اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تشکیل کارگروه کارآمد برای منابع درآمدی بودجه

نائب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور از تشکیل کارگروه کارآمد و منطقی کردن منابع درآمدی بودجه سال 99 خبر داد.

تشکیل کارگروه کارآمد برای منابع درآمدی بودجه

غلامرضا کاتب عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، از تشکیل کارگروه کارآمد و منطقی کردن منابع درآمدی بودجه سال 99 خبر داد و اظهار داشت:‌ پس از تقدیم بودجه سال 1399 از سوی دولت و تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه، کارگروهی با حضور 9 تن از اعضای کمیسیون تلفیق برای کارآمد و منطقی کردن درآمدهای پیشنهادی دولت در لایحه بودجه 99 تشکیل شد تا با بررسی لایحه پیشنهادی دولت نسبت به واقعی و منطقی‌کردن منابع و درآمدهای دولت در سال 99 اقدام کند. 

وی ادامه داد: البته آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تاکید کرد که دولت آماده است تا تمام درآمدهای غیرمنطقی و مغایر با قانون برنامه ششم توسعه را حذف کند.

نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه همچنین خاطرنشان کرد: کارگروه مذکور در دو روز گذشته بیش از 10 ساعت جلسه کارشناسی برگزار کرد تا درآمدهای غیرواقعی و مغایر با قانون برنامه ششم را بررسی و گزارش خود را برای ارائه به کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس آماده کند.

کاتب در مورد منابع درآمدی غیر واقعی دولت در بودجه سال 99 تصریح کرد: یکی از منابعی که به صورت غیرمنطقی و غیرواقعی در بودجه سال 99 مطرح شده است، درآمدهای حاصل از فروش اوراق مشارکت است که دولت پیشنهاد کرده از این محل 80 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. در حالی که براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت در سال 99 تنها مجاز است 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش برساند. همچنین عملکرد سال‌های گذشته دولت‌ها هم نشان می‌دهد که هیچ دولتی تاکنونی نتوانسته از طریق فروش اوراق مشارکت بیش از 40 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. لذا اگر این پیشنهاد دولت به تصویب برسد، تمام دولت‌های بعدی ناکارآمد شده و منابع درآمدی آنها نابود می‌شود. همچنین به هر میزانی که اوراق مشارکت بیشتری فروخته شود، نرخ تامین مالی بالاتر می‌رود که این امر مغایر با سیاست‌های کلی نظام است و به تولید هم آسیب می‌رساند.

وی اضافه کرد: همچنین دولت در لایحه بودجه 99 پیش‌بینی کرده از محل فروش اموال و دارایی‌های دولت 49 هزار 500 میلیارد تومان درآمد کسب کند در حالیکه عملکرد ده ماهه سال 98 دولت از این محل تنها 2 هزار میلیارد تومان است لذا رقم پیشنهادی دولت نشان می‌دهد تا چه حد درآمدهای پیش‌بینی شده غیرمعقول و غیرمنطقی است. همچنین یکی دیگر از منابع غیرمعقولی که از سوی دولت پیش‌بینی شده است فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت است در حالیکه عملکرد سال جاری نشان می‌دهد که میزان فروش روزانه ما به طور میانگین حدود 400 هزار بشکه بوده است. 

نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 99 در ادامه سخنان خود تاکید کرد: با توجه به منابع درآمدی غیرواقعی که عنوان شد، پیش‌بینی می‌شود دولت در سال آینده با کسری بودجه 110 هزار میلیارد تومانی مواجه باشد. این موضوعی است که مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات هم به آن اذعان دارند و کارگروه منطقی‌کردن درآمدهای دولت در بودجه نیز به این میزان از کسری بودجه رسیده و گزارش آن را آماده کرده است.

به گفته کاتب، در صورتی که بودجه سال 99 واقعی نشود و این کسری بودجه اتفاق بیفتد در سال آینده با تورم بالایی مواجه خواهیم شد و تولید و اشتغال آسیب جدی می‌بیند.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد غلامرضا تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: در حالیکه کارگروه کارآمد و منطقی کردن درآمدهای دولت در سال 99 گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارائه داده و اعضای این کارگروه در جلسات کمیسیون تلفیق بارها پیشنهادات خود را برای رفع ایرادات بودجه عنوان کرده‌اند اما آقای تاجگردون مانع از رفع ایرادات بودجه می‌شود و سعی دارد اشتباه دولت در تدوین بودجه را به مجلس تحمیل کند. متاسفانه اعضای کمیسیون تلفیق رئیسی‌ را برای خود انتخاب کردند که بیشتر در خدمت دولت است تا مجلس و تماما از لایحه دولت دفاع می‌کند و اجازه ایجاد تغییرات در بودجه را به نمایندگان نمی‌دهد. لذا تصمیم گرفتیم در کمیسیون تلفیق پیشنهادات خود را مطرح نکنیم چون آقای تاجگردون مانع از طرح پیشنهادات می‌شود و سعی دارد عینا لایحه دولت را تصویب کند، لذا ما این موارد را در صحن علنی مجلس مطرح خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول