اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شکست لابیِ آمریکا برای جلوگیری از مصوبه پارلمان عراق

یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که مقامات دولت ترامپ تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از رای پارلمان عراق به اخراج نظامیان خارجی از این کشور انجام داده‌ اما ناموفق بوده‌اند.

شکست لابیِ آمریکا برای جلوگیری از مصوبه پارلمان عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عراقی گزارش داد که دولت «دونالد ترامپ» به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقی بوده تا جلوی مصوبه پارلمان این کشور در زمینه اخراج نظامیان خارجی را بگیرد اما لابی واشنگتن ناموفق بوده است.

پارلمان عراق در جلسه رای‌گیری عصر روز یکشنبه، طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

یک مقام آمریکایی آشنا به این مساله گفته، «من فکر می‌کنم برای ما ناخوشایند باشد اما برای عراق فاجعه بار خواهد بود. دولت آمریکا تلاش کرد مانع از رای نمایندگان به این طرح شود. این باعث نگرانی ماست که عراق یک تصمیم کوتاه مدت گرفت اما تاثیرات دراز مدتی برای این کشور و امنیتش در پی خواهد داشت.»

وی افزود: «چه اتفاقی می‌افتاد اگر عراقیها به ایران اجازه می‌دادند از اقتصادشان بهره ببرد و ممکن بود به این دلیل مشمول تحریمهای گسترده آمریکا شوند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد، «ما این را نمی‌خواهیم. ما تلاش می‌کنیم و سخت کار می‌کنیم تا این اتفاق رخ ندهد.

وزارت خارجه آمریکا بعد از رای پارلمان عراق به این طرح با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این تصویب این قطعنامه ناامید شده است.

براساس گزارش رویترز، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: در حالیکه واشنگتن منتظر توضیحات بیشتر در زمینه ماهیت قانونی و تاثیر قطعنامه پارلمان عراق است، ما قویا از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند.

یک منبع آگاه دیگر نیز درباره لابی آمریکاییها در این زمینه گفت: «مقامات دولت ترامپ به مقامات ارشد عراقی هشدار داده‌اند که اگر آمریکا نیروهایش را خارج کند و منابع مالی خود به ارتش عراق را قطع کند آنها با عواقب خطرناکی مواجه خواهند شد..»

یک مقام ارشد عراقی نیز در این باره تاکید کرد که تعدادی از اعضای سنی و کرد پارلمان که بیشتر از حضور نظامیان آمریکایی در عراق حمایت می‌کنند در جلسه پارلمان برای رای گیری درباره اخراج آمریکاییها حاضر نشدند.

وی افزود: «این یک پیروزی موقت برای احزاب حامی ایران بود. اما همچنین یک پیام واضح از سوی سنیها و کردها و برخی دیگر بود که به آمریکاییها گفتند آنها می‌خواهند شما در عراق بمانید.

یک مقام آمریکایی دیگر مدعی شد که ما هنوز با مشکل قابل توجه داعش مواجه هستیم. این توجه داعش را حلب خواهد کرد که عراق در حال حاضر آشفته و بی نظم است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول