اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

دل پُردرد تولیدکنندگان از عملکرد ستاد تسهیل/ اتفاق‌نظر تولیدکنندگان بر بی‌اثر بودن مصوبات ستاد

تولیدکنندگان چهارمحال و بختیاری ضمن گلایه‌های متعددی که از عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دارند، انتقادات جدی را متوجه بانک‌ها به دلیل بهانه‌تراشی برای فرار از مصوبات این ستاد می‌دانند.

دل پُردرد تولیدکنندگان از عملکرد ستاد تسهیل/ اتفاق‌نظر تولیدکنندگان بر بی‌اثر بودن مصوبات ستاد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، امور اداری دست و پا گیر، مواردی چون وجود تسهیلات بانکی با سود بالا، اخذ وثیقه سنگین، بروکراسی اداری بازدارنده و درخواست ضمانت‌های مختلف از صنعتگر از موانع تولید به شمار می‌رود.

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیش از 9 سال است که با اختیارات ویژه‌ای که به اعضا داده به کمک تولیدکنندگان آمده است؛ در زیر اظهارات چند تن از تولیدکنندگانی که گذرشان به ستاد تسهیل خورده را از مقابل نگاه‌تان می‌گذارنیم تا بیشتر در خصوص کارآمدی این ستاد و نواقص احتمالی آن مطلع شویم.

عبدالرضا مختاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: از سال ۱۳۶۰ در شهرک صنعتی شهرکرد فعال بوده‌ام، نزدیک به ۳۸ سال سابقه کار و جز سومین نفری بوده که در شهرک صنعتی شروع به تولید کردم، ۳۰ سال واحد من با موفقیت کار می‌کرد، با بیش از ۳۰ پرسنل بدون تعطیلی کار انجام می‌شد اما امروز مشکل پیدا کرده و دیده نمی‌شوم و کارخانه‌ام ماه‌هاست که تعطیل شده است.

مدیر عامل شرکت امین شهرکرد، با اشاره به مراجعه‌ی مکرر به ستاد تسهیل و بی‌نتیجه بودن، اظهار کرد: جلسات ستاد تسهیل با حضور استاندار، رئیس سازمان صمت، نماینده بانک و ‌... تشکیل می‌شود و بانک در جلسه مصوبات را می‌پذیرد اما اجرا نمی‌کند، سازمان صمت به عنوان متولی هیچ اهمیتی به این مسئله نمی‌دهد و به دنبال پیگیری و رفع مشکلات نیست.

عدم اجرای مصوبه ستاد تسهیل توسط بانک

وی ادامه داد: در ستاد تسهیل مصوبه صادر می‌کنند اما در اجرا هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، بانک مصوبه‌ی ستاد تسهیل را به هیچ عنوان اجرایی نمی‌کند، من بارها به دبیر ستاد که سازمان صمت است گزارش داده، اما هیچکدام اقدامی نکردند.

این تولیدکننده با اشاره به دلیل‌تراشی مختلف بانک، بیان کرد: بانک می‌گوید؛ کارخانه‌ی شما توجیه اقتصادی ندارد ولی کالایی که تولید می‌شود هم مصرف بازار و هم می‌توانست صادراتی باشد، این وظیفه‌ی سازمان صمت است که باید در قبال بانک کار را توجیه کند که متاسفانه حمایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: دیگر دلیل‌تراشی بانک، بدهی معوقه بود و باید بررسی شود، چه عاملی موجب ناتوانی واحدی در پرداخت اقساط می‌شود؟ وقتی بانک حساب‌های کارخانه را مسدود می‌کند عملا آن را تعطیل کرده و نمی‌تواند تعهدات خود را انجام دهد.

مدیر عامل شرکت امین بیان کرد: زمانی که امور مالیاتی حساب‌های شرکت را به مدت چند سال مسدود می‌کند، چطور شرکت می‌تواند بدهی دهد؟ مشکل اینجاست که باید این سیکل باطل را از بین برد، باید حامی و کمک‌کننده باشند نه مانع‌تراشی کنند.

مختاری با بیان اینکه همین عوامل موجب تعطیلی کارخانه و نیروها شد، گفت: چهار بار کارخانه مزایده رفته است، هیچ تسهیلاتی از طریق این ستاد در اختیار من قرار داده نشد، ۱۲ سال است حساب‌های شرکت را مسدود کرده و با وجود بیش از ۳۰ نفر پرسنل منجر به تعطیلی کارخانه شد.

کاغذبازی بی نتیجه جاری حمایت واقعی را گرفته

وی با اشاره به کاغذ بازی بی‌نتیجه‌، اظهار کرد: مشکلات گفته می‌شوند اما دیده نمی‌شوند، ۱۲ سال بیش از ۲۰۰ نامه به صمت، استانداری داده شده اما یکبار تا به امروز نیامدند از واحد بازدید کنند و بگویند درد شما تولیدکننده چیست؟ اگر واحد توجیه اقتصادی و زیرساخت  دارد باید کمک کنند.

مختاری با بیان اینکه هدف باید رفع مشکل باشد، گفت: مشکل همه پول نیست، برخی باید دیده شوند، اقتصاد و دارایی حساب‌ها را مسدود می‌کند و عملا گردش مالی بسته می‌شود و صنعتگر هم برای پرداخت بدهی اموال و ماشین آلات خود را می‌فروشد و کارخانه تعطیل می‌شود.

مختاری ادامه داد: امروز ما با بانک‌ها مشکل جدی پیدا کرده، سازمان صمت باید مشکلات کارخانه‌ها را پیگیری کند، امروز یک واحد تولیدی تعطیل شده با 10 میلیون تومان می‌تواند اشتغال ایجاد کند اما اشتغال جدید ایجاد کردن بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی گفت: چرا باید برای ۳۰۰ میلیون تومان اخذ شده یک‌ میلیارد تومان به بانک بازپس داد، و باز هم مدعی ۱ میلیارد دیگر باشد؟ همان تسهیلات  ۳۰۰ میلیون تومانی بنای ورشکستگی این کارخانه شد، مسؤولان تنها نظاره‌گر چنین اتفاقاتی نباشند.

بانک‌ به دنبال منافع خود است

 تولیدکننده‌ دیگر منصور سمیعی که با توجه به مانع‌تراشی‌های بانک تاکنون تسهیلات نگرفته است، گفت: در بخش تولید، ستاد تسهیل تنها اقدامی که می‌کنند، فرستادن نامه برای بانک است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه بانک‌ به دنبال منافع خود است، اظهار کرد: اسنادی به جز سند طرح، کارکرد حساب و ... می‌خواهند و این‌ها همه موانع برای تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: بانک در ستاد تسهیل رقم را تایید می‌کند اما از نظر سیستماتیک هیچ تفاوتی برای صنعتگران قائل نیست و بروکراسی اداری همچنان موجود است.

سود بانک و بروکراسی بزرگترین مانع تولیدکنندگان

سمیعی گفت: بزرگترین مشکل تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات، سود بالا و بروکراسی‌های اداری است، بانک سند طرح را قبول ندارد و فقط به دنبال سند ملکی است و هیچکس نمی‌تواند با این شرایط تسهیلات دریافت کند.

افشین هاشمی رئیس هیئت مدیره شرکت ابتکار هم دل پری از سنگ اندازی بانک‌ها داشت، وی گفت: مشکل اصلی بانک‌ها و سنگ‌اندازی آنها است، صمت باید فکری به حال این وضعیت کند، هیچ تولید کننده‌ایی نمی‌تواند با این شرایط تسهیلات دریافت کند.

سمیعی گفت: بزرگترین مشکل تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات، سود بالا و بروکراسی‌های اداری است، بانک سند طرح را قبول ندارد و فقط به دنبال سند ملکی است و هیچکس نمی‌تواند با این شرایط تسهیلات دریافت کند.

هاشمی در پایان گفت: بانک حتی در خرید ماشین آلات و ... تصمیم‌گیری می‌کند به جای اینکه سازمان صمت بر پول نظارت کند و بازرسی داشته باشد که تسهیلات در چه راهی هزینه شده، بانک به دنبال کار اجرایی است و تصمیم می‌گیرد از کجا ماشین آلات و ... را خرید کنیم، با این روند هیچکس نمی‌تواند تسهیلات دریافت نماید.

عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین همراهی بانک‌ها با توجه به آئین‌ نامه‌های داخلی و قوانین دست ‌و پاگیر، همچنان موجب بازدارندگی از رونق تولید است، حال باید دید مسؤولان مربوطه کاری برای این مشکلات انجام می‌دهند و یا باز هم می‌خواهند نظاره‌گر تعطیل شدن واحدهای تولیدی جدیدی باشند!

انتهای پیام/۶۸۰۳۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول