اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

حال معماری شهرها با بزک کردن نمای ساختمان خوب نمی‌شود

یک کارشناس حوزه معماری با اشاره به اینکه برخی از نمای ساختمان استفاده می‌کنند تا عیب و ایرادات معماری را بپوشانند، گفت: یادمان باشد که با بزک کردن نمای ساختمان، حال معماری شهرها خوب نمی‌شود.

حال معماری شهرها با بزک کردن نمای ساختمان خوب نمی‌شود

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، سید محمد بهشتی از کارشناسان حوزه فرهنگ و شهرسازی عصر امروز در همایش کمیته های نمای مناطق ۲۲ گانه شهر تهران گفت: چند سال قبل بود که از اتوبان صدر عبور می‌کردم در یک تابلو نوشته بود «شهر دیده می شود» که این نکته بسیار جای تأمل دارد؛ این یعنی ما یک روزی شهر را نمی‌دیدیم و حالا بعد از سال‌ها دیده‌ایم.

وی افزود: ممکن است به نظر شما این برسد که این جمله کمی هم طنز دارد اما اینگونه نیست؛ کسانی که کمی سنشان بیشتر باشد یادشان هست که ما در شهرهایمان بناهایی داشتیم که نمایشان بندکشی آجر نشده بود. که الان هم برخی جاها از این بناها وجود دارد.

این کارشناس حوزه معماری و شهرسازی ادامه داد: شاید اولش می گفتیم مالک پولش نرسیده است اما وقتی به داخل خانه نگاه می‌کردیم می‌فهمیدیم پولش را هم داشته و متمول است و مشکلش بی پولی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: یا زمانی را خاطرتان هست که قبل از دهه پنجاه ساختمان‌هایی ساخته شده بودند که بالکن داشتند و این بالکن‌ها تبدیل به پستوی خانه‌ها شده بودند و اشغال‌های خانه را در آنجا نگهداری می‌کردند.

بهشتی گفت: اینها نمونه هایی از این است که گفتم شهر سالها دیده نشده است و حالا تازه یادمان افتاده که شهر دیده می شود. در همان سالها که شهر دیده نمی‌شد منظره کوه‌های البرز را از مردم گرفتند.

وی ادامه داد: در شهر رفت و آمد وجود داشت اما زندگی وجود نداشت برای همین بود که شهر تاریک شده بود و یک جورایی به پستو تبدیل شده بود و فقط آن را پر کرده بودیم.

کارشناس حوزه معماری گفت: یک وقتی در همین تهران چراغ روشن شد و حالا فهمیدیم که چقدر بلبشو در این شهر رخ داده است و ما، این را در گذر زمان ندیده ایم. کم کم سیستم عصبی مان فعال شد و نسبت به اتفاقات رخ داده در شهر حساس شدیم.

بهشتی ادامه داد: حالا از این شهر روشن شده و از تاریکی بیرون آمده چه چیزهایی دیده می شود؟ به طور قطع اولین چیزهای دیده شده زشتی ها و کثیفی هاست. بیست سال پیش هیچ‌کس یادش نبود چه بلایی دارد سر شهرها می آید.

وی افزود: وقتی یک حادثه ای مثل پلاسکو رخ می دهد انگار این حادثه در دامن شهر رخ داده است و حالا کم کم شهر در حال پیدا کردن صاحب است. تا قبل از این صاحب شهر مدیریت شهری بود اما امروز شهرها دارند صاحبان جدیدی پیدا می‌کند.

کارشناس حوزه معماری گفت: تفاوت تورهای تهران گردی با سایر کشورها این است که شما در تور پاریس گردی یک فرانسوی را نمی‌بینید اما در تهران مشتریان تهران گردی همین تهرانی ها هستند که یادشان افتاده شهر را ببینند.

بهشتی افزود: امروز در تهران صحبت از این می شود که باید همه خانه ها، پارکینگ داشته باشند. این یعنی اینکه برای مدیریت شهری ما مهمتر از فضای داخلی خانه داشتن پارکینگ مهم است.

وی ادامه داد: شما خانه بروجردی ها یا خانه عامری های کاشان را تصور کنید. مثل این می ماند که به طراح آن خانه می‌گفتند قبل از آنکه اطاق ها و حیاط و اندرونی و بیرونی خانه را طراحی کنید تکلیف طویله آن را معلوم کن.

کارشناس حوزه معماری گفت: متاسفم که یک‌روزی را در این شهر داریم می‌بینیم که به جای آنکه طعم و رنگ غذا برایتان اهمیت داشته باشد جذابیت و اشتها برانگیزی آن مهم شده و حالا جلوی ما فست‌فودهایی می‌گذارند که اشتها آور است اما کنارش سرطان و بیماری هم می آورد.

بهشتی افزود: یک دوره ای در این شهر در حوزه معماری شهری جلوی ما فست فود گذاشته اند و نتیجه اش این سرطانی شده است که در نما و معماری خانه های شهر می بینیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در معماری و شهرسازی شهرها گفت: نمای ساختمان رکن مهمی است اما یادتان باشد که با بزک کردن نمای ساختمان حال معماری شهرهای مان خوب نمی شود.

این کارشناس حوزه معماری گفت: نمای ساختمان حکم ماسک بر صورت را دارد. ماسک کارش چیست؟ کارش این است که یک سری از اجزای صورت را بپوشاند و باید یادمان باشد که قرار نیست این نماها معماری ما را بپوشاند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول