اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

جلوگیری از تبخیر آب‌های سطحی با کمک فناوری‌های نوین ایرانی

واتک، شتابدهنده تخصص حوزه آب، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی، فرسایش و محیط زیست قصد دارد با برگزاری یک فراخوان طرح و ایده، فناوری‌ها و روش‌های کاهش تبخیر آب‌های سطحی در کشور را توسعه دهد.

جلوگیری از تبخیر آب‌های سطحی با کمک فناوری‌های نوین ایرانی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تبخیر آب‌های سطحی یکی از چالش‌های اساسی کشور در حفظ منابع آبی است. واتک، شتاب‌دهنده تخصصی حوزه آب، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست قصد دارد با برگزاری یک فراخوان نوآوری طرح و ایده، فناوری‌ها و روش‌های کاهش تبخیر آب‌های سطحی در کشور را توسعه دهد.

ایران سرزمین کم بارشی است و با توجه به پیامدهای تغییرات اقلیمی باید برای رفع چالش جدی کم آبی در استان‌های مختلف کشور از هر طریقی جلوی هدر رفت آب را گرفت. طبق آمارها، متوسط میزان بارندگی سالانه جهان حدود ۸۵۰ میلی متر و این مقدار در ایران ۲۵۰ میلی متر و چیزی کمتر از یک سوم متوسط میزان بارندگی سالانه جهان است.

این در حالی است که متوسط ظرفیت تبخیر سالانه در جهان ۷۰۰ میلی متر و در ایران برابر با ۲ هزار و ۱۰۰ میلی متر است و این موضوع نشان می‌دهد که تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است و این موضوع نشان می‌دهد که محدودیت و کمبود منابع آبی در ایران نسبت به جهان بسیار حاد و جدی تر است.

از اهداف اصلی این رویداد آموزش تیم‌های فناور، ایجاد و رشد فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توسعه فناوری‌های مرتبط با حفظ منابع آب‌های سطحی است.رویداد کاهش تبخیر آب‌های سطحی یک برنامه برنامه شتاب‌دهی است که قصد دارد با شناسایی ایده‌ها و طرح‌های نوین و کمک به توسعه و تجاری‌سازی این فناوری‌ها گامی موثر در کاهش تبخیر آب‌های سطحی و ذخیره سازی آن‌ها بردارد.

تیم‌های برگزیده علاوه بر دریافت جایزه ۱۵ میلیون تومانی از خدمات متنوعی از جمله فضای کاری و آزمایشگاهی، تامین سرمایه اولیه، آموزش‌های کسب و کار و استفاده از شبکه‌ واتک و ستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست برای توسعه کسب و کار خود بهره‌مند خواهند شد.

لازم به ذکر است؛ علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت ایده‌ها و طرح‌های خود به وبسایت شتاب‌دهنده واتک به نشانی watech.ir مراجعه کرده یا با شماره ۶۶۱۵۹۹۲۶ -۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

سید مصطفی خوش چشم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول