توسعه تئاتر در ایران بیان کرد: طرح چهارسوی تئاتر ایران نیز ارائه شده است تا این همایش در سال‌های بعد با حضور تمام گروه‌های نمایشی استان‌ها برگزار شده و توسعه یابد. حتی قرار بر اجرای آن در سال جاری بود اما مشکلات مالی و اعتباری مانع از تحقق این تصمیم شد.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند 10 تا 20 بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول