اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

هوشمندی نیروی انتظامی و راهنمائی رانندگی شبیه ساز رانندگی نصیر را تولید کرد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:سامانه شبیه ساز رانندگی نصیرمحصول حاصل همکاری مشترک نیروی انتظامی، بخش شرکت واحد اتوبوسرانی و مجموعه دانشگاهی است.

هوشمندی نیروی انتظامی و راهنمائی رانندگی  شبیه ساز رانندگی نصیر را تولید کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم بازدید از سامانه شبیه‌ساز رانندگی نصیر دانشگاه خواجه‌نصیر الدین طوسی که عصر امروز در دانشکده مکانیک این دانشگاه برگزار شد در جمع خبرنگاران درمورد هوشمندسازی حمل و نقل و ویژگی‌های این طرح گفت: یکی از بحث‌های خیلی شایع در حال حاضر بحث استفاده از فناوری‌های جدید است برای اینکه ایمنی و عملکرد محصولات جاده‌ای، ریلی و هوایی بالاتر برود چون فناوری‌های مشترک هستند. 

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم حوزه هوشمندسازی است، یادآور شد: هوشمندی را برای سه حوزه به کار می‌برند که اولین حوزه این است که ایمنی‌ بالا برده شود و برای این کار رفتار راننده کنترل شود و در صورتی که راننده خواب‌آلود و یا اگر فاصله‌اش با خودروهای مقابل یا مجاور کم است هشدار داده شود که بحث ایمنی اولین فازی است که اجرا می‌شود. 

منطقی گفت: فاز دوم این است که سیستم‌های حمل و نقل را با یک مرکز مرتبط می‌کنند؛ مثلا وقتی شما می‌بینید اسنپ در شهر تهران به یک میلیون  نفر سرویس می‌دهد کار خیلی عظیمی است این ممکن نمی‌شود مگر اینکه به یک مرکز وصل باشند و مرکز کنترل کند که در چه جاهایی توزیع راننده داشته باشد و که به کسانی درخواست خدمت دارند سرویس ارائه کند که این بحت هوشمندی در فاز دوم است است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: از ناوگان به صورت بهره‌ور استفاده کنیم و محصول را هم باید تحت کنترل داشته باشیم که یکسری از اجزای خود محصول مثل سیستم ترمز دائم را مانیتور می‌کنند و قبل از اینکه محصول وارد نقطه بحرانی شود هشدار می‌دهند که در واقع تعویض یا اصلاح شود به طوری که باعث بالاتر رفتن سطح ایمنی محصول شود. 

وی در پاسخ به این سوال که طرح شبیه سازی رانندگی نصیر را چگونه دیده‌اید،‌ گفت: این شبیه‌‌ساز سه ویژگی مهم دارد که نمونه این طرح را در بخش هوایی که خیلی حساس است داریم و قرار شد این طرح در بخش زمینی هم جاری سازی شود که اولین نکته مثبت اینکه هوشمندی در نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بوجود آمده تا این اتفاق بیفتد؛ نکته دوم اینکه سیستم به تنهایی جوابگو نیست یعنی اگر فقط توسط دانشگاه ساخته می‌شد این محصول حاصل همکاری مشترک نیروی انتظامی، بخش شرکت واحد اتوبوسرانی و مجموعه دانشگاهی است که درواقع این یک پدیده است که چند مجموعه با هم یک کار توسعه می‌دهند.تبادل دانش و رسیدن به یک نقطه مشترک هم در این همکاری به وجود آمده است. نکته سوم که خیلی مهم است این است که یک فاز اولیه دارد که باید حداقل‌ها را داشته باشد.ما از نظر شناختی رانندگان ما با سایر راننده‌ها فرق دارند.

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راه در ادامه طی بازدیدی که از رونمایی شبیه ساز رانندگی نصیر داشت، خاطرنشان کرد: این طرح یک بخش از قابلیت‌هایی است که می‌تواندبه ایمنی و ارتقاء ترافیک کمک کند.

وی ادامه داد:اساسا در همه جای دنیا  آی‌تی اس دو وظیفه عمده را برعهده دارد؛ اول ایجاد یک بستر قوی برای مدیریت و پایش که بتواند سازوکاری را ایجاد و حتی‌الامکان خطاهای انسانی را جبران کند. سیستم‌های هوشمندی که در خودروها و ابزار‌های کنترلی داریم و سیستم‌هایی هوشمندی که می‌تواند به عنوان ابزارهای کاربران نقش خود را ایفا کنند که این هم به عنوان یکی از این قابلیت‌ها است که حتما می‌تواند فردی را که قرار است در آینده کنترل و هدایت یک وسیله نقلیه در مقیاس بزرگ را برعهده بگیرد بتواند درک دقیق‌تر و صحیح‌تری از این وسیله داشته باشد.حتما این آموزش می‌تواند به دریافت‌های بهتر برای اینکه بتواند درک بهتری از خطر و شرایط داشته باشد منجر شود تا تمام اینها آخر منجر به کاهش سوانح و آسیب‌ها و حوزه ترافیک شود.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد گواهینامه‌های افرادی که این دوره را می‌گذرانند، گفت: دکتر نحوی باید در این رابطه توضیح دهد. این گواهینامه‌ها و تائیدیه‌ها  یک مسأله‌ای داخلی است که مربوط به دانشگاه است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا همه  رانندگان باید این دوره را طی کنند،‌گفت: فعلا گذراندن این دوره برای همه رانندگان شرکت اتوبوسرانی تهران الزامی است که می‌تواند یک الگو باشد برای اینکه ما به سایر بخش‌هایی که نیازمند داشتن گواهینامه پایه یکم هستند  برای فعالیت چنین شرایطی را ببینیم و پیش‌بینی کنیم. فعلا فقط برای یک بخش خاص است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول