اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

جذب گردشگر با برگزاری مراسم آیینی و سنتی چله‌نشینی+تصاویر

رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه گفت: مراسم آیینی و سنتی چله‌نشینی در کنار سرو کهن‌سال ابرکوه با هدف معرفی پتانسیل‌ها این شهرستان برگزار شد که ادامه این روند یکی از راه‌های جذب گردشگر است.

جذب گردشگر با برگزاری مراسم آیینی و سنتی چله‌نشینی+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار به رسم سنت دیرینه مردم ابرکوه و چله‌نشینی آنان در شب‌های طولانی زمستان، مراسمی تحت عنوان «چله؛ گاهِ سرو نشینیِ ابرکوه» در کنار پیرترین موجود زنده ایران برگزار شد.

در حاشیه این آیین سنتی حمید مشتاقیان در گفتگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: به‌طورکلی هدف از برگزاری رویدادهای گردشگری، جذب گردشگر و معرفی شهرستان در حوزه‌های مختلف است که به واسطه آن می‌توانیم پتانسیل‌های خود در این دیار کهن و باستانی را به استان، کشور و جهان معرفی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه اذعان کرد: چله‌نشینی در کنار سرو کهن‌سال ابرکوه توسط کارگروه اجرایی گردشگری شهرستان ابرکوه، برگزار شد که تلاش شده کردیم در قالب آن برخی سنت‌های قدیمی و هنرهای شهرستان را به طور زنده اجرا و به بازدیدکنندگان معرفی کنیم.

مشتاقیان خاطرنشان کرد: در آیین ما ایرانی‌ها و به ویژه مردم ابرکوه از روز سی آذر به بعد برنامه دید و بازدیدهای شب‌های بلند زمستان ادامه داشته و امروزه احیاء این نشست‌ها به تقویت ارتباطات بین مردم کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه استقبال بسیار خوب و دور از انتظاری از سوی مردم برای این برنامه رقم خورد، اضافه کرد: برآورد اولیه حضور بیش از 4 هزار نفر از مردم علاقمند به میراث فرهنگی و کهن در کنار سرو 4500 ساله این شهر است که در امنیت کامل رفت‌وآمد کردند.

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه افزود: همان‌طور که فعالان حوزه گردشگری تاکنون با جدیت وارد میدان شده و برنامه‌های مختلف را با قدرت برگزار می‌کنند، قطعاً و به لطف خدا برنامه‌های مختلف را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم ابرکوه را آن‌چنان‌که شایسته شهرستان و مردمان آن است معرفی کنیم.

مشتاقیان وجود سرو کهن‌سال ابرکوه را یکی از افتخارات بزرگ این شهرستان برشمرد و ادامه داد: عمری به بلندای بیش از 4500 سال، عمر کمی نیست و این درخت تاکنون دوره‌ها و نسل‌های بسیاری را به خود دیده و قطعاً حضور مردم در این مراسم، احترام به مسن‌ترین موجود این دیار است.

وی تهیه شیرینی سنتی، اجرای مراسم سر سفره‌ای، پخت آش و نان محلی و دورهم نشینی در کنار آتش و ... را که در چله‌نشینی سرو برگزار شد، از جمله برنامه‌های آیینی و سنتی در فرهنگ و رسوم ما است که مردم با آن عجین شده‌اند.

انتهای پیام/90027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول