اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

وقتی زور ستاد تسهیل به بانک‌ها نمی‌رسد/ تلاش برای رونق تولید با پول توجیبی!

هدف از ایجاد «ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی» کمک به شرکت‌ها و تولید کنندگان است، اما ظاهرا این ستاد زور کافی را ندارد تا بتواند مقاومت بانک‌ها را بشکند، چرا که به گفته استاندار زنجان، تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی فقط در حد پول توجیبی است.

وقتی زور ستاد تسهیل به بانک‌ها نمی‌رسد/ تلاش برای رونق تولید با پول توجیبی!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی» در استان‌ها با هدف باز کردن گره‌ مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران به همت دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شد، تا به وجه مشترک مشکلات صنایع موضوع که همانا بدهی‌ به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بود رسیدگی کند.

«ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی» خیلی زود با جمع کردن پرونده‌ واحدهای مشکل‌دار گام‌ها را برای حل مشکلات برداشت، اما این گام‌ها ظاهرا با عدم همراهی بانک‌ها و ناتوانی ستاد تسهیل در راستای کمک به واحدهای مشکل‌دار سست شد.

در حالی که گفته می‌شود در استان زنجان، 70 واحد تولیدی با حدود 6 هزار و 700 نفر کارگر و با بدهی حدود 314 میلیارد تومان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که ستاد تسهیل قرار است کمک کند تا مشکلات آنها رفع شود، اما این ستاد زور لازم را برای کمک ندارد.

محمدمتین مقدم، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه زنجان و مدیرعامل شرکت نورا صنعت کارن، با بیان اینکه پنج سال است در زمینه کسب و کار وارد عمل شدیم و در حوزه تحقیقات در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت داریم، اظهار کرد: تاکنون چندین پروژه در سطح استان و کشور انجام دادیم، اما در این زمینه که نیاز واجب و ضروری کشور است، تاکنون هیچ کمک و تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم.

بروکراسی پیچیده و نبود حمایت مانع اجرای کار می‌شود

وی با بیان اینکه به دلیل بروکراسی پیچیده اداری و نبود حمایت تاکنون نتوانستیم کاری انجام دهیم، تصریح کرد: گرفتن مجوز برای نیروگاه‌های انرژی‌ تجدیدپذیر و خورشیدی در کشور به شدت سخت و طاقت فرسا شده است.

مدیر عامل شرکت «نورا صنعت کارن» با بیان اینکه حمایت و ارائه تسهیلات فقط در حد شعار است، گفت: اگر کسی هم موفق شود مجوز بگیرد در زمینه تسهیلات و تامین مالی به شدت با مشکل روبه‌رو هستیم که واقعا ادامه کار را غیرممکن می‌کند.

مقدم با بیان اینکه در استان‌های دیگر حمایت از این گونه اقدامات و کارها بسیار خوب است، گفت: اما متاسفانه در استان زنجان هیچ کمکی انجام نمی‌شود و ما با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم.

مدیر عامل شرکت نورا صنعت کارن در مورد وضعیت ارائه تسهیلات و مقدار تسهیلات دریافتی گفت: تاکنون حتی صفر ریال هم تسهیلات نگرفته‎ایم و در این زمینه وضعیت خوبی نداریم، چرا که در زمینه اخذ تسهیلات به حدی سنگ‌اندازی می‌شود، که از گرفتن تسهیلات و کمک‌های دولتی پشیمان می‌شویم.

سخن گفتن از مشکلات برای کسانی که گام در راه تولید گذاشته‌اند تکراری و بیهوده شده است، چرا که هر چه گفته و انتقادی می‌شود، نه به کسی برمی‌خورد و نه مسؤولی تلاش می‌کند که در این راستا اقدامی انجام دهد.

شاید بسیاری از مردم ایران، زنجان را با چاقویش بشناسند چاقوی که این روزها در نبود صنایع بزرگ التیام بخش و کمک کننده اشتغال استان است، اما فعالان همین صنعت هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که حتی ستاد تسهیل هم توان رفع آن را ندارد.

حسین زارعی، مدیر عامل شرکت چاقوی صنعتی زنجان طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه این شرکت در زمینه بسته‌بندی صنعتی چاقو و تولید قطعات دستگاه‌های خردکن نیشکر فعال است، اظهار کرد: این شرکت در راستای توسعه صنعت چاقوی زنجان و از سال 1386 راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 16 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و ما در اوایل کار با مشکلات فراوانی مواجه بودیم، افزود: متاسفانه در اوایل کار یک ستاره به گوش ما زده بودند و می‌گفتند که شما بدهکار هستید و نمی‌توانید از تسهیلات بانکی استفاده کنید.

ستاد تسهیل نتوانست ضمانت‌های بانکی را آزاد کند

مدیر عامل شرکت «چاقوی صنعتی زنجان» با اشاره به اینکه دو سال به دلیل مشکلات موجود مجبور شدم با خانواده در شهرک صنعتی زندگی کنم، تصریح کرد: طی اردیبهشت سال‌جاری از ستاد تسهیل خواستیم تا برای گسترش و توسعه فعالیت، ضمانت‌های بانکی شرکت را آزاد کند که متاسفانه این اقدام انجام نشد.

زارعی با بیان اینکه ما در حدود 280 میلیون تومان وام گرفتیم که از این مبلغ حدود 700 میلیون تومان پرداخت و در حدود 300 میلیون تومان با سود بانکی از وام باقیمانده است، ادامه داد: برای این وام بانک مبلغی حدود 3 تا 4 میلیارد تومان سند ما را نگه داشته‌ و درخواست ما از ستاد تسهیل این بود که این اضافه اسناد ما را آزاد کنند تا بتوانیم در زمینه توسعه شرکت گام برداریم.

وی با بیان اینکه حتی ما مجبور شدیم سند خانه یکی از اقوام را هم به عنوان ضمانت به بانک بدهیم که همین امر هر از چندی مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند، افزود: من به عنوان یک صنعتگر توبه کرده‌ام که وام نگیرم، چرا که رویکرد بانک‌ها غلط و ربایی است.

مدیر عامل شرکت چاقوی صنعتی زنجان با بیان اینکه زور ستاد تسهیل به بانک‌ها نمی‌رسد، افزود: اگر بانک‌ها در کنار واحدهای تولیدی قرار گیرند و انگیزه بدهند و کمک کنند، قطعا شاهد رونق تولید در کشور خواهیم بود.

مقدم با بیان اینکه ما انتظار نداریم که بانک‌ها مانند سازمان‌های خیریه عمل کنند، چرا که بانک‌ بنگاه اقتصادی است و باید سود خود را ببرد، گفت: اما رویکرد بانک‌ها غلط است و متاسفانه بانک‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و همین امر مشکلاتی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ما یک واحد فعال هستیم که اگر اسناد ما آزاد شود قطعا در راستای توسعه شرکت گام‌های خوبی برداشته خواهد شد، گفت: در غیر این صورت ما مجبوریم، 16 نفری که در شرکت کار می‌کنند را اخراج کنیم.

مدیر عامل شرکت چاقوی صنعتی زنجان با بیان اینکه که چندین بار با ستاد تسهیل و بانک‌ها نامه‌نگاری کردیم، ادامه داد: اما هنوز نه از طرف بانک‌ها و نه از طرف ستاد تسهیل جوابی به ما داده نشده است.

مشکلات فعالان اقتصادی به همین جا محدود نمی‌شود و بسیاری از فعالان جوان در عرصه صنعت نیز با محدودیت‌ها و تنگناهایی متعددی مواجه هستند.

آرمان نعمتی، مدیر عامل شرکت «ویرا صنعت راسا» هم در این زمینه با بیان اینکه ما توانستیم در زمینه آبیاری هوشمند بر پایه اینترنت اشیاء اقدامات و فعالیت‌های خوبی داشته باشیم، اظهار کرد: با توجه به کمبود آب در کشور دستگاه‌های تولیدی و طرح‌های ما توانسته تا 40 درصد در زمینه مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در زمینه اجرای این طرح به سراغ کشاورزان و جهاد کشاورزی و مسؤولان رفتیم، ولی تاکنون هیچ حمایتی انجام نشده است، گفت: رایزنی‌های مختلفی کردیم، ولی تاکنونی حتی ریالی تسهیلات نگرفته‌ایم.

مدیر عامل شرکت ویرا صنعت راسا با بیان اینکه مسؤولان به واردات دستگاه‌های اکتفا می‌کنند تا کمک به تولید کننده داخلی، تصریح کرد: ما حتی برای اینکه بتوانیم به صورت پایلوت این طرح را در جایی تست و اجرا کنیم به سراغ مسؤولان به ویژه جهاد کشاورزی رفتیم ولی حاضر به همکاری نشدند.

مسؤولان به جوانان اعتمادی ندارند

وی با درخواست از مسؤولان در زمینه جلوگیری از واردات این دستگاه‌ها گفت: باید راه ورود این دستگاه‌های خارجی گرفته شود، تا ما بتوانیم تولیدات داخلی را عرضه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسؤولان به جوانان اعتمادی ندارند، ادامه داد: نبود اعتماد باعث شده تا ما نتوانیم کارها و تولیدات خود را عرضه کنیم.

این مشکلات تنها بخشی از مشکلات تولید کنندگان و فعالان بخش اقتصادی استان است که گوش شنوایی لازم دارد تا شنیده شود، البته شنیده شدن تنها کافی نیست چرا که اقدام لازم باید برای حل این مشکلات انجام شود، چرا که وعده مسؤولان تاکنون فقط در حد حرف است و بس.

به نظر می‌رسد هدف از ایجاد «ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی» کمک به همین شرکت‌ها و همین تولید کنندگان است، اما ظاهرا این ستاد زور کافی را ندارد تا بتواند مقاومت بانک‌ها را بشکند، چرا که به گفته استاندار زنجان در جلسه 16 خرداد سال‌جاری تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی فقط در حد پول توجیبی است که به هیچ تولیدی رونق نخواهد بخشید.

انتهای پیام/2308/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول