اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

«دریان» روستای دوستدار کتاب ایران

یکی از شاخصه های مهم دریان، روستای دوستدار کتاب نامگذاری شده است که در پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از بین یک‌هزار و 406 روستا انتخاب شد.

«دریان» روستای دوستدار کتاب ایران

خبرگزاری فارس- علیرضا خوش‌نیت: دریان یکی از روستاهای استان آذربایجان‌شرقی است که در دهستان گونی مرکزی بخش مرکزی شهرستان شبستر در یک کیلومتری شمال شهر خامنه واقع شده‌ است که اخیرا با تصویب هیات دولت تبدیل به شهر شده است.

دریان در ۶۰ کیلومتری شهر تبریز و از توابع بخش مرکزی شهرستان شبستر طبق سرشماری سال 95 مرکز آمار ایران این روستا جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر،  یک‌هزار و ۲۶۰ خانوار و یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری بوده و به دلیل پیشرفت در زمینه‌های فرهنگی، تجاری، رفاهی و ... این آمار رو به رشد است.

دریان از شمال به رشته کوه‌های میشو و شهرستان مرند، از شرق به شهر شبستر و روستای شانجان، از غرب به روستاهای مشنق و هریس  شهرستان مرند و از جنوب به شهر خامنه و کوزه‌کنان مشرف است.

اگر از شهر تبریز به سمت غرب حرکت کنید بعد از صوفیان و شبستر به جاده دریان رسیده و پس از گذر ۵ کیلومتر از این جاده به شهر ییلاقی و کوهستانی دریان می‌رسید البته راه دیگر دریان از خامنه نیز می‌باشد.

دریان به لحاظ موقعیت خاص خود دارای چشمه سارهای فراوان در دل کوه‌ها و دامنه‌های آنها می‌باشد. در این روستا تعداد زیادی قنات حفر شده که وجود قنات‌های زیاد در دریان حکایت از سخت کوشی مردم دریان در گذشته دارد.

شاید خیلی‌ها اسم دریان را شنیده باشند و یا این اسم برایشان آشنا باشد. نگاهی کوچک به اسم سوپر مارکت‌های دونبش، مغازه‌های عمده‌فروشی بازار، شرکت‌های تجاری، کارخانه‌های مواد غذایی و … در پایتخت این اسم را در برابر دیدگانشان قرار می‌دهد.

از همه مهم‌تر محله دریان‌نو به همراه محلات شهرآرا ، پاتریس لومومبو، ستارخان و محلات مجاور این نام را برایشان آشنا کند.

بنیانگذار محله دریان‌نو حاج مهدی ابراهیمی‌دریانی است. وی اصالتا از دریان در استان آذربایجان‌شرقی بود. وی در تهران آبادگری زیادی کرد و بنیاد محله‌های شهرآرا، دریان‌نو و مناطق پیرامون خیابان ستارخان را گذاشت. دریان‌نو به نام زادگاهش نامیده شده و شهرآرا نام شرکتی بود که او تأسیس کرد.
 

 

یکی از شاخصه‌های مهم دریان، روستای دوستدار کتاب نامگذاری شده است که در پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نزدیک به ١٤٠٦ روستا و آبادی عشایر دوستدار کتاب، دست‌اندرکاران این طرح برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند که پس از چندین مرحله داوری هیات داوران این جشنواره، ١٠ روستا را به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب کردند که در این میان دریان از شهرستان شبستر در جمع منتخبان مرحله نهایی این جشنواره قرار گرفت.

طرحی که از طرف کتابخانه روستای دریان شبستر به وزارتخانه ارسال شد به علت وجود تازگی و ابتکارات موجود در این طرح از طرف هیات داوران انتخاب شد. برای ارسال طرح جهت انتخاب روستای دوستدار کتاب محدودیتی وجود نداشت و آشتی دادن روستائیان با کتاب، افزایش عضویت، برقراری ارتباط از جمله ویژگی‌های این طرح بود.

دریان با جمعیت اشاره شده، بیشتر جمعیت عضو کتابخانه عمومی این شهر هستند. که با تاسیس کتابخانه الغدیر در سال 1378 اکثر مردم ساکن آن در کتابخانه عضو هستند و این کتابخانه دارای 13 هزار و 500 جلد کتاب است.

مسوول کتابخانه الغدیر دریان می‌گوید ترویج کتابخوانی، برگزاری نشست‌های کتابخوان، نمایشنامه‌خوانی، برگزاری نمایشگاه کتاب و معرفی کتاب از جمله ویژگی‌های طرح ارسال شده از کتابخانه دریان بود که حائز مقام شد.

فریبا خاقانی، اظهار می‌دارد معرفی کتاب در محافل، مجالس و مدارس، برگزاری نشست‌های کتابخوان به‌طور منظم و مرتب، نشست کتابخوانی در حوزه دفاع مقدس، فعالیت‌های فرهنگی، مسابقه کتابخوانی به صورت خلاصه نویسی، برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی قرآن، همکاری با بسیج شهرستان در فعالیت فرهنگی از اقدامات کتابخانه دریان است.

کتابدار و مسوول کتابخانه دریان که حدود 17 سال سابقه کار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه متوسط سن جمعیتی روستای دریان بالاست طرح سالمندپروری را نیز در این روستا اجرا کردیم و به عنوان طرح قابل اجرا برای سال آینده نیز ارائه شده که در صورت تامین اعتبار اجرا می‌کنیم.
 

 

خاقانی با اشاره به اینکه ارائه کتاب رایگان از درب منزل سالمندان از جمله ویژگی‌های این طرح است، افزود: با انتخاب کتابخانه دریان به عنوان 10 روستای دوستدار کتاب کشور، تندیس و لوح تقدیر از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا و حواله کتاب، تجهیزات کتابخانه و جایزه نقدی در مجموع 400 میلیون ریال به این کتابخانه اعطا شد.

وی با بیان اینکه کتابخانه تنها مرکز فرهنگی در این شهر محسوب می‌شود و باید به آن توجه شود، متذکر شد: در موفقیت کتابخانه دریان خیران، اعضای فعال و مردم این روستا نیز سهیم هستند.

شایان ذکر است، اخیرا مراسم نکوداشت پروفسور مرحوم دکتر رضا ثابت داریانی نویسنده و پژوهشگر بین‌المللی در کتابخانه دریان با حضور مسوولان شهرستانی برگزار و از شخصیت وی تجلیل شد.

خاقانی  اضافه می‌کند: طرح  "من هم کتاب می‌خوانم"  با عنوان باشگاه کتابخوانی دریان در هر روز تابستان با نوجوانان به اجرا گذاشته شد و هر روز یک ساعت به جمع خوانی و قصه‌گویی کتاب مشغول شدند این طرح هم اکنون نیز در هفته یک ساعت با نوجوانان اجرا می‌شود.

نشست کتابخوان دفاع مقدس و نشست انجمن ادبی شهرستان و شاعران و نویسندگان از جمله برنامه‌های این کتابخانه بود که در سال‌جاری به اجرا درآمد.

انتهای پیام/60006/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول