اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

العربی الجدید: مداخله نظامی ترکیه در لیبی برای کسب اهداف منطقه‌ای است

یک سیاستمدار لیبیایی با استراتژیک دانستن زمان تصمیم ترکیه برای اعزام نظامی به لیبی، معتقد است این کار با هدف کسب اهرم فشار در نشست وزرای خارجه سه کشور اروپایی در طرابلس است.

العربی الجدید: مداخله نظامی ترکیه در لیبی برای کسب اهداف منطقه‌ای است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «العربی الجدید» در مطلبی اختصاصی به نقل از یک سیاستمدار اهل لیبی نوشت مداخله نظامی احتمالی ترکیه در این کشور و حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، در «زمان بسیار استراتژیکی» انجام خواهد شد.

این سیاستمدار لیبیایی که خواست نامش فاش نشود، به العربی الجدید گفت تصمیم ترکیه برای اعزامی نیروی نظامی برای حمایت از طرابلس می‌تواند مزیت و برتری استراتژیکی به آنکارا در موضوع بحران لیبی ارائه کند.

بر این اساس، وی ضمن اشاره به نشست آتی وزرای خارجه فرانسه، ایتالیا و آلمان به تاریخ هفتم ژانویه (هفدهم دی) در طرابلس، مدعی شد ترکیه قصد دارد پیش از این نشست جای پای نظامی خود را در لیبی باز کند و اهرم فشار نظامی در این گفت‌وگوها پیدا کند.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز ۲۷ نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان مواجه شد.

به نوشته این پایگاه خبری، منبع مذکور معتقد است ترکیه می‌خواهد با اعزام نیروی نظامی به لیبی، نفوذ رقبای ژئوپلتیکی خود را شامل مصر و امارات عربی متحده در این کشور کاهش دهد، کشورهایی که همگی حامی نیروهای «خلیفه حفتر» سرکرده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی هستند.

العربی الجدید همچنین نوشت که حفتر به درخواست «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برای گفت‌وگو یا تماس تلفنی پاسخ منفی داده و دعوت آنکارا برای دیدار مستقیم را نیز نپذیرفته است.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود. نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی حفتر، در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

خبرگزاری «رویترز» نیز بامداد سه‌شنبه به نقل از منابعی در دولت ترکیه و گروهک موسوم به ارتش آزاد سوریه گزارش داد ترکیه قصد دارد با اعزام عناصر مسلح در سوریه به لیبی، از تجربه جنگی آنها در حمایت از طرابلس استفاده کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول