اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

بانک‌ها متهمان ردیف اول موانع تولید/اقدامات ستاد تسهیل در حد نامه‌نگاری است

برخی از کارآفرینان حوزه تولید با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که مهم‌ترین آن مراحل پر پیچ‌ و خم زیاد بروکراسی اداری برای مجوزهای تولید وعدم حمایت مناسب از کارخانه‌جات و کارگاه‌ها از طریق تأمین مالی سرمایه در گردش این تولیدی‌هاست.

بانک‌ها متهمان ردیف اول موانع تولید/اقدامات ستاد تسهیل در حد نامه‌نگاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، «اقتصاد مقاومتی» به‌عنوان شاه‌بیت کلام رهبری در طی چند سال گذشته بارها تکرار شده است. واژه‌ای که می‌تواند حرکت کشور بر ریل رشد و توسعه را شتاب داده و وابستگی‌ها را به خارج کاهش دهد و از سویی بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی بیفزاید، این مسئله می‌تواند به بازسازی ریشه‌ها و ستون‌های اقتصاد کشور کمک شایانی کند و به حرکت و رشد کشور در این عرصه شتاب مضاعفی دهد..

برخی از کارآفرینان حوزه تولید با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که مهم‌ترین آن مراحل پر پیچ‌ و خم زیاد بروکراسی اداری برای مجوزهای تولید وعدم حمایت مناسب از کارخانه جات و کارگاه‌ها از طریق تأمین مالی سرمایه در گردش این تولیدی‌هاست.

پنجم اردیبهشت سال 1389 بود که دولت وقت برای رفع مشکلات سد راه تولید ازجمله مشکل سرمایه در گردش، به پیشنهاد رئیس‌جمهور و به استناد اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی به ریاست وزیر صنایع و معادن به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور اجرایی، تشکیل شد.

گلایه از قوانین دست و پاگیر در مسیر تولید

علی‌رغم تشکیل این ستادها در استان‌ها، متأسفانه خیلی از تولیدکنندگان بوشهر گلایه‌هایی دارند که بیش از 10 سال است در جهت رفع مشکلات خود راه به‌جایی نبرده‌اند. باوجود تشکیل این ستاد در استان بوشهر، مشکلات تولید مرتفع نشده و تا جایی که اخیراً نماینده ولی‌فقیه در بوشهر در خطبه‌های نماز جمعه  با ابراز گلایه از متولیان حوزه تولید استان، بیان کرد: باید سریع تمامی قوانین غیرضروری و دست‌وپاگیر در مسیر تولید و سرمایه‌گذاری شناسایی و اصلاح شود.

واردات کالاهای لوکس از طریق ارز دولتی

مهدی جهانگیری یکی از این کارآفرینان است که از سال 82 کار تولید سنگ‌های مصنوعی را در شهرک صنعتی بوشهر آغاز و برای 90 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است. وی در خصوص مشکلات حوزه تولید در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: متأسفانه امروزه برای ثبت مجوز تولیدی‌ها مشکلات عدیده‌ای ازجمله بروکراسی‌های اداری و استعلام‌های گوناگون از دستگاه‌های مختلف نیاز است که ستاد تسهیل رفع موانع تولید باید بیش‌ازپیش در جهت رفع این تولیدی‌های نوپا تلاش کند.

مدیر کارخانه تولید سنگ مصنوعی بابیان اینکه این محصول از کالاهای لوکس به شمار می‌رود، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل ما واردات بی‌رویه و خارج از عرف ورود جنس‌های لوکس خارجی با ارز دولتی و نیمایی است.

اقدامات ستاد تسهیل در حد نامه‌نگاری است

وی افزود: برای حل این مشکل به سازمان‌های مختلف ازجمله ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نامه زده‌ایم و از این طریق به وزارت صمت نامه‌نگاری صورت گرفته اما تاکنون هیچ پاسخ مناسبی به ما داده نشده و برای دل‌خوشی ما اعلام برخورد با این متخلفان را می‌کنند اما همچنان شاهد وادادات این کالای لوکس با ارز دولتی و نیمایی به کشور هستیم.

   

مدیر کارخانه تولید سنگ بیان کرد: متأسفانه از 10 شرکت فعال در حوزه سنگ‌های مصنوعی در کشور، فقط سه شرکت با ظرفیت 30 درصد اقدام به تولید می‌کنند و بقیه تعطیل یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند و اگر این رویه اصلاح شود، می‌توانیم تا 400 نفر در کارخانه اشتغال‌زایی کنیم.

بانک‌ها متهمان ردیف اول موانع تولید

عباس جوکار از دیگر کارآفرینان برتر کشور در حوزه صنایع تبدیلی و تولید شکلات خرمایی به شمار می‌رود که توانسته با صادرات محصول خود به کشورهای خارجی، تعداد 25 نفر را به‌صورت مستقیم صاحب شغل کند. وی در خصوص طی کردن مراحل ثبت مجوز کارگاه خود، گفت: برخلاف برخی از کارآفرینان، قبل از پیگیری مراحل دریافت مجوز، اقدام به تأسیس کارگاه در ابعاد کوچک‌تری کردم و بعد از توسعه کار اقدام به دریافت مجوز کردم و به‌واسطه وجود زیرساخت‌های کارگاهی به مشکل خاصی برخورد نکردم.

 

این کارآفرین نمونه کشوری، دریافت تسهیلات بانکی را از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان دانست و گفت: علی‌رغم دریافت مجوزهای موردنیاز تولیدی، بانک‌ها در ارائه تسهیلات به کارآفرینان بیش‌ازحد سخت و محتاط عمل می‌کنند که این عمل منجر به تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شده است.

خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بوشهر از استان‌های صنعتی به شمار نمی‌رود، ابراز کرد: فقط 10 درصد شغل‌ها در بوشهر مربوط به صنعت است و این استان با داشتن بیشترین تعداد گمرک در کشور،  70 درصد مشاغل در حوزه دریانوردی، تجارت و بازرگانی است.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر با اشاره به مشکلات تولید در استان بوشهر، گفت: بیشترین گلایه‌ تولیدی‌ها از بانک‌ها بوده است؛ علاوه بر بانک‌ها، تولید کنندگان با موانعی همچون مالیات و بیمه، تغییر نرخ نوسانات ارز، وجود دلالان و افزایش قیمت مواد اولیه نیز دست و پنجه نرم می کنند.

فرصت دوباره بانک‌ها به تولیدی‌ها

گزدرازی افزود: در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع استان مقرر شده که بانک‌ها به واحدهای تولیدی فرصت بیشتری بدهند و حتی بدهی‌های موقت را برای چند بار امهال کنند تا تولیدی‌هایی که معوقات بانکی دارند، بتوانند بیش از یک بار اقدام به گرفتن تسهیلات بانکی کنند.

به نظر می‌رسد علی‌رغم تأکیدات بسیار مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید و تولیدکنندگان و تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جهت حمایت از تولید کنندگان، اما زور این ستاد به رفع حل موانع تولید نمی‌رسد و باید به شکل جدی‌تری این مشکل را مرتفع کرد.

گزارش: سید احمد موسوی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول