اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار/۳۵۰ مسئول ایمنی در کارگاه‌ها مستقر شدند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به راهکارهای ایجاد ایمنی بر ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار تاکید کرد.

ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار/۳۵۰ مسئول ایمنی در کارگاه‌ها مستقر شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کامران اصغری پیش از ظهر امروز در  کارگاه آموزشی اصول و فرایند ارزیابی ریسک بر اساس ISO 31000 که با هدف افزایش آگاهی بازرسان کار در زمینه ایمنی کار در محل سالن همایش‌های بیمارستان شمال در شهرستان آمل برگزار شد، با تقدیر از برگزارکنندگان این دوره آموزشی اظهار کرد: بازرسان برای رسیدن به تحقق اهداف تلاش زیادی انجام می‌دهند و عملکرد خوبی در استان داریم.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور باید تعداد بازرسان نسبت به کارگاه‌های موجود افزایش یابد، تصریح کرد: بازرسان کار در استان باوجود تعداد کم با تلاش‌های بی‌وقفه جوابگوی نیازهای ایمنی و بازرسی از واحدهای تولیدی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: همیشه در اعلام حوادث ناشی از کار در کشور مناقشه‌ای آماری بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پزشکی قانونی وجود دارد.

این مسؤول ادامه داد: در برخی از آمارهایی که پزشکی قانونی اعلام می‌کند شاید با آمار این اداره کل تفاوت داشته باشد اما آمار حوادث ناشی از کار و حوادث غیر از ناشی از کار با هم متفاوت است.

اصغری افزود: بارها در رسانه‌های ملی و استانی اعلام کردیم، کسی که حادثه ناشی از کار با رابطه بین کارگری و کارفرمایی باشد با کسی که خودش مشغول کاری می‌شود و دچار حادثه می‌شود، متفاوت است.

وی ادامه داد: فردی که در کار شخصی خودش حادثه می‌بیند مشمول قانون کار نیست و موضوع نظارت عالیه این اداره کل در آن مورد مصداق ندارد و جزء حوادث ناشی از کار با تعاریف ما نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اظهار کرد: هرچه سطح آگاهی و اطلاعات بازرسان بیشتر شود و از آن طرف  آموزش کارگر و کارفرما افزایش یابد شاهد کاهش حوادث ناشی از کار خواهیم بود.

اصغری با اشاره به راهکارهای افزایش ضریب ایمنی بر ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار تاکید کرد و گفت: ارتقای فرهنگ و رعایت اصول ایمنی راهکاری برای پایین آوردن حجم خسارات جانی و مالی در محیط‎ های کارگاهی است.

*استقرار ۳۵۰ مسئول ایمنی در کارگاه‌ها

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در این جلسه اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه، آموزش اصول و فرایند ارزیابی ریسک بر اساس استانداردهای جهانی است.

سمانه نوری افزود: یکی از ماموریت‌های سازمانی بازرسی کار، صیانت از نیروی انسانی و ارتقاء سطح ایمنی در کارگاه‌هاست که قطعاً با شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک می‌توانیم بهتر به این مهم دست پیدا کنیم.

نوری با اشاره به عملکرد ۹ ماهه اداره بازرسی کار در سال 98 بیان کرد: تا پایان آذر ماه سال جاری جهت نظارت بر حسن اجرای قانون کار ۱۳ هزار فقره بازدید ادواری و موردی توسط بازرسان کار انجام شده است که نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری نیز تا کنون ۵۰۰ مورد گواهینامه برای شرکت‌های ذی‌صلاح صادر شده است.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با تأکید بر ضرورت ارائه آموزش های تخصصی به جامعه هدف خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار نفر ساعت آموزش توسط مجریان آموزشی و مشاورین مرکز تحقیقات برای کارگران کارفرمایان و پیمانکاران و مسئولین ایمنی برگزار شده است.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مهمی که در حال پیگیری است استقرار مسؤولان ایمنی در کارگاه‌ها است که در استان مازندران توانسته‌ایم تا کنون بیش از ۳۵۰ مسئول ایمنی را در کارگاه ها مستقر کنیم.

نوری تصریح کرد: در مهرماه سال جاری همایشی در تهران با عنوان راهکارهای ارتقاء آیین نامه استقرار مسئولین ایمنی برگزار شد که از استان مازندران به عنوان استان برتر در این زمینه قدردانی شد.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به راهیابی سه نفر از مسؤولان ایمنی کارگاه‌های استان مازندران به مرحله نهایی دومین المپیاد ایمنی کشور، گفت: مطابق اعلام کمیته اجرایی سه نفر از مازندران به نام رضا مدد زاد مسئول ایمنی شرکت سیمان مازندران، جعفر پاشا زانوسی مسئول ایمنی شرکت آتی ساز بتن نمک‌آبرود و کامران مسلمی مسئول ایمنی شرکت نگین برج قائم توانستند به مرحله نهایی المپیاد راه پیدا کنند و امیدواریم برای استان مازندران افتخارآفرین باشند.

رئیس بیمارستان شمال شهرستان آمل نیز خاطرنشان کرد: برگزاری آموزش‌های تخصصی با این عناوین باعث می‌شود که نگاهمان از نگاه واکنشی به نگاه پیشگیرانه تغییر دهیم.

ابراهیم قاسمی هفت‌تنان ادامه داد: در علم پزشکی می‌گوییم پیشگیری بهتر از درمان است و این آموزش ها در این راستا کمک شایانی به ما خواهد کرد.

رئیس بیمارستان شمال خاطرنشان کرد: ما بیمارستان را یک سیستم می‌بینیم و شاید مراقبت و درمان از محورهای هفتگانه مدیریت یک قسمت است ولی حوزه ایمنی و بهداشت کار و سلامت شغلی کارکنان و ایمنی محیط از ارکان اصلی مدیریتی در این بیمارستان است و دغدغه ما و محور مدیریتی ما این است که در این حوزه هم تراز با بحث درمان اهمیت ویژه‌ای قائل شویم.

مجید علیزاده عضو انجمن ایمنی کشورهای آمریکا، کانادا و انگلستان و مدیر دفتر سازمان ایمنی جهانی در اتریش به‌عنوان مدرس در این کارگاه آموزشی حضور داشتند.

در پایان از بازرسان کار شهرستان های نور و بهشهر به دلیل اجرای شایسته طرح استقرار مسئولین ایمنی در کارگاه های استان با اهداء لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.

انتهای پیام/86018/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول