اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شهردار: جا خواستیم، جانشین نخواستیم/ شورا: قید جانشین را زدیم، سرپرست انتخاب می‌کنیم

با احضار و بازداشت شهردار زنجان، اعضای شورای شهر به دنبال انتخاب جانشین برای شهرداری زنجان بودند که طبق گفته یکی از اعضای شورا، شهردار راضی به انتخاب جانشین نشده و اعضا با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه این بار به دنبال تعیین سرپرست برای شهرداری هستند.

شهردار: جا خواستیم، جانشین نخواستیم/ شورا: قید جانشین را زدیم، سرپرست انتخاب می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، درست دو سال قبل رای دادند و او را به عنوان شهردار زنجان انتخاب کردند، مسیح الله معصومی که قبل از زنجان یکی از گزینه‌هایی شهرداری سبزوار بود، به عنوان یک شهردار غیربومی در شهر زنجان انتخاب شد.

رزومه مسیح‌الله معصومی از این قرار بود که وی دارای دکتری تخصصی معماری و شهرسازی و از مدرسان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه آزاد اسلامی تهران و دانشگاه حکیم سبزواری، مجری طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم، سرپرست سازمان قطار شهری قم، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم است.

هرچند که انتخاب «مسیح‌الله معصومی» با مخالفت برخی به علت غیربومی بودن وی مواجه بود، اما موافقان وی معتقد بودند حضور وی به عنوان یک گزینه غیربومی مانع از بسیاری باندبازی‌هایی خواهد شد که ممکن بود حضور شهردار بومی داشته باشد، موضوعی که حتی نماینده ولی فقیه نیز در یکی از جلسات آن را به شهردار گوشزد کرد و گفت: عمر مدیریتی در زنجان کوتاه است، امیدوارم شما جزو آن مدیران نباشید.

از طرفی تجربه نشان می‌داد که عمر مدیریتی در شهر زنجان به ویژه در سمتی همچون شهردار کوتاه است و معصومی نیز همچون سایرین عمر کوتاهی در عرصه مدیریت شهری خواهد داشت.

اما جدا از حواشی که حضور مسیح‌الله معصومی شهردار زنجان در طول دوران شهرداری خود داشت، تقریبا هر چند ماهی مباحث مربوط به تغییر وی مطرح می‌شد، موضوعی که هربار با واکنش اعضای شورا و شخص شهردار مواجه شده و هر بار هم تکذیب می‌شد که آخرین آن هم انتخاب وی به عنوان معاون استانداری زنجان، اتفاقی که هیچ وقت رخ نداد.

شهردار عوض نشد، بازداشت شد

با اینکه اکثر موافقان و مخالفان منتظر تغییر شهردار زنجان به علت اختلافات با شورای شهر و یا گرفتن پست جدیدی بودند، اما هفته گذشته اتفاقی افتاد که شاید کسی انتظار آن را نداشت.

اخبار اولیه رسیده از منابع آگاه حاکی از آن بود که شهردار زنجان به همراه یکی از اعضای شورا و یکی از شهرداران مناطق به مراجع قضایی احضار شده است، تا اینکه خبر از سوی مراجع رسمی تأیید شد و امروز که حدود یک هفته از آن زمان می‌گذرد، شهردار زنجان همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

هرچند که رئیس شورای شهر زنجان از اتهامات وارده به شهردار زنجان و عضو شورا اظهار بی‌اطلاعی کرده است، اما به گفته منابع آگاه دلیل این بازداشت مسائل اقتصادی است.

 

رئیس کل دادگستری استان زنجان در این باره گفت: این افراد احضار شده‌اند، اما اجازه بدهید مدتی از روی این قضیه بگذرد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی با اشاره به اینکه خبرهای خوبی در راستای مبارزه با فساد توسط دادگستری و دادسرای زنجان در دستور کار است، افزود: پرونده شهرداری تنها پرونده نیست و در سایر دستگاه‌ها نیز پرونده‌هایی در استان و شهرستان وجود دارد.

وی افزود: این موضوع چون در مرحله تحقیق است، برای اینکه به اصل تحقیق آسیب نزند و مانع از سیر درست این پرونده‌ها نشود بعد از مدتی این موضوع را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

فرماندار زنجان نیز از اظهار نظر جزئی درباره این پرونده خودداری کرده و گفت: آنچه مسلم است، تلاش مجموعه استانی و البته شهرستان تحت تاثیر قرار نگرفتن خدمت‌رسانی به مردم است.

رضا عسگری با اشاره به اینکه ما نیز منتظر تکمیل تحقیقات از سوی بازپرس پرونده و اعلام آن از سوی دستگاه قضایی هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه پرونده فعلا در مرحله تحقیق است، بهتر است از گمانه‌زنی در این باره پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه در قانون همه مباحث مربوط به مدیریت شهری و وظایف شورای شهر مشخص و تبیین شده است، تصریح کرد: در قانون ظرفیت‌ها مشخص شده و شورای شهر نیز باید طبق وظایف خود عمل خواهد کرد.

عسگری با اشاره به اینکه در قانون مباحث مربوط به عزل و نصب شهرداران مشخص و تشریح شده است، اضافه کرد: طبیعتا این موضوع در چارچوب ضوابط و مقررات موضوع مدیریت خواهد شد که در شهرداری و سازمان‌های تابعه خللی در ارائه خدمات به شهروندان ایجاد نشود، موضوعی که تأکید فرمانداری و البته شخص استاندار است.

شهر تعطیل بدون شهردار

فرماندار زنجان افزود: توصیه ما نیز به شورای شهر این بوده است که شورای شهر مطابق قانون اقداماتی انجام دهند که امور شهر و خدمت‌رسانی دچار مشکل نشود.

هرچند که به گفته فرماندار شهرستان زنجان تلاش مسؤولان مجموعه شهری این است که پس از بازداشت شهردار خدمت‎‌رسانی مختل نشود، اما این اتفاق افتاده است و در طول یک هفته‌ای که شهردار زنجان نیست، عملا امور مربوط به شهر زنجان معطل مانده است.

از عدم برف‌روبی شهری تا یخ‌زدگی‌ معابر، عدم پاکسازی معابر و جمع‌آوری نامرتب زباله‌ها، متوقف شدن برخی از پروژه‌های شهری و حفاری‌هایی که در مناطق در حال انجام بود، نوعی رخوت و سستی در شهر ایجاد کرده است، گویی که شخص شهردار زنجان همه این امور را انجام می‌داده است.

شاید به همین خاطر است که اعضای شورا تصمیم به انتخاب سرپرست یا جانشین به جای شهردار زنجان گرفته‌اند تا با حضور وی امور سر و سامان بگیرد، موضوعی که خود کم حاشیه نبوده و به گفته برخی از اعضای شورا به علت خلأ قانونی قادر به انتخاب سرپرست و یا جانشین نیستند.

برخی از اعضای شورا معتقدند، زمانی می‌توان شخصی را به سرپرستی انتخاب کرد که شهردار عزل، استیضاح و یا استعفا دهد، اتفاقی که برای شهردار زنجان رخ نداده است، از طرفی حکم قضایی برای محکومیت شهردار زنجان صادر نشده است که اعضای شورا بر اساس آن برای شهرداری سرپرست انتخاب کنند.

به همین دلیل طبق اعلام رسمی اعضای شورا در مصاحبه‌های مختلف قرار شد که برای شهرداری جانشین انتخاب شود، موضوعی که باید به تأیید خود شهردار برسد.

انتخاب جانشین به جای شهردار

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا به جای جانشین سرپرست انتخاب نمی‌شود، گفت: ما قانونا مجاز به انتخاب سرپرست نیستیم، چون زمانی می‌توان سرپرست انتخاب کرد که شهردار استیضاح شود، استعفا دهد و در رویه سوم که تعلیق است، قانون سکوت کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما حتی برای مشخص شدن موضوع با استان‌های دیگر نیز ارتباط گرفتیم، افزود: البته برخی از استان‌ها معتقدند که جانشین و سرپرست تفاوتی نداشته و آنها را معادل هم می‌دانند.

راشاد با بیان اینکه جانشین اختیارات سرپرست را خواهد داشت، تصریح کرد: چون معمولا برای سرپرست باید شهردار کنار برود و سپس وی کار خود را آغاز کند، از همین رو چون فعلا این اتفاق در زنجان نیفتاده، جانشین کارهای شهردار را انجام خواهد داد.

شهردار زنجان، راضی به انتخاب جانشین نشد

اما ماجرای انتخاب شهردار زنجان به همین جا ختم نشده و در آخرین پیگیری خبرنگار فارس مشخص شد که شهردار زنجان راضی به امضای نامه انتخاب جانشین برای خود نشده است.

به همین خاطر اعضای شورا نیز مجبور به اخذ تصمیم جدید شده‌اند که بر اساس آن طبق شور و مشورت با مجموعه استانی برای شهرداری سرپرست انتخاب می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر زنجان درباره آخرین جلسه برگزار شده در ارتباط با تعیین سرپرست برای شهرداری زنجان گفت: جلسه‌ای با حضور فرماندار شهر زنجان برگزار شد و از وی نیز درخواست کردیم که از مجامع رسمی پیگیری کنند تا بدانیم که چه کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهردار می‌گوید که وقتی من جانشین انتخاب می‎کنم یعنی مسؤولیت اختیارات جانشین را به عهده می‌گیرم، گفت: شهردار حاضر نیست که در ارتباط با انتخاب جانشین همکاری کند، چون معتقد است که برای وی مسؤولیت خواهد داشت.

راشاد با بیان اینکه اعضای شورا نیز به دنبال راه‌حل برای حل این مشکل هستند، گفت: از طرفی به دنبال این نیستیم که شهر تعطیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه شنبه شب یک جلسه مشترک با حضور اعضای شورا برای انتخاب سرپرست برگزار شد، تصریح کرد: در این جلسه کاندیداهای مورد نظر سرپرستی بررسی شد.

وی با بیان اینکه در نهایت در پایان جلسه اعضا به روی گزینه مورد نظر به توافق نرسیدند، بیان کرد: قرار است، فردا صبح دوباره جلسه‌ای برای انتخاب سرپرست برگزار شود.

راشاد تصریح کرد: با توجه به اینکه شهردار حاضر به قبول مسؤولیت انتخاب جانشین نشد، از همین رو با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه سرپرست شهرداری زنجان انتخاب خواهد شد که گزینه‌های آن هم معاونین شهردار و شهرداران مناطق هستند.

وی با اشاره به اینکه شورا به دنبال انتخاب فردی است که بتواند زمام امور را به دست بگیرد تا خدمت‌رسانی به مردم دچار مشکل نشود، از طرفی کارمندان و کارگران مجموعه را مدیریت کند، گفت: شورا به دنبال مدیریت اوضاع به بهترین شکل است تا اینکه پس از انتخاب سرپرست، درباره خود شهردار تصمیم بگیرد.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول