اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

بودجه 153 میلیونی برای تحقق سند ملی سالمندی

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به اینکه تاکنون هیچ پیمایشی درباره سالمندآزاری انجام نشده بود، گفت: تنها 153 میلیون تومان برای تحقق سند ملی سالمندی اختصاص داده شده است.

بودجه  153 میلیونی برای تحقق سند ملی  سالمندی

حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه شاخص‌های بومی سالمند آزاری هنوز در کشور تعریف و تدوین نشده است،‌گفت: هیچ پیمایشی تا به حال در کشور درباره این  سالمندآزاری انجام نشده و باید جنبه‌های حقوقی مختلف مربوط به سالمندی در حوزه خانواده و مراکز نگهداری سالمندان همچنین در خصوص حضورشان در فضاهای اجتماعی را رصد کنیم. 

وی در ادامه ابراز داشت: با انجام این پایش‌ها می‌توانیم متوجه شویم که آیا خلأ قانونی در خصوص سالمندی و سالمندآزاری وجود دارد یا خیر و در صورت وجود خلاء قانونی متناسب با آن لایحه تعریف و تدوین کنیم. 

*فرهنگ‌سازی و رفتارهای پیشگیرانه مقدم بر قانون‌گذاری

علامه با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و رفتارهای پیشگیرانه مقدم بر قانون‌گذاری است، گفت: اگر سالمندان ما توانمند شوند بسیاری از مسائل آنها حل خواهد شد.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان خاطرنشان کرد:   بدون انجام فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی، نمی‌توان به ابعاد قانونی پرداخت.

*قوانین سختگیرانه بدون فرهنگسازی موجب گسست عاطفی و فرهنگی است

وی افزود: اگر با قوانین سخت‌گیرانه در مواجهه با سالمندان وارد عمل شویم ممکن است در بین اعضای خانواده و یا مراقبین سالمند این حس به وجود بیاید که قانون پشتیبان آنها نیست، بنابراین بدون بسترسازی مناسب برای تکریم سالمندان نباید سطح توقع را افزایش داد چرا که موجب گسست عاطفی و فرهنگی میان سالمندان و جامعه خواهد شد. 

علامه با اشاره به اینکه در حال احصاء و طبقه‌بندی شاخصه‌های مربوط به سالمند آزاری و انجام پیمایش درباره وضعیت موجود این قشر اجتماعی هستیم، بیان داشت: مداخلات اولویت‌مند نیز از دیگر برنامه‌های ما است.

*آغاز نخستین پیمایش ملی سالمندی در کشور

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: نخستین پیمایش ملی سالمندی در کشور در حال انجام است و پس از انجام این مرحله پایلوت و رسیدن به تحلیل اولیه که در فصل زمستان سال 98 به پایان خواهد رسید، در سال 99 اولین اقدامات خود را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها حدود 50 سال است وارد فاز سالمندی جمعیت شده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اند، گفت:در کشور ما بحث افزایش جمعیت سالمندی در سال‌های اخیر به صورت جدی‌تری مطرح شده و نیازمند اولویت‌بندی این مباحث هستیم تا یک نظام واحد در مواجهه با سالمندی به وجود بیاید چرا که هنوز دغدغه در این زمینه در دستگاه‌ها به وجود نیامده است.

علامه با اشاره به تجربه‌های موفق جهان در حوزه سالمندی اظهار داشت: برای مواجهه نظام‌مند از طریق مراکز دانشگاهی وارد عمل شده‌ایم و پایلوت اولیه «محیط دوستدار سالمند» در شهر اصفهان در حال اجرا است که این پایلوت بر اساس شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت در 5 محله اصفهان اجرا می‌شود. 

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: برنامه توسعه محله‌محور در حوزه سالمندی که با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد سالمندی اجرا می‌شود در حال گذراندن دوره‌های آموزشی است.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرایی کردن سند ملی سالمندی در سال 99 بودجه موردنظر به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شده است، اظهار داشت: از آنجا که کشور درگیر تحریم و پیامدهای مربوط به آن است بیشتر همت مسؤولان این سازمان بر تأمین نیازهای فوری و کوتاه‌مدت متمرکز شده است.

علامه با اشاره به شرایط موجود کشور گفت: بنابراین ما نتوانستیم ردیف بودجه فعالیت دبیرخانه شورای ملی سالمندی را برای تحقق سند سالمندی دریافت کنیم.

وی افزود: بسیاری از فعالیت‌های مربوط به ‌سالمندی زیرساختی است و باید با اجرای برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت پیش رود در اولویت بودجه‌ای کشور قرار نگرفته است.

*برای اجرای سندملی سالمندی، تنها 153 میلیون تومان اختصاص یافت

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه بودجه موردنظر برای تحقق سند ملی سالمندی 153 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود  گفت: برای اجرای اولین پیمایش ملی سالمندی، مرکز آمار اعلام کرده حدود 106 میلیارد تومان بودجه نیاز است و مجبوریم از سایر هزینه‌های پژوهشی بهزیستی و وزارت رفاه برای پیشبرد برنامه‌های‌مان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسأله سالمندی هنوز به دغدغه اصلی و عملیاتی کشور تبدیل نشده علی‌رغم اینکه همه مسؤولان به پیامدهای سالمندی اذعان دارند اما شرایط تحریمی باعث شده نگاه ویژه به این حوزه نداشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول