اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

دستفروشان عرضه مواد غذایی یک چالش بهداشتی مهم/ 60 تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در کرمانشاه کشف شد

کارشناس مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 60 تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در این شهرستان کشف شده است، گفت: هنگام خرید، به تاریخ تولید و انقضا، آرم سیب سلامت و استاندارد محصولات حتما توجه شود.

دستفروشان عرضه مواد غذایی یک چالش بهداشتی مهم/ 60 تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در کرمانشاه کشف شد

بهمن خدادادیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در تعریف زنجیره ایمنی مواد غذایی، اظهار داشت: نکات بهداشتی که باید از مرحله کاشت، داشت، برداشت، جمع‌آوری، انتقال، فرآوری، نگهداری، توزیع و عرضه مواد غذایی رعایت شود به نحوی که علاوه بر حفظ ارزش غذایی؛ ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و... بدن نیز تامین شود، در قالب زنجیره ایمنی مواد غذایی تعریف می‌‌شود.

وی بحث ایمنی مواد غذایی از «مزرعه تا سفره» را، شعار مشترک وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و همچنین صنعت و معدن و... دانست و گفت: هدف رساندن مواد غذایی سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده است.

کارشناس مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه، در خصوص نکات مورد توجه برای تحقق شعار از مزرعه تا سفره، افزود: در بحث مزرعه که یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت است، بیشتر بحث اورگانیک مطرح است اینکه تا حد ممکن برای مبارزه با آفات از سموم استفاده نکنیم.

وی گفت: برای تقویت خاک از مواد و کودهای طبیعی به‌جای کودهای شیمیایی استفاده شود، هنگام استفاده از کود اندازه را رعایت و طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی عمل شود.

خدادادیان تصریح کرد: در بحث مبارزه با آفات، الان مدنظر مبارزه بیولوژیکی یا مبارزه ترکیبی است، به عنوان مثال در برخی گلخانه‌ها از حشراتی را برای مبارزه با یک‌سری آفات استفاده می‌کنند.

وی، بهداشت فردی در بحث مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی؛ بهداشت ساختمان و مکانی که در آن مواد غذایی تولید، فرآوری، نگهداری، بسته‌بندی و توزیع می‌شود؛ بهداشت و نظافت ابزار کار و بحث بهداشت و ایمنی غذا از نظر مواد اولیه و تولید شده را چهار آیتمی دانست که در بحث کارخانجات همواره مدنظر بازرسان است.

این کارشناس بهداشت اضافه کرد: گشت‌های مشترکی با هماهنگی فرمانداری و استانداری با حضور کارشناسانی از اداره بهداشت، معاونت غذا و دارو، استاندارد، تعزیرات حکومتی، اداره غله، صنعت، معدن و تجارت، و اتحادیه‌ها بر بهداشتی بودن مواد غذایی و اماکن حساس عرضه مواد غذایی همواره نظارت دارند.

وی در خصوص برخی کافه‌رستوران‌ها که به سمت عرضه قلیان رفته‌اند، افزود: امسال با توجه به بازرسی و پیگیری‌های و همچنین همراهی دستگاه قضایی و دادستان در راستای جلوگیری از تهدید سلامت مردم به‌خصوص نسل جوان، خیلی از این مکان‌ها پلمب شد اما برای موفقیت بیشتر در این راستا لازم است اتحادیه‌ مربوطه نیز ورود کند.

خدادادیان از اتحادیه‌ خواست بر جواز کسب و قانونی بودن این مکان‌ها بیشتر نظارت داشته باشند و افزود: مکان، جواز کافه دارد ولی قلیان عرضه می‌کند، اتحادیه باید ورود کند از توان بهداشت خارج است.

*خطر مسمومیت شما را تهدید می‌کند

وی فعالیت دست‌فروشان و دورگردهای عرضه کننده مواد غذایی را یکی دیگر از دغدغه‌های حوزه بهداشت دانست و گفت: طبق ماده 55 قانون شهرداری‌، بحث سد معبر در حوزه و فعالیت شهرداری‌ها است، اما با همکاری سایر دستگاه‌ها نیز نیاز است.

کارشناس مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه از شهروندان خواست، از دستفروشان عرضه کننده مواد غذایی خریداری نکنند، تنها به صرف اینکه قدری قیمت‌ها پایین است سلامتی خود و خانواده را به خطر نندازند، قطعا مشکلی دارد که قیمتشان پایین است.

وی ادامه داد: در صورتی که چهار آیتم ذکر شده در عرضه مواد غذایی رعایت نشود، میکروب‌ها در آن رشد می‌کنند و سم تولید شده به واسطه رشد میکروب‌ها وارد بدن شده و موجب مسمومیت‌های از جمله اسهال، استفراغ و یا حتی بیماری‌های انگلی می‌‌شود.

خدادادیان به فعالیت حدود 10 هزار مکان عرضه تهیه و توزیع مواد غذایی در قالب رستوران، جگرکی، قصابی، حلیم، آش، سوپرمارکت و فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: مردم از مکان‌های معتبر در سطح شهر خریداری کنند به تاریخ تولید و انقضا، آرم سیب سلامت و استاندارد حتما توجه کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون چیزی در حدود 60 تن مواد غذایی غیرقابل مصرف از متخلفان کشف شده است، گفت: 95 درصد این کشفیات به‌واسطه گزارشات مردمی بوده است که با حضور کارشناسان بهداشت از توزیع آن جلوگیری شده است.

کارشناس مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه درپایان، خاطرنشان کرد: شماره تلفن 190 به طور 24 ساعته آماده دریافت انتقادها، پیشنهادها و شکایت‌های شهروندان در خصوص مراکز بهداشتی و درمانی است.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول